Levné hatchbacky: Fiat Punto, Peugeot 206, Opel Corsa

Při dalším srovnávacím testu ojetin se podíváme na zoubek trojici starších malých vozů za nízkou cenu. Co lze od třináct let starých aut očekávat?

Tentokrát jsme se rozhodli zvolit do srovnávacího testu poněkud starší vozy. Z hlediska ceny sice nepatří mezi nejžádanější ojetiny (to jsou vozy v rozmezí 150 000 až 200 000 Kč), ale ani nestojí zcela mimo zájem motoristů. Malé levné hatchbacky totiž často kupují motoristé vyššího věku, nebo naopak začínající řidiči. Zájem je přitom hlavně o pětidveřové modely, třídveřové nejsou kvůli menší praktičnosti tolik vyhledávány.

Pro vozy do srovnávacího testu jsme vyrazili do pražské pobočky AAA AUTO. Zde vedly naše kroky do sektoru označeného jako „vozy z protiúčtu,“ právě zde se nacházejí nejlevnější ojetiny nabízené tímto prodejcem.

Opel Corsa fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Corsa fotogalerie

Vybírali jsme na pohled zachovalé automobily srovnatelného věku a s podobnými motory. Volba padla na Fiat Punto s jedenáctistovkou za 36 000 korun, Opel Corsa s dvanáctistovkou za 50 000 Kč a Peugeot 206 poháněný jedenáctistovkou za 45 000 Kč. V rodném listě všech vozů je zanesen letopočet 1999.

Je jasné, že od takto starých aut nelze očekávat nějakou designovou modernu. Přesto nám přijde, že „dvěstěšestka“ vypadá mladší než konkurenti. Tento názor je samozřejmě zcela mimo hodnocení, pro řadu motoristů vybírajících vůz ale bude optický věk vozidla jedním ze zásadních faktorů při rozhodování.Jak hodnotíme
Automobily vybrané do srovnávacího testu podrobíme měření sil v pěti kolech. V každém dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Ty vyjadřují jejich pořadí v dané disciplíně (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každém kole). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dojdeme ke konečnému pořadí. Disciplíny Spolehlivost a Bezpečnost se hodnotí na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních kolech rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními automobily při testování.

Doporučujeme: TÜV Report 2012 – skvělý Prius, průšvih pro Logan

Jelikož se jedná o skutečně staré automobily, pro hodnocení spolehlivosti jsme museli sáhnout hlouběji do archivu pro jeden ze starších ročníků TÜV Reportu. Aktuální vydání totiž zmiňuje pouze vozidla do věku jedenácti let. Jen připomeňme, že žebříčky vznikají na základě podkladů německých stanic technické kontroly provozovaných společností TÜV.

Spolehlivost podle TÜV
Jak tedy dopadlo hodnocení spolehlivosti? Nejhorších výsledků dosáhl Fiat Punto první generace, který se řadí k nejporuchovějším vozům. Dodejme, že jako nejméně spolehlivý z testované trojice jej vidí i prodejci ojetin a ani náš názor se neliší. O něco lépe, avšak stále pod průměrem, zůstává Peugeot 206. Opel Corsa B je techniky TÜV hodnocen jako průměrně spolehlivý automobil. Stává se tedy vítězem první disciplíny.

1. Opel Corsa, 2. Peugeot 206, 3. Fiat PuntoBezpečnost podle Euro NCAP
Druhé kolo stojí na hodnocení bezpečnosti při nehodě. Vychází přitom ze simulovaného nárazu, který provedla společnost Euro NCAP. Punto a Corsu testovali technici Euro NCAP v roce 1997, „dvěstěšestka“ absolvovala zkoušku v roce 2000. Fiat si odnesl pouze dvě hvězdičky z pěti možných, které se udělují při hodnocení bezpečnosti posádky při nárazu. Body se tehdy ještě neudělovaly. Stejně dopadl také opel. Oba automobily byly testovány prakticky v začátcích nezávislých bariérových zkoušek Euro NCAP a tehdy výrobci na bezpečnost ještě tolik nehleděli.

Konstrukčně mladší Peugeot má tedy jasnou výhodu. Vždyť na trh přišel v roce 1998, jeho soupeře přitom automobilky už nějaký ten pátek nabízely. Prohra vozu se lvem ve znaku by tak byla velkou ostudou. Té je však „dvěstěšestka“ ušetřena, protože v bariérové zkoušce obdržela čtyři hvězdičky z maximálních pěti (25 bodů). Zatímco dnes na tom není nic zvláštního, na tehdejší dobu to byl opravu skvělý výsledek. Právem tedy vítězí ve druhé disciplíně.

Další dva vozy se podle výsledků testu dělí o druhé místo. Proto si s určením pořadí pomůžeme přihlédnutím k výbavě konkrétních testovaných aut. Opel Corsa má na rozdíl od Fiatu Punto airbag řidiče, proto jej řadíme na druhou pozici.

1. Peugeot 206, 2. Opel Corsa, 3. Fiat PuntoJízdní komfort
Třetí disciplína mnohdy dokáže pořádně zamíchat kartami. Na jejím výsledku se podílí odpružení, výbava a v neposlední řadě také prostornost. Zejména ta je u malých vozidel důležitá. V tomto směru jasně vítězí italský zástupce, který se chlubí nejen největším interiérem, ale i zavazadelníkem. Ten nabízí objem 295 litrů. Z hlediska tlumení nerovností na tom není punto špatně, ale drobné vůle na podvozku znamenají zvýšenou hlučnost od zavěšení kol.

Čtěte také: Opel Corsa OPC – redakční test

Další dva vozy jsou na tom o něco lépe a z hlediska tlumení nerovností rozhodně nezklamou. Avšak u „dvěstěšestky“ je nabídka místa pro posádku velice omezená. V zavazadlovém prostoru opelu přepravíte náklad o objemu 260 litrů, peugeot si poradí jen s 245 litry. Na druhou stranu, podvozek francouze je jasně nejkomfortnější. Přesto jsme se rozhodli určit jako vítěze tohoto kola Fiat, který těží ze své prostornosti. S podvozkem lze hodně čarovat, ale nabídku místa prostě nezvětšíte. Velmi dobře na nás zapůsobil německý vůz s podvozkem v bezvadném stavu a dobrou prostorností, proto mu patří druhá příčka.

1. Fiat Punto, 2. Opel Corsa, 3. Peugeot 206Za volantem
A jaké to je za volanty porovnávaných vozidel? Začněme podle abecedy, tedy Fiatem Punto. První, čeho si řidič všimne, je tvarově opravdu zastaralá palubní deska z tvrdého plastu. Nutno poznamenat, že soupeři vypadají moderněji. Samotnou jízdu testovaného vozu pak ovlivňuje několik faktorů. V první řadě je to absence posilovače řízení. Volant sice nejde příliš ztuha, avšak delší převod není žádnou výhrou. Přijdete na to nejpozději v situaci, kdy je třeba udělat nějakou kličku při objíždění překážky.

Řazení vykazuje vůle, a jak zde již padlo, menší vůle najdeme také na podvozku. Celkově nás tedy testovaný automobil zrovna nenadchnul. To za volantem Opelu Corsa jsme měli zcela jiné pocity. Velkou zásluhu na tom má zachovalý stav vozu, i když řazení nebylo perfektní ani zde. Na druhou stranu, nechybí posilovač řízení, podvozek odvádí slušnou práci a brzdy pracují na výbornou. Navíc palubní deska vypadá o poznání lépe než v případě italského automobilu.

Musíte si přečíst: Jak na zkušební jízdu při koupi ojetiny

Ani v Peugeotu 206 si na vzhled palubní desky nemůžeme naříkat. Dle našeho soudu vypadá v rámci testovaných aut nejlépe. Opět zmiňme přítomnost posilovače řízení či dobře pracující brzdy. Velká výtka ale míří k nejhoršímu řazení z testovaných vozidel a ani jízdní vlastnosti nepatří k nejlepším. Pokud jde o pohonné jednotky, zde si vozy nemají co vyčítat. Punto má pod kapotou agregát o objemu 1,1 litru a výkonu 40 kW, Corsu pohání jednotka 1.2/48 kW a „dvěstěšestku“ motor 1.1/44 kW. Výkonové rozdíly jsme ale v praxi nepoznali.

Italský motor je tradičně čilý, zatímco německý agregát působil slabším dojmem. Otázkou je, zda by se časem neprobral, když by se nový majitel snažil s autem jezdit svižněji. V současné době ale žádný z vozů motorem nad soupeři nevyniká.

1. Opel Corsa, 2. Peugeot 206, 3. Fiat PuntoCena, výbava a stav
Fiat Punto je nejlevnějším automobilem v tomto srovnávacím testu ojetin. Avšak za cenu 36 000 korun získáte vůz absolutně bez výbavy (palubní přístroje ukazují 79 000 ujetých kilometrů). To Opel Corsa za 50 000 Kč nabízí více. Má centrální zamykání, airbag řidiče, posilovač řízení a autorádio. Celkově působí velice zachovale, dle počítadla ujeté vzdálenosti ujel 126 000 km. Peugeot 206 vypadá taktéž zachovale. Podle počítadla ujeté vzdálenosti zatím urazil 130 000 km, ve výbavě má vše co Opel a navíc elektrické ovládání předních oken. Stojí 45 000 Kč. Proto nám přijde z hlediska ceny, výbavy a stavu jako nejlepší nabídka z testovaných aut.

1. Peugeot 206, 2. Opel Corsa, 3. Fiat Punto

Verdikt
Fiat bodoval prostorností, avšak na soupeře výrazně ztrácí absencí jakékoli výbavy. Opel potěšil výborným stavem a v neposlední řadě solidní výbavou i chováním za jízdy. Peugeot zase bodoval nejkomfortnějším odpružením, jeho slabinou je však omezený prostor pro posádku a zavazadla. Po sečtení umístění v jednotlivých kolech byl nejúspěšnější Opel Corsa, před Peugeotem 206 a Fiatem Punto. Mezi prvním a druhým byl přitom jen minimální rozdíl. Toto hodnocení se samozřejmě vztahuje pouze na konkrétní testované automobily, ne na celou modelovou řadu. Při posuzování jiných vozidel by tedy vše mohlo dopadnout jinak.

Konečné pořadí
1. Opel Corsa, známka 1,6
2. Peugeot 206, známka 1,8
3. Fiat Punto, známka 2,6

Názory redaktorů

Z testovaných vozů se mi designově líbí nejvíce peugeot, ale nejlépe se mi jezdilo s opelem. Ve fiatu jsem se necítil dobře, je sice nejprostornější, ale působí hodně papírově, což je dáno i slabším odhlučněním interiéru. Dle mého soudu také opticky nejvíce zestárnul. Pokud bych měl volit z této trojice, váhal bych mezi opelem a peugeotem.

Nejlepší zkušenosti mám s Opelem Corsa. Jezdí se s ním příjemně a působí, že vydrží. Nelíbí se mi akorát jeho řízení a skutečnost, že vyměnit akumulátor si člověk bez zlomení obou rukou nedokáže. Přesto jsem ochoten jet jednou za tři čtyři roky s tímhle triviálním problémem do servisu, než trpět ve stařičkém Fiatu. Peugeot 206 sice působí moderněji, ale je v něm málo místa.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

9.1.2013 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist