Mazda 2 (2002 – 2007)

Zatímco designem první generace Mazdy 2 neokouzlí, nabídkou místa pro posádku zaujme. Navíc je známa vysokou spolehlivostí a tak je o ni na trhu ojetin zájem.

RADOSTI
Vzdušný interiér, pohodlná sedadla, dobré jízdní vlastnosti, nabídka odkládacích prostor, dobře přístupný zavazadelník o slušném objemu, spolehlivost.

STAROSTI
Slabší dílenské zpracování, hluk odvalujících se zadních kol proniká do interiéru.

První generace Mazdy 2 mezi ojetými vozy vyčnívá, a to doslova. Netypicky vysoká stavba karoserie slibující dobrý vnitřní prostor totiž upoutá pozornost snadno. Ne každému ale musí padnout do oka.

Vzhled vozu vysvětluje fakt, že ve výrobním programu automobilky nahradil dva modely. Mazdu 121, která byla od své sestry Fiesty téměř k nerozeznání a také Mazdu Demio, jíž stavbou karoserie „dvojka“ odpovídá. Nakonec na vybraných trzích se pod názvem Demio také prodávala.

Mazda 2 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 2 fotogalerie

Mazda 2 se nezřídka stává středem zájmu starších motoristů, kteří velký automobil nepotřebují, ale u menšího umějí ocenit dobrou prostornost. Navíc díky vyššímu umístění sedadel potěší pohodlným nástupem a výstupem, což jim taktéž vyhovuje.Interiér automobilu zajme množstvím odkládacích prostor, potěší i přítomnost držáků nápojů. Pohledná palubní deska rozhodně neurazí, rozmístění ovladačů je přehledné a po chvilce je lze obsluhovat intuitivně.


Výtku nemáme ani k sedadlům, jež zajistí dostatek pohodlí. Díky vyšší stavbě karoserie působí interiér velice vzdušně, přesto mohou mít cestující vyšších postav na zadních sedadlech méně prostoru v oblasti kolen. Samozřejmě záleží především na nastavení předních sedaček.

Zavazadelník je výborně přístupný a má nízkou nákladovou hranu, což usnadňuje manipulaci s přepravovanými věcmi. V základním uspořádání nabídne objem 270 litrů. To není špatné. Sklopením zadních sedadel se nákladový prostor rozroste na 1050 litrů.


Pod kapotu vozu se dostaly celkem čtyři pohonné jednotky. Tři atmosférické zážehové a jedna přeplňovaná vznětová. Všechny motorizace byly k dispozici už od počátku výroby a kombinovaly se s pětistupňovou manuální převodovkou. Pouze zážehová a vznětová čtrnáctistovka měla v nabídce také pětistupňovou automatizovanou převodovku.Jedná se o převodovku automatizovanou (robotizovanou), nikoli automatickou, takže konstrukčně jde o klasickou přímo řazenou převodovku se samočinnou spojkou a robotickým řazením, jež nahrazuje ruční obsluhu.


Shodné pohonné jednotky jako má Mazda 2 využívá i její příbuzná Fiesta, s níž sdílí také prvky podvozku. Všechny motory jsou příjemně živé, od základního agregátu o objemu 1,25 litru ale nesmíte chtít zázraky. V případě této motorizace větší vytížení vozu prakticky ihned pocítíte, a tak případné předjíždění vyžaduje patřičnou rozvahu.

Jako ideální se zdá být zážehová čtrnáctistovka, která si lépe poradí při jízdě mimo město. Pro šestnáctistovku to platí dvojnásob. Špatnou volbou není ani turbodiesel. Mazda 2 zkrátka nedostala žádný nezdařilý či vyloženě nevhodný motor.Za jízdy oceníte naladění podvozku, díky němuž je držení stopy v zatáčkách i přes vyšší stavbu karoserie opravdu dobré. Velice kladně hodnotíme také přesné řazení s krátkými drahami. Jedinou pihu na kráse představuje slabší odhlučnění kol zadní nápravy. Zejména za deště je hluk odvalujících se kol v interiéru slyšet.


Z hlediska spolehlivosti si Mazda 2 stojí velice dobře. Přesto se u ní některé potíže vyskytují častěji. Patří sem kromě několika klasických závad třeba i opotřebená spojka, která není u ojetin výjimkou. „To může souviset s tím, že v Mazdě 2 chybí běžná opěrka pro levou nohu, a tak si nejspíš mnozí řidiči jezdící převážně v městských zácpách zvykli nechávat nohu částečně opřenou o pedál,“ nabízí možné vysvětlení Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

Karoserie je proti korozi chráněna dobře, rez napadá především spoje výfuku, což může způsobovat nemalé komplikace v případě nutnosti jeho výměny. Zástupce AAA AUTO upozorňuje také na výběr převodovky: „Určité riziko zvýšených servisních investic představují exempláře vybavené robotizovanou převodovkou. Nejedná se však o hrozbu typickou pro Mazdu 2, platí to v podstatě pro všechny značky a modely, které tento typ převodovky využívají.“Někdy se můžete setkat s nefunkčním centrálním zamykáním nebo s poruchou mechanického nastavování zpětných zrcátek. Známé jsou též závady zapalování. „U zážehových motorů se doporučuje častější kontrola stavu chladicí kapaliny, vodní pumpu totiž často trápí netěsnost a v letních vedrech může hrozit uvaření motoru“ upozorňuje odborník z AAA AUTO.

Turbodiesel 1.4 MZR-CD pochází od Peugeotu a platí za spolehlivý. Jindřich Topol přesto upozorňuje na možný výdaj spojený s tímto agregátem: „Naštěstí jde o motorizaci, jež se obešla bez filtru pevných částic. Dvouhmotový setrvačník zde však nechybí a jeho výměna bude dříve či později představovat poměrně nepříjemné výdaje.“ V druhovýrobě jej lze pořídit přibližně za 9500 Kč.


Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení výhradně pětidveřové Mazdy 2 (na některých trzích pod názvem Demio) se zážehovými motory 1.25/55 kW, 1.4/58 kW, 1.6/74 kW a turbodieselem Peugeot pod označením 1.4 MZR-CD/50 kW, motorizace o objemu 1,4 litru nabízeny také s automatizovanou pětistupňovou převodovkou, standardně všechny verze s pětistupňovou manuální převodovkou.
2005 – drobná úprava vzhledu.
2007 – ukončení výroby a nahrazení druhou generací Mazdy 2.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla první generace Mazdy 2 v roce 2003 a 2004. Při druhé zkoušce získala o 1 bod v hodnocení bezpečnosti při čelním nárazu více, a to za signalizaci nezaplutého bezpečnostního pásu. Uváděné výsledky se vztahují právě k roku 2004.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných (25 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (10 bodů)

Milan Jirouš

30.1.2015 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist