Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D

Sedan s benzínovým motorem a manuálem je moc prima, ale co vlastně kombík s dieselem, u kterého asi nebude radost z řízení to nejdůležitější?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

RADOSTI
Pořád se příjemně řídí a skoro nepoznáte, že jezdí na naftu

STAROSTI
Trochu nepohodlné látkové sedačky a laciná navigace

Nestává se často, že by zrovna novinářské auto bylo v jiné než té nejvyšší výbavě. Tahle Mazda 6 Wagon je v té druhé nejvyšší, která se jmenuje Attraction a vlastně jediné, co mi na tom autě během týdenního testování vadilo, byly sedačky. Jejich nastavení nebylo tak široké, měly krátký sedák a po delší cestě mi přišly prosezené a ne zrovna moc pohodlné ve srovnání s koženými a anatomicky lépe tvarovanými sedačkami z výbavy Revolution.

Ale to je asi tak všechno, co bylo na kombíku Mazdy 6 ke kritizování, protože stejně jako sedan s benzínovým motorem a manuálem, i kombík s dieselem a automatem jezdí jednoduše skvěle. Řidič si tu nepřipadá jako nucený pasažér a kroutit volantem v Mazdě člověka vrátí do doby, kdy se ještě o řízení lidé zajímali víc než o to, kolik měli na autě samolepek s nápisy Eco a Sport.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

Naftový čtyřválec má objem 2,2 litru a poměrně skromný výkon 150 koní, ovšem nutno dodat, že se chová snad nejlépe ze všech přeplňovaných naftových čtyřválců na trhu. Nepůsobí našponovaně a přebuzeně, je pružný, netrpí turboefektem a jeho uhlazenost ještě umocňuje jemný šestistupňový automat, se kterým si motor skutečně dobře rozumí. Není to kombinace na nějaké vymetání okresek a zajíždění okruhových rekordů, ale na velmi příjemné každodenní soužití.Točivý moment 380 Nm je tak akorát na to, aby se auto důstojně rozhýbalo vpřed a nemělo problém s předjížděním. Svůj podíl na velmi slušné dynamice má samozřejmě i rozumná hmotnost tohoto velkého auta, Mazda udává velmi hezké číslo 1430 kg, což je o nějakých 100 – 200 kg méně než v případě nejbližší konkurence.

S nízkou hmotností tak dostanete mnohem lepší pružnost a větší ochotu měnit směr jízdy, i když předpokládám, že s dieselovým kombíkem budete asi nejvíc času trávit na dálnici. Tady jsem se trochu bál horšího akustického komfortu, ale od předsériových kusů, se kterými jsem jezdil na představení během autosalonu v Paříži v říjnu, udělala automobilka dost práce a v kombíku je větší ticho.

Sice od zadních kol proniká do interiéru trochu hučení a práce podvozku, ale podle mě za to můžou z velké části i zimní pneumatiky, které ještě Mazda nepřezula, ačkoli bylo venku okolo dvaceti stupňů. Nevyčítám jí to, jen se domnívám, že na letních by byl akustický komfort ještě lepší. Aerodynamický hluk při vyšší rychlosti je také slušně potlačen a i když to není tak excelentní jako třeba v Passatu nebo BMW řady 3, pořád je to snesitelné a auto není nepříjemné, nehučí z něj v hlavě.

Hodně se na akustické pohodě podílí právě i motor, protože neduní a na diesel se chová velmi spořádaně. Určitě je to i tím velmi nízkým kompresním poměrem 14:1, který je na diesel opravdu nezvykle nízký. A funguje to. Mě ale víc zajímalo řízení, takže tady to uzavřu konstatováním, že až na ty sedačky je Mazda 6 pohodlná (i vzadu, kde prakticky nepostřehnete trochu méně prostoru vlivem kratšího rozvoru kombíku), příjemná a dá se s ní vydržet i velmi dlouhá cesta. Ale čekali jste snad něco jiného?Stejně jako benzínový model s manuálem, i tento opustil od dvojitých lichoběžníků vpředu, ale nevadí to. I přes trochu neochoty na hodně rozbité silnici je předek auta mnohem mrštnější a pohotovější než v případě naší dlouhodobě testované Mazdy 6 minulé generace. Řízení je pořád stejně dobře vyvážené a i když možná nemá tolik zpětné vazby, působí takovým tím bavorákoidním dojmem jako v modelech E46 a E39. Ono se to těžko popisuje, kdo s tím nikdy nejel, ale věřte mi, že takhle příjemné řízení aby dnes člověk pohledal…

A stejně jako řízení, i odezva na plynový pedál působí příjemně mechanicky. Plyn nefunguje jen v pozicích ano/ne, jako u většiny dnešních přeplňovaných aut spadajících pod normu Euro 5, ale skutečně musíte nohou hýbat, aby se něco dělo. Díky tomu se dá jet nejen velmi plynule, ale auto pak i mnohem lépe poslouchá na povely plynem v zatáčce a i když se asi zrovna u dieselového kombíku nebudete pokoušet o utahování stopy v zatáčce plynem, je dobré vědět, že tak můžete činit.

Radosti pak pokračují i přes takové detaily, jako je třeba klasická obyčejná mechanická parkovací brzda nebo ergonomicky dobře řešené „manuální“ řazení u automatu – dopředu od řidiče se podřazuje, k sobě přitahováním se řadí vyšší rychlost. Je to logické, stejně jako v sekvenci u závodního auta. Paradoxně jsme si na to ale musel zvykat, protože skoro všechna auta to mají obráceně a špatně.Ani se mi moc nechce hodnotit kufr, spotřeba paliva a podobně. O tom už vám všude napsali sáhodlouhé statě, takže já si vystačím s prohlášením, že kufr je velký, vejde se do něj kočárek i nákup a spotřeba je rozumná, i když ne nějak extra nízká. Jenže když tahle Mazda jezdí tak dobře, člověk si prostě občas nedokáže odepřít „dynamickou“ vložku. Takže místo nahánění hodnot začínajících čtyřkou budete jezdit spíše za šest a půl litru, protože se budete za volantem bavit a akceleraci si dopřejete častěji, než v kdejakém jiném autě. Nudný rovný úsek mezi dvěma zatáčkami si totiž budete chtít co nejvíc zkrátit…

Za 759 900 korun je tohle moc příjemné auto, které má sice pár špatných drobností (například nelogickou a pomalou navigaci), ale jinak funguje výtečně. Stejně dobře bude fungovat i v nižším stupni výbavy za 719 900 korun. Jestli chcete ale plnou výbavu, musíte si připravit aspoň 854 900 korun na silnější provedení, protože ve verzi Revolution se slabší diesel s automatem neprodává. Upřímně se ale domnívám, že těch 150 koní a 380 Nm bohatě stačí.

Verdikt
Stejně jako benzínový sedan i tenhle naftový kombík je zatraceně dobré auto, které stojí nejen za každou korunu, ale především za hřích. Jestli vás tedy baví řídit a chcete, aby s vámi auto komunikovalo, zapomeňte na všechno ostatní a berte tuhle Mazdu (klidně i s automatem). Vedle radosti z řízení a takové té nenucené pohody za volantem tu pak samozřejmě máte úsporný diesel a velký kufr na všechny zbytečnosti. Nebo vy snad vážně pořád chcete raději Octavii v kombíku?

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2191
Kompresní poměr14,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 94,3
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 4500 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 v 1800 - 2600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)104,9
0-100 km/h (s)10,0
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,2 / 4,9
Objem nádrže (l)62
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4805
Šířka (mm)1840
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1430
Celková hmotnost (kg)2110
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)730
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600 / 1800
Zavazadlový prostor (l)522 - 1648
Ceny
Základní cena modelu539 900 Kč (2.0i 145 k Emotion)
Základní cena test. verze759 900 Kč (2.2 D AT Attraction)
20.5.2013 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist