Legendy minulosti: Porsche 911

Už skoro půl století tohle auto vypadá pořád stejně. Pečlivá evoluce ho však i přes počáteční těžkosti dovedla k naprosté dokonalosti.

Poznámka redakce: Vzhledem k tomu, že se představila další generace legendárního modelu Porsche 911 Turbo, pojďme si teď znovu toto ikonické auto připomenout.Když se před pár lety řeklo Porsche, každý si vybavil legendární profil modelu 911 s postupně klesajícím zadkem. Dnes si lidé spíše vybaví oteklé SUV Cayenne, ale jak jsme si již v minulosti několikrát řekli, byl to právě překapotovaný VW Touareg s logem značky Porsche, který automobilku defakto zachránil. A s ní i nejikoničtější sportovní auto všech dob – model 911.

Prototyp Porsche 911 se zrodil v konstrukční kanceláři Ferryho Porsche jako „projekt 901“. Porsche ale muselo kvůli Peugeotu, který si nárokoval číselná označení aut s nulou uprostřed, auto přejmenovat na 911. Projekt sportovního vozu vznikl v roce 1959 jako nástupce modelu Porsche 356, o kterém jsme psali minule. Ferry Porsche se rozhodl zachovat stejnou koncepci – motor vzadu a pohon zadních kol, z čehož vycházel i design. Oproti Porsche 356 se trochu „zahranatil“ podle trendu doby, ale podobnost obou vozů je stále patrná a také odkaz na prapůvodního brouka, který to všechno začal.Porsche 911 první generace si mohla veřejnost prohlédnout na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1963, sériová produkce začala v září 1964. Design vozu z velké části ovlivnil také Ferdinand Porsche nejmladší přezdívaný „Butzi“ a konstruktér značky Erwin Komenda, který však už v roce 1966 zemřel a slávy svého díla se nedočkal.

První Porsche 911 mělo plochý šestiválec o objemu dvou litrů, který byl samozřejmě chlazen vzduchem. Motor poskytoval výkon 130 koní a na zadní kola ho posílala pětistupňová manuální převodovka. Spolu s koncem výroby modelu 356 v roce 1965 vzniklo i několik vozů Porsche 912, které byly levnější, měly chudší výbavu a čtyřválec 1,6 litru o výkonu 90 koní z Porsche 356.

V roce 1966 dorazila silnější 911 S o výkonu 160 koní a o rok později se objevila i známá verze Targa. Ta vznikla za zajímavých okolností – v USA se totiž mluvilo o tom, že budou zakázány otevřené kabriolety kvůli bezpečnosti. Targa měla odnímatelný střešní panel a vyndavací zadní okno, čímž vlastně vznikl kabriolet, jen s pevným ochranným obloukem. V témže roce byla ještě představena slabší verze 911 L o výkonu 110 koní a také 911 R s výkonem zvýšeným na 210 koní a s odlehčenou konstrukcí.

První větší modernizace se Porsche 911 dotkla v roce 1969, kdy byl její rozvor zvětšen z 2211 na 2268 milimetru a změnilo se nastavení podvozku a geometrie. To eliminovalo poněkud „svérázné“ jízdní vlastnosti auta s motorem uloženým vzadu. Prvně se objevuje automatická převodovka a model 911 E se vstřikováním.Na počátku sedmdesátých let se v reakci na ropnou krizi houfně objevuje vstřikování paliva, zvětšuje se objem motoru na 2341 ccm. V roce 1973 přichází jedna z nejikoničtějších 911 vůbec – Porsche 911 Carrera 2.7 RS. Šestiválec o objemu 2687 ccm dosahoval výkonu 210 koní, což spolu s hmotností 1075 kg zaručovalo na tehdejší dobu úchvatné výkony. Tento model se významně prosadil na závodní dráze.

Rok 1975 lze opět považovat za milník a to nejen pro Porsche, ale pro celý automobilový průmysl. Do nabídky se dostal automobil Porsche 911 Turbo (kódově označený 930), který z třílitrového motoru se vstřikováním nabízel 260 koní výkonu. Charakteristický byl především mohutným spoilerem na zádi, který připomínal obří lopatu.

V roce 1984 přišlo Porsche 911 3.2 Carrera s větším motorem o výkonu 231 koní a modernější konstrukcí, která však ale stále vycházela z prapůvodního vzoru z roku 1964. Vlastně se pořád jednalo jen o modernizaci či facelift, jak bychom tomu řekli dnes. První úplně nová generace Porsche 911 se představila až v roce 1989 a byla kódově označena jako Porsche 911 (964).


Porsche 911 (964) dostalo poprvé v historii pohon všech kol a automatickou převodovkou Tiptronic (patent Porsche umožňující „manuální“ řazení u automatu). Základní model Carrera dostal šestiválec 3,6 litru o výkonu 250 koní, Turbo mělo motor 3,3 litru a výkon 320 koní. Později byl zvětšen rovněž na 3,6 litru a měl již výkon 360 koní – na zadních kolech bez elektronických pomocníků… Model 964 také dostal vlastní verzi RS, která měla výkon zvýšený na relativně skromných 260 koní, ale díky odlehčené konstrukci a velmi ostře nastavenému podvozku je považována za jednu z nejlepších 911 vůbec. Walter Röhrl o ní řekl, že je to jediné silniční Porsche 911, které má svým chováním nejblíže k závodnímu autu. A to bral v úvahu i současné modely RS.

V roce 1995 se představuje poslední vzduchem chlazená 911 s označením 993. Velké změny se krom designu odehrály hlavně pod kapotou. Porsche 911 dostalo nové nezávislé zavěšení vzadu, což ještě zlepšilo ovladatelnost. Motor o objemu 3,6 litru nejprve poskytoval výkon 272 koní, od roku 1996 pak 286 koní. Vedle čtyřkolky Carrera 4, která se v nabídce usadila poměrně přesvědčivě, byl k dostání ještě ostřejší model RS s výkonem 300 koní a také samozřejmě Porsche 911 Turbo s motorem 3,6 litru o výkonu 408 koní a prvně s pohonem všech kol. Z něj pak vycházel homologační speciál Porsche 911 GT2 s pohonem zadních kol.

V roce 1998 pak přichází úplně nová kapitola v historii Porsche 911 s vodou chlazeným motorem, ale to už bychom se dostali od „legend minulosti“ do „legend současnosti“ a možná i „legend budoucnosti“. Jak to totiž vypadá, Porsche 911 pořád zůstane stejným autem, ačkoli se nová generace, kterou uvidíme již letos na autosalonu ve Frankfurtu, představí s úspornějšími a ekologičtějšími motory. Duch klasické 911 by však měl podle všeho zůstat zachován.Dnes na trhu seženete nejlevněji první vodou chlazené Porsche 911 (996), které se dá pořídit od 350 000 korun. Často ale jde o hodně unavený kus s poruchovým motorem, na což první verze 996 dost trpěly. Bezproblémová 996 stále stojí přes 600 000 korun. Mezi Porsche 911, se kterými se dá celkem pohodlně žít každý den a jejichž servis nestojí nesmyslné peníze, se řadí i první „moderní“ generace 964. Koupíte ji za přibližně půl milionu korun a jediné, na co si musíte dávat pozor, je těsnost motoru a životnost spojky. Model 993 patří mezi nejspolehlivější 911 vůbec, ale je také velmi ceněný a drahý. Hezké kusy stojí minimálně 800 000 korun.

Starší modely 911 ze sedmdesátých a osmdesátých let už vyžadují velmi pečlivého majitele. U nás lze koupit hodně aut z USA, ale lepší je hledat evropský model. Ceny nejsou podbízivě nízké, ale kolem 400 000 korun koupíte už pěkné auto, které potřebuje jen běžnou péči, jako každý jiný veterán. Musíte se ale smířit s jistými kompromisy, přeci jen je to „stará plečka“, která nesvítí, nebrzdí a neopatrného řidiče dokáže pořádně praštit přes prsty. Jakmile ale proniknete do tajů ovladatelnosti Porsche 911, odhalíte v něm naprosto pohádkový vůz, který je právem označován za nejlepší sportovní automobil všech dob.

Technická data: Porsche 911 Carrera 2.7 RS (1973)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý šestiválec
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívzadu podélně
Zdvihový objem (cm3)2687
Kompresní poměr8,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 70,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 283 mm
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením, 290 mm
Pneumatiky vpředu185/70 VR 15
Pneumatiky vzadu215/60 VR 15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)155 / 210 v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)255 v 5100 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)195,3
0-100 km/h (s)6,3
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4147
Šířka (mm)1652
Výška (mm)1321
Rozvor náprav (mm)2271
Provozní hmotnost (kg)1075
10.5.2013 10:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist