Lexus IS (od 2005)

Ojetá auta | vydáno 17. 7. 2011

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Nabídka motorů:
  • Chování na silnici:
  • Spolehlivost:
  • X-Factor:
  • Ceny v bazarech:
  • Celkové hodnocení:

Japonský Lexus se řadí mezi prémiové značky. I v této společnosti se profiluje jako dražší, a tak si na ojetinu musíte nachystat vyšší částku.

RADOSTI
Exkluzivita značky, pohodlná sedadla, dobré jízdní vlastnosti, jízdní komfort, spolehlivost.

STAROSTI
Omezený prostor vzadu, turboefekt u dieselu, menší nabídka ojetin, vysoké ceny vozidel, dražší servis.

Novou generaci modelu IS uvedla automobilka Lexus v roce 2005. Vzhledem k tomu, že Lexus patří značce Toyota, asi nikoho nepřekvapí, že vůz využívá techniku známou od tohoto výrobce.

Lexus IS velká fotogalerie

Lexus IS fotogalerie

Vůz se představil v provedení sedan. Dva roky po uvedení modelu spatřila světlo světa sportovně laděná varianta IS F. Pohání ji pětilitrový osmiválec o výkonu 311 kW, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou (má režim manuálního řazení pádly pod volantem). Poháněna jsou zadní kola, nechybí samosvorný diferenciál.

V roce 2008 měl na podzimním pařížském autosalonu výstavní premiéru kabriolet se střechou z pevných skládacích dílců. Na rozdíl od sedanu dostal ale jen výkonné zážehové šestiválce.

Modelová řada IS prošla v roce 2010 faceliftem. Bariérový test Euro NCAP ale vůz absolvoval o čtyři roky dříve. Nutno říci, že byl úspěšný. Za ochranu posádky při nárazu si totiž připsal pět hvězdiček z pěti možných (33 bodů.)

Velmi vysoko byla hodnocena také bezpečnost dětí v autosedačkách – čtyřmi hvězdami z maximálních pěti (39 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem „í-eso“ vybojovalo dvě hvězdičky ze čtyř možných (15 bodů).Pozice na trhu
Lexus IS současné generace se na trhu ojetin nabízí za ceny od 350 000 korun. Nejčastěji se setkáte s automobily poháněnými turbodieselem, většinou jde o verzi 220d.

Naopak nejméně je kabrioletů. Velmi zřídka narazíte na provedení F-Sport, tedy vozidlo ve sportovním paketu vybavené šestiválcovým motorem o objemu 2,5 litru a výkonu 153 kW. Velice málo je také aut v ostrém provedení IS F.Zpracování
Na kvalitu materiálů, jejich povrchovou úpravu či slícování si opravdu nelze naříkat. V tomto směru by se od Lexusu mohli někteří výrobci učit. Pochvalu si jednoznačně zaslouží i perfektně tvarovaná sedadla, zaručující výborné pohodlí na dlouhých cestách i dobré boční vedení těla v zatáčkách.

Příjemné je bezklíčkové odemykání a startování. Rozhodně jde o komfort, na který si řidič velice rychle zvykne (stačí mít klíč v kapse a vozidlo to pozná). Jen na zadních sedadlech by mohlo být o něco více místa. Situace není vyloženě špatná, ale místa na rozdávání zde opravdu nenajdete. To platí jak pro oblast kolen, tak hlavy.

Zavazadelník sedanu přepraví náklad o objemu 398 litrů, což není nejvíce. Opěradla zadních sedadel navíc nelze sklopit! Kabriolet převeze s nataženou střechou 420 litrů nákladu. Pokud ale střechu sundáte, pro zavazadla zůstane prostor jen o objemu 165 litrů.Jízda
Lexus IS má poháněna kola zadní nápravy. Jeho podvozek si dobře poradí s nerovnostmi, ale i s klikatými okreskami. Jistota v zatáčkách pak potěší nejednoho sportovně založeného řidiče.

Velice dobrou práci odvádějí brzdy. Špatně nemůžeme mluvit ani o řízení, i když zde neposkytuje takovou zpětnou vazbu jako v BMW trojkové řady. To by mohlo mnohým motoristům vyhovovat, protože netahá za ruce.Motorizace
Mezi pohonnými jednotkami najdeme čtyřválcové turbodiesely, zážehové šestiválce a ve vrcholné verzi IS F osmiválec. Motory byly kombinovány se šestistupňovými přímo řazenými převodovkami či šestistupňovými automaty. Nejsilnější provedení dostalo osmistupňový automat s řazením pod volantem.

Samotné motory pracují většinou spolehlivě, potíže nebývají ani s převodovkami. Manuály ale nemají vždy zrovna šťastné odstupňování. Zejména zpočátku výroby totiž měly dlouhé kvalty a tak se šestka dostává ke slovu až při vyšších rychlostech na dálnici.

Zážehové motory: 2.5 V6/153 kW (IS 250), 3.5 V6/228 kW (IS 350), 5.0 V8/311 kW (IS F)
Vznětové motory: 2.2 d/110 kW (IS 200d), 2.2 d/130 kW (IS 220d).

NEJ motory
Dobrá volba: 2.5 V6
Šestiválec o objemu 2,5 litru nemá s autem problémy. Při jízdě s lehkou nohou pracuje při rozumné spotřebě, je tichý a velice kultivovaný.

Nevhodný: 2.2 d
Čtyřválcové turbodiesely jsou překvapivě tiché, ale mohly by jezdit s nižší spotřebou. Po městě atakují desetilitrovou hranici, v kombinovaném provozu se spotřeba pohybuje lehce nad 8,5 l/100 km. Nelze si nevšimnout ani značného turboefektu. Z nabízených pohonných jednotek jsou diesely nejméně spolehlivé.

Časté závady
Nevýhodou mnohých japonských automobilů je výrazně menší nabídka náhradních dílů z druhovýroby. Zájemci o ojetinu se pak mnohdy obávají vyšších servisních nákladů, což je pochopitelné.

U Lexusu IS se můžete častěji setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, která se hlásí o výměnu typickým hučením. Některá vozidla mají vůle v silentblocích uložení zadní nápravy. „Můžete se setkat s vozy, jež mají opotřebený dvouhmotový setrvačník,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

Pozor si dejte na turbodiesely s nepravidelným během. Pravděpodobnou příčinou jsou zanesené vstřikovače, což je důsledek používání nekvalitní nafty. Podle zástupce AAA AUTO se lze setkat i s opotřebeným turbodmychadlem: „Turba odcházejí u vozidel, jež řidiči moc nešetří. Tedy pokud vytáčejí motory za studena a po ostřejší jízdě je nenechají dochladit. Pak se turbodmychadlo brzo zničí.“

Výjimkou nejsou problémy s filtrem pevných částic, nejeden automobil má zvlněné přední brzdové kotouče. „U dieselů může zlobit také EGR ventil,“ zakončuje Topol.

Komentáře ke článku

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Dotaz na to, jaké auto si koupit, prosba o pomoc při výběru či samotném nákupu auta je pro nás denním chlebem. Pokud se ale jedná o Subaru WRX STI, profesionální povinnost se st...

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, jestliže je při rozsvícení oranžového a následně červenéh... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist