Legendy minulosti: Porsche 944

Od některých tohle auto sklidilo spíše jen posměch, ale když se podíváme pořádně, zjistíme, že to bylo vlastně skvělé a především úspěšné auto.

Na pověsti modelu Porsche 944 se částečně podepsal předchozí vůz Porsche 924, který de facto vznikl z náhradních dílů Volkswagenů a Audi. Auto mělo motor z dodávky, laciný interiér, mizerné výkony, ale cenovku Porsche. Projekt Porsche 944 měl tohle všechno změnit a svým způsobem se mu to podařilo.I přes nepříliš velkou oblibu ale pomohl model 924 dostat Porsche z finančního svrabu a přinesl peníze na další fungování. Bylo to prostě jiné auto než ikonická 911, která ale měla jen velmi úzkou skupinku příznivců. Oproti ní bylo auto s vodou chlazeným motorem vpředu akceptovatelnější pro širší pole zákazníků. Ostatně, prodeje v celkovém počtu přes 150 000 kusů mluví za vše.

Porsche také nechtělo koncepci kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol zahodit, protože projekt 924 spolykal spoustu peněz. Automobilka se tak rozhodla pokračovat v evoluci a auto zlepšit. Motor z dodávky Volkswagen zmizel ve šrotu a bylo rozhodnuto „rozříznout“ na půl motor Porsche 928. Vznikl tak celohliníkový čtyřválec 2,5 l s vrtáním 100 mm a zdvihem 78,9 mm.

Nový motor měl velký potenciál a v té nejzákladnější verzi výkon dosahoval na 152 koní, což bylo tehdy akorát. Volba čtyřválce byla také důležitá z ohledu logistiky, protože v továrně Porsche v Neckarsulmu šlo montovat motory pouze zespodu do karoserie a to šlo pouze se čtyřválcem. Šestiválec by se tam už takhle nacpat nedal a zvedlo by to značně náklady. Navíc, volba čtyřválce byla i přínosem pro ekonomičnost provozu.V autě bylo hodně místa, protože převodovka byla umístěná vzadu u diferenciálu. Říká se tomu koncepce „transaxle“ a má to jednu obrovskou výhodu – téměř ideální rozložení hmotnosti. I díky hliníkovému motoru tak mělo Porsche 944 vzadu 50 % své hmotnosti, a díky tomu měli technici jednodušší práci s nastavením podvozku.

Cíl auta, které se začalo vrábět v roce 1982, byl jasný – zlepšit pověst základního modelu a ukázat zákazníkům, že je tohle auto hodné znáčku Porsche. Vedle pečlivého nastavení podvozku se vůz dočkal i kvalitnějšího interiéru, bohatší výbavy a především mnohem lepší dynamiky a kultivovanosti. Na tom se podílely i dva protiběžné vyvažovací hřídele v motoru.

Sledujte: Video reportáž z největšího srazu vozů Porsche v Česku

První Porsche 944 s motorem 2,5 l o výkonu 152 koní mělo stovku umět za 9 sekundy a dosáhnout na 210 km/h, ale testy ukázaly, že byly tyto údaje trochu pesimistické. Redakce motoristických časopisů zpravidla dostaly auto na stovku za 8,3 sekundy a britský Autocar mu naměřil maximální rychlost 220 km/h. To bylo na první polovinu 80. let poměrně dost.

Když už jsme u základního modelu, podívejme se na postupné modifikace. Rok 1987 přinesl novou řídící jednotku motoru, ABS a airbagy řidiče a spolujezdce. V roce 1988 motor posílil na 158 koní a v roce 1989 byl převrtán na 2,7 litru a odevzdal na zadní nápravu 162 koní. Porsche ale vyrábělo i jiné verze, tak si je představme.

V roce 1986 se začal prodávat model Porsche 944 Turbo. Asi nemá smysl vysvětlovat, co přídomek turbo znamená. Standardní čtyřválec byl přepracován, aby zvládl zvýšení výkonu pomocí turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu. Výsledný výkon 220 koní (a točivý moment 329 Nm) byl velmi slušný, ale automobilka musela provést dodatečné úpravy. Například převodovka s diferenciálem dostaly chlazení oleje a samozřejmě se změnilo nastavení podvozku a brzd.Rok 1987 také přinesl model Porsche 944 S, jehož čtyřválec 2,5 litru dostal dva vačkové hřídele a 16 ventilů. Výkon motoru se samonapínacím rozvodovým řemenem byl 192 koní. Kvůli motoru s kompresním poměrem 10,9 : 1 bylo také potřeba přeprogramovat řídící jednotku a namontovat senzor „klepání“, který upravoval předstih zážehu a motor pak nebyl citlivý na kvalitu paliva. Vyžadoval totiž vysokooktanový benzín. Porsche 944 S umělo stovku za 7,3 sekundy a maximální rychlost byla 232 km/h. Porsche také zesílilo podvozkové komponenty, brzdy a zlepšilo výbavu.

V roce 1989 pak přišla verze Porsche 944 S2, jejíž šestnáctiventilový motor dostal objem rovné tři litry a odevzdal ze sebe 211 koní. Stovku vůz svedl za 6,8 sekundy a uháněl až 240 km/h, k čemuž pomohly delší převody manuální převodovky. Vedle lepší výbavy přinesl model 944 S2 ještě jednu novinku – přední nárazník byl nyní designově zakomponován do přídě tak, že navazoval na kapotu a blatníky. To propůjčilo autu velmi elegantní tvar a vlastně určilo standard na další roky. Nárazníky tak už nepůsobily na autě jako dodatečně nalepené a byly plnou součástí utváření celkového designu.

Ale zpátky k modelu Turbo. Rok 1987 totiž přinesl pro automobilový průmysl jednu velmi důležitou změnu – Porsche 944 Turbo totiž dostalo jako první sériové auto na světě boční airbagy řidiče a spolujezdce v základní výbavě. Přepracování mazání také znamenalo odstranění choulostivého chladiče oleje převodovky.

V roce 1988 vstupuje do prodeje model Porsche 944 Turbo S, který na zadní kola z přepracovaného motoru posílal výkon 253 koní a točivý moment 340 Nm. Jednalo se o nejrychlejší model 944 v nabídce, stovku uměl za 5,5 sekundy a dosáhl na nejvyšší rychlost 261 km/h. Turbo S také dostalo větší brzdy z osmiválcové 928, sportovnější podvozek a na přání jste mohli mít i nastavitelnou soupravu od společnosti Koni.Porsche také v roce 1991 uvedlo limitovaný model 944 Turbo Cabriolet, kterých vzniklo jen 625 kusů, z toho pouhých 100 s pravostranným řízením. Motor měl 253 koní a jedná se o poměrně vzácné a ceněné auto. V roce 1993 měl přijít další model označený jako S3, ale Porsche celý projekt přepracovalo a změn bylo tolik, že se novinka nazývala Porsche 968. A tím se dostáváme k cenám a jak si vůz stojí dnes.

Po poměrně slabém období jsme se dostali do stavu, kdy zanedbaná auta již zemřela a tím umožnila těm pečlivě udržovaným znovu vstoupit do povědomí fanoušků značky. Dnes už se Porsche 944 obecně nebere jako Volkswagen s logem Porsche, ale jako plnohodnotné auto této značky. Je to vidět i na cenách.

Čtěte také: 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Základní modely z prvních let výroby koupíte do dvou tisíc eur, ale nejsou to moc žádoucí auta. Mnohem zajímavější jsou exempláře vyrobené od roku 1986, kdy vozy dostaly lepší výbavu a zlepšila se kvalita. Rozhodně je z čeho vybírat, ale počítejte s tím, že auto s cenou do nějakých 5000 eur bude vyžadovat hodně práce, aby vypadalo k světu.Porsche 944 je ale považováno za velmi spolehlivý automobil. Je jen potřeba dávat pozor na motor a jeho rozvody podivně centrálně umístěným řetězem. Ten vyměňte, stejně tak rozvodový řemen, který má životnost 80 000 km. Tohle jsou úkony, které udělejte pro jistotu ihned, pokud vám předchozí majitel nedoloží, že je provedl a kdy. Bude to něco stát, ale vyplatí se to. Motor totiž jinak vydrží skutečně hodně a i když si řekne o trochu oleje (asi litr na 1000 km), měl by bez problému vydržet i půl milionu najetých kilometrů.

Je potřeba hlídat chlazení a vodní pumpu, objevují se problémy s posilovačem a hodně unavená bude už asi i převodovka. Rozhodně by ale neměla skučet, stejně tak diferenciál. Vozy po roce výroby 1985 také dostaly hliníková ramena náprav a ta mohou mít velké vůle.

Servis vozu Porsche 944 není nejlevnější a občas se dá dokonce levněji opravit u specialisty v Německu. Hodně záleží na tom, jaké máte kontakty, přeci jen už je to staré auto a vyžaduje velmi pečlivou péči. Pokud mu ale svůj čas a peníze věnujete, odvděčí se vám mimořádně zajímavými jízdními vlastnostmi a dnes už i málo vídaným nezaměnitelným stylem. Ta mrkací světla jsou prostě cool.

16.11.2012 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist