Lilling: Za stání v kolonách si můžeme sami

Proč každý den stojíme v kolonách? Navzdory neustálému omezování individuální automobilové dopravy si za zácpy můžeme z velké části sami.

Poslední týden jsem hodně cestoval v rámci našeho hlavního města, takže asi tušíte, že jsem měl dost času na přemýšlení. Za těch pár hodin v kolonách jsem dospěl k tomu, že za poskakování v nekonečném štrúdlu aut si můžeme především my sami.

Ne, nemám v plánu vás přesvědčovat abyste přesedli na kolo, začali létat vrtulníkem (ale to vlastně není zas až tak špatná myšlenka), nebo chodili pěšky, i když bydlíte padesát kilometrů za Prahou. Na to už byste ostatně přišli dávno sami, kdyby vám taková možnost dávala smysl.

Plynulost je to, co na českých silnicích žalostně chybí. Stačí se podívat na nějakou klasickou křižovatku se světelnou signalizací. Na semaforu se rozsvítí zelená šipka vlevo a … nic se neděje. Po pár vteřinách se rozjíždí první řidič, samozřejmě s jistou dávkou obezřetnosti, tedy velmi pomalu. To kdyby náhodou zelená šipka neznamenala volný průjezd křižovatkou, ale zkratku na finanční úřad.Za ním, v uctivé vzdálenosti zhruba patnácti metrů, projíždí druhé auto. Opět pomalu, smyk totiž může přijít znenadání a znamená téměř jistou smrt. Alespoň tak to říkali v televizi, ne? A do toho se do křižovatky řítí třetí řidič, ten už pochopitelně na červenou. V dešti se navíc počet aut, které stihnou během několikaminutového intervalu projet křižovatkou, úměrně snižuje s počtem kapek na vašem čelním skle.

Vážně je takový problém udržet minutu pozornost a rozjet se s rozumným rozestupem? Pro řadu lidí očividně ano. Osobně bych vsadil triko na to, že jsou to ti samí, kteří za volantem neustále řeší řadu jiných věcí, s řízením zcela nesouvisejících, a jsou to ti samí, kteří na Jižní spojce způsobí řetězovou nehodu, protože museli neodvratně zkontrolovat svůj facebook.

V tu chvíli přijde na řadu pravidlo zipu, které už se sice dostalo do podvědomí většiny řidičů, ale v praxi zoufale nefunguje. Ne kvůli lidem, kteří se zařadí dobrý půlkilometr napřed, takže zdrží nejen sebe, ale i všechny za sebou. A proto tu mám jeden návrh. Za volantem se věnujme řízení, o to méně budeme čekat v zácpách a s ušetřeným časem můžeme naložit mnohem lépe.

24.6.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist