Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 AT 190 k (2015)

První jízda | vydáno 29. 6. 2015

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Toto je Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4, tedy myšlenkový nástupce modelu Freelander, se silný turbodieselem a zřetelným stylem.

Radosti

Vzhled, schopnosti v terénu, styl, status

Starosti

Vnější rozměry vs. vnitřní prostor, výhled ven...

Pokud se nepletu, tak Land Rover Discovery Sport je tady jako pokračovatel modelu Freelander a na první pohled tento svůj úkol plní dokonale. Minimálně co do rozměrů ve vztahu k větším sourozencům. Je tady samozřejmě ještě Evoque, který je se Sportem spřízněn víc než by se mohlo pracovníkům marketingového oddělení značky líbit, ale mne si Sport získal víc než Evoque. Svou větší vzdušností, menší naléhavostí a vyzývavostí.

Podíváme-li se na Sport zvenku, tak najdeme jasnou návaznost na aktuální designový jazyk značky, pojítko s větším Discovery i zmiňovaným Evoquem, v tomto ohledu řekl bych v pořádku, auto se zdá poctivé, robustní, velké...

Interiér

... ovšem abych byl upřímný, uvnitř mi zase až tak velké, s ohledem na vnější masivnost, nepřijde. Mluvím ale o pocitech, v reálu se mi za volantem sedělo dobře, i na místě spolujezdce, když jsem si zkušebně přesedl a to samé mohu směle prohlásit i o druhé řadě sedadel. Na tu třetí sem se nevešel a když bych nutně potřeboval, s pohrůžkou násilí bych tam asi pár dětí napěchoval.

Jinak kabina svou určitou strohostí a jednoduchostí odkazuje na Freelander a to je dobře, neruší zde žádný nadbytek okázalých doplňků či opulentních materiálů. Některé věci mají svou logiku - třeba ovládání oken nahoře na dveřích hned vedle skel - jako odkaz na příslušnost ke značce. Některé už méně - třeba drážka/prohlubeň před spolujezdcem. Tužku jsem tam odložil, mobil se mi nevešel a co jiného tam dát, to skutečně nevím. Čistě vizuální prvek? Proč ne, praktické využitá jsem nevymyslel.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Obecně nemám rád otočný volič režimů převodovky, jako show u Jaguaru XF (nerad bych se mýlil, už je to pár let) to na mne zapůsobilo, to, jak ovladač vyjíždí ven. Ovšem za jízdy s ním manipulovat považuji za nepraktické, zdlouhavé a v některých situacích i ne právě bezpečné. Třeba otočit se do protisměru s několikerým změněním módu - tedy dopředu, zpátečka a zase dopředu atd., třeba na parkovišti nebo při výjezdu na úzkou silnic, je pro mne mnohem snazší pracovat s klasickou pákou než s kolečkem. Které je jednat extrémně horké a odspodu prohřáté, ale také nevhodné na rychlé změny typu D - R - D.

A jsem-li na středové konzole, tak zmíním to, jak jsem nejprve myslel, že loketní opěrka mezi sedadly nejde posouvat, ale z omylu mne vyvedl kolega, který ji z druhé řady sedadel posunul. Já jsem způsob, jak to udělat, aniž bych bez nahmatání táhla, prolisu na prsty, atd. toto zvládl a nelámal si nehty o plast ve snahu potáhnout opěrku vřed, nenašel. Detail? Možná. Přešel bych ho u francouzského SUV za čtyři sta tisíc, ale ne u Land Roveru.

Zpátky do zorného pole řidiče, je tady displeji s multimediálním rozhraním a kolem tlačítka, na která jsem (na ta od obrazovky vpravo) jen stěží dosáhl bez naklánění, grafika navigace mi přišla, jako kdyby se o ni postaraly děti v hodině výtvarné výchovy na prvním stupni, potěšil televizní tuner, díky kterým mohl i za jízdy sledovat spolujezdec vybrané programy televize, a já jako řidič viděl tak, jak žádá bezpečnost, klasické zobrazení displeje.

Pohon

O pohon se stará naftový čtyřválec s objemem 2,2 litru a výkonem 190 koní. Síla jde na všechna čtyři kola přes devítistupňovou automatickou převodovku a spojku haldex. Absence "plnohodnotného" diferenciálu mi nevadí, haldex funguje dobře, převodovka mne neoslovila. Nebo jinak, nepropadl jsem kouzlu spojení motoru, automatického devítikvaltu při hmotnosti a rozměrech auta. Na můj vkus bylo mohlo být Disco Sport dynamicky výraznější. 

Spotřeba

Necelých deset litrů nafty neodpovídá teoretickému apetitu uvedenému v tabulkách, ale já bych nebyl s takovým průměrem nespokojen, ne s vědomím, že jezdím velkým autem a šlapu na plyn bez uzardění. A spotřeba obecně asi nepatří mezi ostře sledované parametry zájemcům o vozy Land Rover, potažmo Range Rover, tak proč to řešit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

S kamerou vzadu zabráníte tomu, abyste při couvání narazili do překážky, dopředu ale vidět není, tvar přední části vozu tomu nepomáhá. Jako městské auto bych si Land Rover Discovery Sport nevybral, najíždění k obrubníku bylo díky horšímu výhledu obtížnější, a dojezdy k překážkám před vozem také. Jinak mimo město hodnotím jízdná vlastnosti auta kladně, minimum náklonů, dobré řízení, výtečný podvozek, který zaslouží chválu a ódy na ty, kteří ho připravili a nastavili. 

Verdikt

Závěr bych asi pojal tak, že Land Rover Discovery Sport vidím jako zřejmého nástupce modelu Freelander a Sport v tomto ohledu neváhá. Je svým způsobem stále ojedinělý, a to i cenou, která od té základního modelu stoupá cca na dvojnásobek, na 1,86 milionu Kč. Podle mého názoru spadá Disco Sport do kategorie aut, která kupujete, protože chcete a můžete.

Jako racionální volbu spořivé sedmičlenné rodiny koupi Land Roveru Discovery Sport 2.2 SD4 nevidím, ovšem coby alternativu k jiným "stylovým" SUV typu Volvo XC..., BMW X... či Mercedes GL... ho mohu velmi dobré auto stylu-chtivým zájemcům s klidným srdcem doporučit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2179
Převodovkadevítistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140/190 v 3500
Točivý moment (Nm)420 v 1750 ot./min
0-100 km/h (s)8,9
Nejvyšší rychlost (km/h)188
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4589
Šířka (mm)2069
Výška (mm)1724
Rozvor náprav (mm)2741
Provozní hmotnost (kg)1863
Zavazadlový prostor (l)829
Ceny
Základní cena modelu907 500 Kč
Základní cena test. verze1 043 020 Kč
Cena testovaného vozu1 861 706 Kč

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...

Staronový motokrosový mistr republiky v kategorii MX1, Martin Michek, se vrací k uplynulé sezóně a bilancuje.

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Zdravím, před třemi roky 21.10.2014 měl manžel dopravní nehodu při níž došlo k po... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist