Lotus T125: blíž už se k F1 nedostanete

Speciál postavený po vzoru monopostů formule 1 představil Lotus. Karbonový monokok, 650 kilogramů a stejný počet koní, to vše můžete mít za 19 milionů.

Pro několik pozvaných na okruhu Laguna Seca v kalifornském Monterey si Lotus připravil doslova šok. Několik dnů před každoročními závody historických vozů britská automobilka oznámila, že tu představí svůj nový speciál na okruhy. Kdo čekal něco ve stylu 2-Eleven, byl přinejmenším vyveden z rovnováhy. T125 má osmiválec Cosworth, 650 koní a víc než co jiného připomíná monopost formule jedna.

Navzdory zjevné inspiraci okruhovým závoděním na nejvyšších úrovních nemá T125 kořeny ve světě velkých cen. Auto kompletně navrhli inženýři v Hethelu a zde také vznikne všech 25 kusů. Tým Lotus Racing se na vývoji nepodílel, nemá totiž s automobilkou mnoho společného kromě vazby na malajský Proton. Konstrukce je z většiny karbonová, takže připravený stroj váží jen 650 kilogramů bez řidiče.T125 je podobně velký jako monoposty formule 1. S délkou 4910 milimetrů by Lotus patřil ve startovním poli ke kratším, například letošní BMWSauber C29 má 4940 mm, Renault R30 dokonce 5050 milimetrů. 1890 milimetrů šířky Lotusu přesahuje 1800 mm, která povolují předpisy FIA. Monoposty jsou vysoké okolo metru, s 1011 milimetry je tedy T125 výrazně nepřekonává.

Zadními koly otáčí přes šestistupňovou sekvenční převodovku závodní osmiválec Cosworth s objemem 3,5 litru a omezovačem v 10 300 otáčkách za minutu. V tomto nastavení dosahuje motor výkonu 650 koní a točivého momentu 450 newtonmetrů. Po stisknutí tlačítka může řidič při předjíždění na krátkou chvíl vytočit motor až k 10 800 otáčkám.Relativně konzervativní nastavení umožnilo dosáhnout velmi slušných servisních intervalů. Auta budou pravidelně navštěvovat mechaniky v Hethelu, ovšem pouze jednou každých 4500 ujetých kilometrů. Na okruhu by si majitelé měli vystačit sami, T125 nevyžaduje žádnou složitou obsluhu. Má dokonce startér.

Přesnou cenu prozatím neznáme, první zprávy mluví o ekvivalentu devatenácti milionů korun. Za své peníze zákazníci dostanou nejen auto, ale také speciální kurz s nejlepšími piloty včetně Jarna Trulliho, s mechaniky, inženýry nebo experty na fyzickou přípravu a výživu. Prvních deset aut chce Lotus dodat v dubnu 2011.

autoweb.cz

10.8.2010 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist