Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75: Roztržitý prcek

První jízda | vydáno 10. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Mazda 2 se základním motorem 1.5 Skyactiv je možná drahá, ale vypadá k světu, příliš nežere a hlavně jezdí naprosto božsky!

Radosti

  • Charakterní motor a slušná spotřeba
  • Božsky zábavný a komfortní podvozek
  • Mechanická vazba ovládacích prvků
  • Minimalistický, přehledný a kvalitní interiér

Starosti

  • Vlažná dynamika a dlouhé převody
  • Omezené místo na zadních sedadlech
  • Vysoká základní cena a nesvoboda v příplatkové výbavě
  • Tohle auto by si zasloužilo ostrou verzi MPS

Už na jaře tohoto roku prošla Mazda 2 v relativní tichosti faceliftem. V Japonsku se hlavní novinkou stala možnost objednat pohon všech kol - striktní daňová a často také prostorová omezení měst v zemi vycházejícího slunce má za následek, že jsou malá auta mnohdy jedinou možností, jak se pohybovat, a tak malá auta musejí umět spoustu věcí. Třeba i šplhat po kopcích nebo se brodit sněhem. Japonci zkrátka vždy byli trochu ujetí na malé čtyřkolky. To ovšem není případ Evropy, a tak se pohonu 4x4 u nás pochopitelně nedočkáme. A kosmetické změny na Mazdě 2 jenom těžko poznáte, pokud vůbec nějaké proběhly.

Interiér

Uvnitř jsou změny také minimální. Snad jedinou hlavní novinkou v interiéru je volant z Mazdy MX-5. Perfektně padne do ruky a navíc ovládání tempomatu, palubního počítače nebo audiosystému je chytře vymyšlené a minimalizováno na nejnutnější počet tlačítek. Skvělé! Takhle by to mělo vypadat všude. V jednoduchém a čistém duchu se nese i zbytek kabiny. Středem pozornosti je velký rychloměr, kolem něj dva miniaturní displeje otáčkoměru a palubního počítače a dále po krajích vystupují kulaté výdechy klimatizace. Řidič je tu zkrátka centrem dění. Ovladačů je všude minimum a jsou velké a jasně rozmístěné. Paráda! Jinak temný interiér se snaží alespoň trochu rozjasnit čalounění se vzorem černo-šedého pepita, motiv kohoutí stopy se potom opakuje i na dekoru palubní desky. Za volantem se sedí velmi dobře, vzadu je trochu méně místa, ale dva dospělí se na chvíli usadí a kufr je také překvapivě prostorný.

Pohon

Atmosférická patnáctistovka má na rozdíl od konkurence výhodu v relativně velkém objemu, takže nabízí vedle podprůměrného výkonu 75 koní (Mazda umí ze stejného motoru vydolovat až 130 koní) nadprůměrný točivý moment 135 Nm. Motor můžete trochu podtáčet (díky dobrému odhlučnění to budete dělat i nechtěně), v praxi to znamená, že na pětku můžete jezdit klidně od zhruba 60 km/h, a pokud jste na rovince, auto se v klidu bez protestů rozjede. Po městě nebudete mít problém ujet okolnímu provozu, hlavně díky tomu, že vás točivý charakter motoru bude prostě bavit, ovšem udržet dálniční tempo vyžaduje hodně práce s řadicí pákou.

Spotřeba

Dlouhé převody jsou jako stvořené pro ekonomickou jízdu, a 1.5 Skyactiv se vám také slušnou spotřebou odmění. Městský provoz zvládnete s trochou snahy za šest a půl litru, dálniční tempo za sedm litrů a stovkou po okreskách se klidně dostanete na 5,0 l/100 km. Tříválcová Fabia jezdí ještě za méně a downsizované motory s turbem zase nabídnou lepší dynamiku, jenže kouzlo "velkoobjemové" atmosféry poznáte až tehdy, kdy se nebudete muset příliš snažit. Prostě si jezdíte a ono to tak nějak samo nežere.

Ovladatelnost

Tohle auto je radost řídit. Všechny ovládací prvky mají příjemně mechanický chod a odpor, řízení je akorát rychlé, přesné a vyvážené, pětistupňový manuál se pohybuje v mechanicky dokonale vymezené kulise, odezva na plyn je akorát rychlá a brzdy slušně dávkovatelné. A navíc se dobře usadíte. Mazda 2 vám nejen dobře padne do ruky, navíc i skvěle jezdí. Podvozek má spoustu mechanické přilnavosti, takže někdy musíte do zatáčky naletět hodně rychle, aby se projevil hravě vyvážený podvozek a dokonalá řiditelnost plynem. Pořád se ovšem pohybujete v relativně nízkých rychlostech, takže zábava je dostupná. Stabilizaci navíc vypnete jedním krátkým stisknutím tlačítka a auto ani nepípne, na rozdíl od stop/startu, který musíte podržet a na znamení zatopení dalšího tichomořského ostrůvku se ozve varovné pípnutí. A v Bruselu se pravděpodobně rozzuří červený telefon. Mimochodem, podvozek se kromě hravého naladění vyznačuje i poddajností, bytelností a schopností dobře pohlcovat nerovnosti. Zkrátka dostanete maximum možného pohodlí. Vždyť také jezdí na patnáctkách...

Verdikt

Dřív jste Mazdu 2 pořídili nejlevněji za 275 tisíc, nově však základní výbavu tvoří úroveň Emotion za 316 tisíc. A přestože nabídne množství airbagů, všechno v elektrice, klimatizaci, rádio nebo výškově stavitelné sedadlo řidiče, stále si budete připadat trochu jako ve středověku - klimatizaci dostanete pouze manuální, kola jenom plechová a parkovací senzory žádné. Pro bluetooth nebo tempomat musíte povýšit na výbavu Challenge za 333 tisíc, jelikož jednotlivé položky výbavy (s výjimkou metalízy) prostě samostatně nekoupíte. Mazda 2 je hodně drahá sranda. Pořád je to však největší sranda v segmentu!

Měření a technické údaje

MotorMazda 2 1.5 Skyactiv-G 75
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín, min. 95 okt.
Plněníatmosférické sání
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1496
Kompresní poměr12,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 85,8
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/65 R15 Michelin Energy Saver
Pneumatiky vzadu185/65 R15 Michelin Energy Saver
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 6000
Točivý moment (Nm)135 v 3800
Výkon/hmotnost (k/t)68
0-100 km/h (s)12,1
Nejvyšší rychlost (km/h)171
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 3,9 / 4,7
Objem nádrže (l)44
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4060
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1495
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1102
Celková hmotnost (kg)1500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)515
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)280 / 887
Ceny
Základní cena modelu315 900,- (1.5 Skyactiv-G 75 Emotion)
Základní cena test. verze315 900,- (1.5 Skyactiv-G 75 Emotion)
Cena testovaného vozu347 900,- (1.5 Skyactiv-G 75 Challenge + přípl.)

Komentáře ke článku

  • Lze zhruba souhlasit Zobrazit
    10. 7. 2017, Majitel
    • Re: Lze zhruba souhlasit Zobrazit
      10. 7. 2017, Majitel
      • Re: Re: Lze zhruba souhlasit Zobrazit
        19. 7. 2017, lamal

Tagy: Mazda 2, Mazda

Související články

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Dotaz na to, jaké auto si koupit, prosba o pomoc při výběru či samotném nákupu auta je pro nás denním chlebem. Pokud se ale jedná o Subaru WRX STI, profesionální povinnost se st...

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, jestliže je při rozsvícení oranžového a následně červenéh... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist