Legendy minulosti: AMG Hammer

Na první pohled je tohle jen obyčejný Mercedes-Benz W124. Ale když vám řekneme, že je rychlejší než soudobé Lamborghini Countach...

Dlouho jsem vymýšlel, které auto dám tento týden na Legendu minulosti. A pak jsem zase dostal večer ten svůj záchvat, kdy projíždím inzeráty starých ojetých osmiválcových německých sedanů, až jsem narazil právě na tuhle černou hranatou věc. Vznikla v dílnách společnosti AMG v dobách, kdy ještě nepatřila pod křídla Mercedesu. Vlastně to bylo na zakázku postavené auto, takže je velmi vzácné. A také velmi drahé. Musím si nechat zajít chuť, ale to nám nebrání si o něm pár řádků přečíst.

Společnost AMG funguje jako úpravce Mercedesů od roku 1967, respektive jako firma stavějící zpravidla závodní motory. Vzpomeňme na slavný Mercedes „Rote Sau“, který zabodoval v závodě 24h Spa. Historii ale trochu přeskočme a podívejme se do 80. let. Počátkem tohoto trochu divokého období se totiž zrodil nový druh auta – nenápadný supersedan. Ano, mluvíme o BMW M5, která spatřilo světlo světa v roce 1985.

Německým zákazníkům, kteří se mohli svobodně prohánět po neomezených dálnicích, se myšlenka auta schopného jezdit přes 250 km/h a pohodlně vozit čtveřici cestujících velmi líbila. Ve své době byla dynamika BMW M5 srovnatelná třeba s italskými supersporty. Ostatně, k tomuto srovnání nemá daleko ani dnes.Společnost AMG do toho šla po hlavě. AMG Hammer se ukázal v roce 1986. Vlastně to byl ručně předělaný Mercedes-Benz W124, který nedostal jen upravený podvozek a brzdy, ale především obří motor. Dopředu se nastěhoval osmiválec 5,6 l, který prošel zásadní přestavbou – dostal dvouvačkový rozvod se čtyřmi ventily na válec, ostřejší profil vačky, nové sání, výfuk a upravené vnitřnosti, aby něco vydržel. Výsledkem byl výkon 380 koní a točivý moment 470 Nm.

Bohužel neexistují přesné statistiky vozu AMG Hammer, protože se jednalo o individuální program pro majetné zákazníky a každý měl trochu jiné požadavky. Vlastně zájemce přivezl svůj Mercedes-Benz E300 a z toho mu automobilka postavila „Kladivo“. Některá auta proto měla standardní jednovačkový motor jen se zvýšeným výkonem a bodykitem, jiná zase naopak silnější motor DOHC, ale bez bodykitu.

Různé byly i objemy motorů – od 5,6 přes 5,8 až později po 6,0 l. Výkony závisely také na volbě zákazníka, ale obvykle se udávalo 380 koní, až 400 koní později pro šestilitrový motor. Některé vozy měly nižší výkon (asi 360 koní), ale lepší průběh točivého momentu (přes 500 Nm), neboť zákazníci zase chtěli jinou charakteristiku. Vedle čtyřstupňového automatu s delším stálým převodem měla prý některá auta i velmi drahý pětistupňový manuál Getrag. Samosvor byl samozřejmostí.Z dnešního pohledu je tohle čiré bláznovství, ale tehdy AMG nepůsobilo jako divize automobilky, byl to specializovaný úpravce s volnou rukou působnosti. A to zákazníci dokázali ocenit i zaplatit. Přestavba vyšla v té době na zhruba dvojnásobek až trojnásobek ceny původního Mercedesu 300E. Ale za své peníze jste dostali auto, které ze 100 na 200 km/h zrychlovalo lépe než Lamborghini Countach a byl to nejrychlejší silniční sedan na světě – jezdil lehce přes 300 km/h. V roce 1986…

Je zvláštní, že se dnes na tohle auto zapomnělo. Možná částečně proto, že bylo tak nenápadné a vzácné, ale spíše proto, že AMG nedělalo kolem tohoto vozu humbuk a prostě počkalo, až za ním přijdou vážní zájemci s narvanou peněženkou. Dneska by se kolem nejrychlejšího sedanu dělalo trochu jiné „píár“. Hřebíček do rakve modelu AMG Hammer pak zarazil zřejmě Mercedes E500, na kterém pracovala automobilka Porsche.Dnes tento automobil ocení jen skuteční znalci a najít originál na prodej je velmi obtížné. Zpravidla se jedná o kopie nebo neoriginální dotatečné přestavby. Podle AMG vzniklo asi 30 kompletních modelů Hammer (sami přesně neví), jeden dvoudveřový prototyp a jeden zakázkový kombík. Dále asi stovka aut s díly použitými v Hammeru, ale nebyly to kompletní přestavby. Když to srovnáme s pozdějším „sériovým“ Mercedesem E500 „Porsche“, kterého se vyrobilo přes 10 000 kusů, je jasné, které auto veřejnosti v paměti utkvělo více.

AMG Hammer byl ale rozhodně skvělý počin, který ukázal, že i Němci mají smysl pro humor a umí postavit naprosto nesmyslné a zbytečné auto. Ovšem takové, které zadupe tehdejší supersporty do země, odveze čtyři cestující a soused ho nepozná od svého obyčejného Mercedesu 300E. Kdybyste o nějakém věděli, redakce Autowebu by moc ráda provedla zkušební jízdu…

12.10.2012 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist