Lotus Omega

Celých deset let držel titul nejrychlejšího sedanu na světě a přes svůj skromný původ patří dodnes díky velkému objemu a dvěma turbům mezi nejrychlejší auta na silnici.

Kdo by to byl řekl, že se jednou tak opatrná značka jako Opel dostane do žebříčků supersportů? V roce 1989 to působilo jako blesk z čistého nebe, a přesto, že Opel Omega v převlečení od Lotusu nikdy nedosáhl na trhu úspěchů BMW M5, všichni, kdo ho řídili na plný plyn, z něj vystupovali s třesoucíma rukama a rozpálenou tváří. Vyráběl se pět let, během kterých vzniklo pouhých 950 kusů, což z něj dnes dělá raritu. Stále se ale objevuje v inzerátech napříč Evropou a pokud narazíte na kus v dobrém stavu, dá se předpokládat, že jeho majitel přesně věděl, co má doma a dobře se o něj staral.

Nadopovaná Omega vznikla v době, kdy Lotus patřil pod křídla GM, od kterého dostal povel vyrobit upravenou verzi schopnou atakovat stovku pod šest sekund. S ohledem na původní třílitrový objem řadového šestiválce bylo konstruktérům Lotusu jasné, že bude třeba nejen přidat přeplňování, ale zároveň i zvýšit objem. Všechny Omegy vznikly jako klasické třílitry se zpevněným blokem motoru v Německu u Opelu a teprve pak se vydaly do Anglie na kompletní přestavbu. Lotus zachoval původní vrtání motoru a zvýšil pouze zdvih, se kterým se dostal na 3,6 litrů. Klíčovým komponentem byla dvojice turbmodmychadel Garrett T25, která spolu s dalšími interními změnami (snížený kompresní poměr, písty Mahle s grafitovou úpravou, zesílené ojnice, kovaná klikovka, tvrzené vačky a chlazení pístů) a elektronikou zvedla výkon na báječných 377 koní a ještě lepších 570 Nm točivého momentu. Jediná dostupná převodovka, která unesla takovou sílu, byla šestistupňová ZF z Corvetty ZR1, která se spolu s koncovým převodem postarala o nevídané jízdní výkony.

Lotus Omega je dodnes nejrychlejším Lotusem všech dob a stejně jako dnes patřil i v době svého vzniku k nejrychlejším zjevům na silnici. Nejenže uměl zrychlit z klidu na stovku za pět sekund a táhnout na každý rychlostní stupeň s medvědí silou, ale navíc se dokázal rozjet až na 283 km/h a podle některých dobových testů měl dokonce na 290 km/h. Až do příchodu současné generace upravených německých limuzín držel dlouhých deset let rekord nejrychlejšího sedanu na světě.

Pro bezpečné udržení takového výkonu na silnici došlo na kompletní přepracování podvozku, který od Lotusu dostal zpevněné závěsy s jinou geometrií, sníženou světlou výšku a citlivější systém řízení se 2,6 otáčkami volantu mezi dorazy. Vpředu byly umístěny velké kotouče o průměru 330 mm se čtyřpístkovými třmeny AP Racing, což vedlo i k nutnosti namontovat sedmnáctipalcová kola s rozměry pneumatik 235/45 vpředu a 265/40 vzadu. Výrazné ospoilerovanání karosérie s nízkým zadním křídlem a roztaženými lemy blatníků je stylově poplatné své době, ale funguje velmi dobře a při vysoké rychlosti díky němu nevzniká vpředu i vzadu žádný vztlak.

Řídit Lotuse Omegu je dnes možná ještě větší zážitek než v době jeho vzniku, a vůbec to není jen díky tomu, že na silnici nikde žádného nepotkáte. Ze všech elektronických výdobytků moderních aut zde máte pouze ABS, jako protiprokluz vám slouží uvážené zacházení s plynem, stabilizační systém máte v rukou a brzdách. Motor je při natočení slyšitelnější a když ve třech tisících zabírají turba, máte pocit, že se venku zvedá vichřice. Každým rázným podržením plynu ukousnete pořádný kus silnice před sebou a vystřelíte dopředu s energií, které se tehdy mohlo vyrovnat jen pár italských supersportů či 911 Turbo. Díky dlouhému rozvoru kol jsou powerslidy výborně řiditelné a jejich délka a trvání se odvíjí pouze od toho, jak velký oblak dýmu chcete nechat za sebou. Se zrychleným převodem řízení není problém dostat živý zadek pod kontrolu a pokud zapomenete sundat včas nohu z plynu, o zpomalení se dobře postarají velké profesionální brzdy.

K tomu všemu dostanete opravdu prostorný interiér (pořád to je velká stará Omega), který je zároveň vkusně střídmý a na správných místech obohacený tím nejlepším, co byl Opel s Lotusem tehdy schopen dodat. K výbavě patří klimatizace, sedačky Recaro potažené kůží od Conolly, semišová vyplň stropu, dřevem vykládaná palubní deska a alcantarou potažený volant.

Motor je díky svému objemu a jednoduché elektronice jasným adeptem na tuning a s jiným čipem se umí dostat i nad 500 koní. Lotus však už na začátku bohužel zjistil, že spolehlivě nedokáže snést větší výkon než právě ten, který mu dali, a tak je lepší se upraveným exemplářům vyhnout. Vedle těsnění pod hlavou je Achilovou patou motoru dvojice rozvodových řetězů, které mají občas tendenci k prasknutí, což znamená totální havárii motoru (s oficiálními cenami vyjde oprava až na půl milionu korun), a tak je mnozí majitelé už na začátku měnili za pevnější provedení. Zadní náprava Omegy má hydraulicky stavitelnou výšku a pokud se v systému nemění pravidelně kapalina, může dojít k jeho poškození. Hydraulická spojka je tvrdá, ale pokud s ní dobře zacházíte, neměla by dělat potíže.

Lotus Omega neměl celosvětově zdaleka takový úspěch jako zavedená empětka, ale když na to přišlo, dokázal jí na hlavu porazit, a právě to z něj dnes dělá uctívanou a hledanou klasiku.

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,0
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, 3615 cm3, dohc, dvě turbodmycha
Zdvihový objem (cm3)3615
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)377 koní při 5200 ot/min
Točivý moment (Nm)570 Nm při 4200 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)283
Spotřeba paliva (l/100 km)město 16,1/mimo město 8,1/kombinovaná 10,3 l/100 k
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1632
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeludnes: cca. 500 000 – 850 000 Kč
17.10.2005 9:26

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist