Legendy minulosti: Hybrid Lohner-Porsche

Že byla prvním hybridním autem na světě Toyota Prius? Ale jděte! Už v roce 1900 jezdilo auto s elektro-benzínovým pohonem, které sestrojil Ferdinand Porsche.

Ačkoli dnes říkáme, že spalovací motory jsou vytlačovány „alternativními“ druhy pohonu, na konci 19. století to bylo přesně naopak. Pokud totiž něco poháněl motor, roztáčela ho elektřina, nikoli síla zapálené směsi benzínu a vzduchu. Jenže konstruktéři brzy přišli na to, že ve spalovacím motoru je větší potenciál a od elektromobilů upustili. A když Henry Ford spustil sériovou výrobu aut s benzínovými motory, bylo jasné, komu patří budoucnost.

Vraťme se ale do roku 1893. Tehdy osmnáctiletý rodák z Vratislavic u Liberce Ferdinand Porsche mířil vlakem do Vídně do svého prvního významného zaměstnání – pracoval v elektrikářské firmě Béla Egger, kde sestrojil svůj první elektromotor v náboji kola. Později, v roce 1898, se stal konstruktérem v dílnách společnosti Lohner Werke, která se od roku 1821 specializuje na stavbu karoserií kočárů, vagonů a nově i vozidel.

Ferdinand Porsche neměl ukončenou školu technického směru, přesto začal pracovat na fantastickém projektu automobilu s pohonem bez třecích ztrát – elektromobilu, který měl elektromotory v náboji kola. Automobil se dvěma lavicemi pro řidiče a tři spolucestující byl považován spíše za „kočár bez tažných koní“. Tažnou sílu obstarávaly nejprve čtyři elektromotory – každý o výkonu 2,5 až 3,5 koně, ve špičce až 7 koní. Vynásobte si to čtyřmi a máte celkový výkon stroje Mixte, kterého spalovací motory dosahovaly až o mnoho let později.A kde se brala energie v akumulátorech? Porsche do auta namontoval spalovací motor Daimler, ke kterému připojil generátor. Auto sice vážilo přes dvě tuny a do kopce se mu kvůli trvalému výkonu jen asi 10 koní moc nechtělo. Přesto si ho koupil jeden zájemce z Velké Británie – za cenu šílených 15 000 Rakouských korun. Byl jím tak nadšen, že si později nechal postavit ještě jeden. Porsche konstrukci dále zjednodušil – použil menší a lehčí baterie a elektromotory umístil pouze na přední kola. Stroj Semper Vivus pak můžete vidět na fotografiích a videu.

Tím se vlastně zrodila „třetí generace“ hybridních aut, o které se nyní tolik mluví. Automobily jako Chevrolet Volt nebo Opel Ampera, které se honosí titulem Auto roku 2012, používají ve skutečnosti stejnou techniku – spalovací motor funguje jako generátor a dobíjí baterie. Jistě, technika šla dopředu a třeba Opel Ampera při stejné hmotnosti jako hybrid Lohner-Porsche nabízí mnohem větší vnitřní prostor a jeho akumulátory jsou trošku menší a vydrží déle…

Nicméně je vidět, že tento nápad není nic nového a později s ním ještě několik konstruktérů exeprimentovalo. Proč se ale tento princip pohonu neprosadil? Byl zkrátka moc složitý a drahý. Ferdinand Porsche sice se svým hybridem stanovil rakouský rychlostní rekord a vyhrál v roce 1905 rally, ale už bylo jasné, že se bude budoucnost ubírat jiným směrem. Spalovací motor, bez kterého se stejně Porscheho hybrid neobešel, se ukázal jako perspektivnější, levnější, a jednodušší. A také lehčí. Nešlo o žádnou ropnou lobby, o které tak rádi zastánci elektropohonu mluví. Byl to čistě byznys – levně nakup a draze prodej.Když v roce 1906 odcházel z dílen Lohner mladý Ferdinand Porsche do společnosti Daimler-Benz, Jacob Lohner prohlásil, že je to „sice mladý, ale velmi šikovný konstruktér, o kterém ještě v budoucnu uslyšíme.“ Nemýlil se.

Hybrid Porsche z roku 1901 vlastně inspiroval všechny další pokusy o sestrojení auta s „alternativním“ pohonem. Například NASA se v něm inspirovala při stavbě svého lunárního vozítka, které bylo technicky vlastně elektromobilem s motory v nábojích kol. Ano, jistě, elektromobil může fungovat i ve vesmíru, protože ke svému chodu nepotřebuje kyslík.

Nápad Ferdinanda Porsche inspiroval i výrobce lokomotiv a těžkých pracovních strojů. Ukázalo se totiž, že je efektivnější díky plynulé dodávce výkonu a točivého momentu elektromotorů roztáčet kola lokomotiv elektřinou, ale vyrábět ji spalovacím motorem. Benzíno-elektrické a později diesel-elektrické lokomotivy se staly standardem.

13.4.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist