Legendy minulosti: Peugeot 205 poslal francouzskou automobilku mezi elitu

Obyčejný model 205 naprosto změnil pohled na francouzskou automobilku. Vrcholná sportovní verze byla jen logickým krokem zvyšujícím prestiž celé značky. "Dvěstěpětka" letos oslavila své čtyřicátiny.
205gti_1993_01-1100x618.jpg Zdroj: Peugeot

Když se v roce 1983 objevil nový Peugeot 205, byla to pro automobilku spása. Doba pokročila a zastarávající modelová řada nestačila na požadavky doby. Peugeot byl totiž v té době považován spíše za konzervativní značku a prestižní byly především sedany 504. Automobilka ale potřebovala něco pořádného a dosluhující model 104 nedokázal uspokojit potřeby „mladé dravé generace“.

Peugeot začal zvažovat radikální malé auto v roce 1978, kdy automobilka koupila skomírající značku Simca. Ta měla s malými vozy praxi a vlastně ihned se začalo s vývojem nového modelu. Šéf designu značky Peugeot Gerard Welter sice tvrdí, že Peugeot 205 vznikl uvnitř automobilky, ale šušká se, že si ho nechal neoficiálně nakreslit ve studiu Pininfarina. To je dnes už jedno, každopádně je Peugeot 205 pořád zajímavé auto, to se musí nechat.

Peugeot 205 byl postaven na tehdy poměrně novém podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a jednoduchými vlečenými rameny a zkrutnou tyčí vzadu. To ale propůjčilo autu výborné jízdní vlastnosti (na svou dobu opravdu vynikající) a především praktičnost – v kufru bylo hodně místa. Zajímavosti se děly i pod kapotou. Malý Peugeot zpočátku dostal tzv. „kufříkový“ motor PSA X z předchůdce Peugeot 104, který měl převodovku v jednom celku s motorem. Podobné řešení měl třeba Austin Mini. Peugeot díky tomu ušetřil spoustu místa, ale objevily se problémy se spolehlivostí s koncem 80. let pak automobilka raději přešla na modernější motory XU a TU s oddělenou převodovkou.

Kult kolem GTI

Pro Peugeot 205 byly typické i dieselové motory, které se setkaly se značnou oblibou, i když neposkytovaly tak atraktivní jízdní vlastnosti jako dravější a lehčí benzínové verze. A tím se dostáváme k modelu Peugeot 205 GTI, který se prvně objevil v roce 1984. Tehdy měl motor 1,6 litru a výkon 105 koní a o dva roky později dorazil druhá verze GTI s motorem 1,9 litru o výkonu 130 koní. Peugeot 205 GTI naprosto změnil pohled na auta s pohonem předních kol. Jeho vrozená tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčce mu vynesla pověst nebezpečného zabijáka nepozorných řidičů, ale zatímco dnes by EU takové auto nepustila na silnice, kolem 205 GTI se koncem 80. let vytvořil kult. Získal si totiž oblibu i u zákazníků kupujících hlavně zadokolky a stal se velmi dostupným sportovním autem. Byl levný na provoz, spolehlivý a hlavně velmi zábavný.

Dvě verze 205 GTI měly za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků – zatímco silnější verze měla lepší výbavu (a také třeba kotoučové brzdy na všech kolech), levnější 1.6 GTI měla hlavně přitáhnout lidi s omezeným rozpočtem. Výkon slabší verze byl později zvýšen použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI oslabila ze 130 na 122 koní kvůli montáži katalyzátoru. Zůstal ale rozdíl ve výbavě a cenách.

Poslat stádo 200 koní na všechny kola? Není problém!

Výkony se nezdají jako moc vysoké, ale když vezmete v úvahu, že auto vážilo pod 900 kg i s plnou nádrží, dokázalo zle zatopit i prestižnějším značkám. Poměrem výkonu ku hmotnosti 144 koní na tunu dokázalo zastínit i mnoho novodobých aut. Peugeot 205 vznikl i v několika netradičních verzích, z nichž asi nejšílenější je model 205 T16. Jednalo se o limitovanou sérii 200 kusů, která měla pomoci homologovat závodní speciál rally „Skupiny B“. Jak asi tušíte, auto mělo přeplňovaný motor uložený uprostřed, který svůj výkon kolem 200 koní posílal na všechna kola. Dovedete si představit, že by automobilka něco tak brutálního a nekorektního postavila třeba dnes?

Peugeot 205 se v různých drobných úpravách a verzích o výkonech od 45 do 130 koní vyráběl až do roku 1998. Za celých 15 let se ho prodalo 5,3 milionu kusů a design se prakticky nezměnil, protože to podle automobilky „nebylo potřeba“. S tím se nedá než souhlasit, protože tak vznikla skutečná ikona a legenda minulosti. Je škoda, že plno aut už shnilo nebo skončilo v rukou nezodpovědných majitelů. Ikonické modely 205 GTI tak dnes v původním stavu skoro neseženete a když už, tak velmi draho. Je to ale příslib dobré investice do budoucna. Ostatně, jak už napsal kolega Lukáš Dittrich, homologační speciál 205 se letos prodával za neuvěřitelných 9 milionů korun českých! Uf!

 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1905
Kompresní poměr9,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 88,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96 / 130 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)161 v 4750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)144
Nejvyšší rychlost (km/h)198
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3705
Šířka (mm)1572
Výška (mm)1372
Rozvor náprav (mm)2420
Provozní hmotnost (kg)875
Ceny
Základní cena modeluod 25 000 Kč pojízdný 205 GTI / udržované kusy v originálním stavu stojí statisíce/ výjimečné kusy - miliony
31.10.2023 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist