Legendy minulosti: Mercedes-Benz 300SEL 6.3

Ve své době se jednalo o jedno z nejrychlejších aut na trhu vůbec. Ale nadšence stejně asi nejvíc zajímá závodní speciál "Rote Sau", první počin divize AMG.

Když se nám v sekci klasických aut tak hezky rozjel seriál o supersedanech, podívejme se ještě dál do historie. Ještě než vůbec přišly vozy jako BMW M5 nebo Lotus Omega, na světě to vypadalo trochu jinak. V roce 1965 totiž automobilka Mercedes-Benz představila nový model W109, tedy luxusní sedan, ze kterého později vznikla třída S.

Čtěte také: Mercedes-Benz SLS AMG – první jízda

Konstruktérovi automobilky Erichu Waxenbergovi ale přišla nabídka motorů málo a rozhodl se pod kapotu modelu W109 nacpat osmiválec 6,3 litru z limuzíny Mercedes 600 a protože se tento nápad automobilce zalíbil, vnikl sériový model Mercedes-Benz 300SEL 6.3. Osmiválec měl výkon 300 koní (po změně norem pro měření výkonu ale jen 250 v „dnešních“ koních).

Obří sedan s čtyřstupňovým automatem se dostal na stovku za fantastických 6,3 sekundy, rychlostí 160 km/h upaloval za necelých 15 sekund a dosáhl na tehdy velmi slušných 230 km/h. To vůbec nejsou špatná čísla ani na dnešní poměry a koncem 60. let to byla čísla obvyklá spíše pro auta jako Porsche 911.Ačkoli se jednalo o auto s výkony sporťáku, Mercedes nezapomněl na luxus, takže limuzína dostala vzduchové odpružení, tehdy ne zrovna obvyklé kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická okna a za příplatek bylo možno mít i klimatizaci či střešní okno. A samozřejmě spoustu dalšího. Byla to tedy pořád limuzína hodná jména Mercedes, jen byla zatraceně rychlá.

Mercedes-Benz mezi roky 1968 a 1975 vyrobil 6526 „superlimuzín“ 300SEL 6.3, víc než sám předpokládal. Bylo jasné, že zákazníci chtějí taková auta. Protože 300SEL zaznamenalo takový úspěch, výroba následovníka byla nutností – v roce 1975 se představil model 450SEL 6.9.

V historii Mercedesu ale představuje supersedan 300SEL poměrně významné místo. Na jeho základech totiž vznikl jeden z prvních počinů firmy AMG, která tehdy byla malou soukromou dílnou stavějící závodní mercedesy. Vzali limuzínu 300SEL, přepracovali podvozek i brzdy a pod kapotu se nastěhoval pořádný agregát – 6,3 l, později 6,8 až 6,9 litru.V roce 1971 tato „Rote Sau“ dokončila celkově druhá ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa-Francorchamps. Na obludu s motorem 6,8 litru, výkonem 420 koní a především hmotností 2400 kg je to úctyhodný výsledek!

Auto mělo ale brutální spotřebu paliva, takže muselo v boxech zastavovat dvakrát častěji než soupeři. Mělo také ohromnou spotřebu pneumatik, což ale zase nevadilo, protože se muselo stejně tankovat… Nakonec ho zabila lehčí konkurence (v 70. letech se začaly okruhy zpomalovat a vznikaly šikany, kde těžká „Rudá svině“ ztrácela) a především pravidla.

Auto bylo prodáno společnosti Matra, která na něm údajně testovala podvozky a brzdy vojenských stíhaček. Postaveno bylo jen pět aut, z toho dvě testovací a tři na závody. V původním stavu údajně přižilo jen jedno jediné.Mercedes-Benz 300SEL tak vlastně započal cestu Mercedesu k supersedanům a divizi AMG, se kterou se automobilka později spojila. Dnes si už Mercedes bez vozidel jako E 63 AMG či S 65 AMG neumíme představit. Tak doufejme, že mu to ještě spoustu let vydrží.

Pokud máte zálusk na Mercedes 300SEL, je dobré vědět, že auta sice jsou, ale těch v perfektním stavu moc na prodej není a když už, tak jsou velmi drahá. Polovrak před renovací vás vyjde na asi čtyři až sedm tisíc dolarů, ale zrestaurovaný kus klidně bude stát i 50 000 dolarů, tedy minimálně milion korun. Hlavně si dejte pozor, jestli se skutečně jedná o původní model 6.3 a ne slabší verzi, do které jen někdo nacpal větší osmiválec.

25.5.2012 8:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist