Lancia Delta 1.6 JTD Platino

V jedné důležité věci je tohle zvláštní auto lepší než cokoli, co jsme dosud testovali.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 4

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 4

Lancia Delta je mnohem víc než jen další nové auto na trhu. Je to první zcela nová Lancia po čtyřech letech a zároveň model, který má vrátit druhdy veleslavnou italskou značku zpět do hry na významných evropských trzích.

Ačkoliv vzhledově byste stěží našli dvě rozdílnější auta, Delta se zrodila z podobné konstruktérské myšlenky jako naše stará známá Škoda Octavia: na platformě vozu nižší střední třídy chce nabídnout vnitřní prostor odpovídající třídě střední. Jsou tu ale dva důležité rozdíly. Zatímco Octavia se spokojila s podlahovou plošinou Volkswagenu Golf tak, jak je, a touží být spíše cenově výhodnou alternativou k „opravdové“ střední třídě, Lancia Delta má prémiové (luxusní, chcete-li) ambice a delší „krok“ než dárcovský model.

Tím dárcem je Fiat Bravo, jehož rysy poznáte nejen na vnější siluetě Delty, ale i podle palubní desky a řady drobnějších dílů v interiéru. Mezi předními a zadními koly Lancie byste ovšem naměřili o plných deset centimetrů víc než v případě Brava a o stejnou hodnotu narostl také zadní převis. Výsledkem je auto, na jehož zadním sedadle si vcelku pohodlně přehodíte nohu přes nohu. (Což ještě neznamená, že se tam budete cítit nějak extra pohodlně, ale k tomu se dostaneme později.)

Lancia Delta velká fotogalerie

Lancia Delta fotogalerie

Všechny pohonné jednotky, které Lancia zájemcům o Deltu nabízí, jsou přeplňované turbodmychadlem. Benzínový T-Jet si můžete objednat ve 120koňové či 150koňové verzi, zatímco paleta turbodieselů začíná šestnáctistovkou a končí novým twin-turbem o výkonu 190 koní.

Na silnici
Naši Deltu s kontrastním černo-béžovým lakováním hnal dopředu naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru, ze kterých dává slibných 120 koní. Ještě zajímavější, alespoň na papíře, je fakt, že maximálních 300 newtonmetrů je na klice už při 1500 otáčkách za minutu. V praxi ovšem nikdy nemáte pocit, že by čtyřválec chtěl v nízkých otáčkách plivat oheň. Zčásti je příčinou dlouhé zpřevodování, zčásti málo pečlivá kalibrace plynového pedálu. Chuť si spravíte na dálnici, kde se kombinace slušného odhlučnění a dlouhé šestky postará o nízkou hladinu vnitřního hluku i spotřeby paliva.

Že Delta nenabízí téměř nic nadšenému řidiči, ať už jde o přesnost a odezvu řízení, kvalitu tlumení nebo ochotu k zatáčení, bychom jí snadno odpustili. Ale luxusní auto, jímž by chtěla Delta být, musí jezdit když ne luxusně, tedy aspoň průměrně, a bezradný podvozek Lancie dává až příliš často najevo, kde má svůj původ. Neustálé jemné kolébání karoserie, poskakování na nerovnostech a hlučná práce náprav jistě nedosahují tragických proporcí, ale takto se obvykle chovají auta za tři sta padesát tisíc, ne za šest set. Focus nebo Golf zacházejí se svojí posádkou mnohem kultivovanějším způsobem, a to nedeklarují prémiové ambice tak jednoznačně jako Delta.

Luxus s výhradami

Podle zvěstí, které Deltu předcházely, měl být jedním z jejích nejpádnějších prodejních argumentů interiér. V nejvyšší úrovni výbavy, Platino, dostanete krásně provedená sedadla, čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Nejen sedadla, ale i dveřní výplně zdobí honosné švy a tu a tam dokonce narazíte na pravý kov. Přesto se necítíte tak docela jako v luxusním autě, zejména vinou značně proměnlivé kvality materiálů a nijak exaktního chodu ovládacích prvků.

Skutečně rádi bychom Lancii vyzvedli alespoň za prostor na zadních sedadlech, ale k čemu tolik místa pro kolena, když míru pohodlí na delších cestách stejně omezují krátké, nízko umístěné sedáky? Zadní lavice je zato posuvná, a ve značném rozsahu – 160 mm. Využitelnost kufru ovšem brzdí vysoká hrana a malý nakládací otvor. K „variabilitě kombi“, o níž hovoří Lancia, má tohle hodně daleko. Takhle je to vlastně s celým autem: kdykoli narazíte na něco slibného (místo pro nohy vzadu, posuvná lavice, tichý motor…), okamžitě vás zchladí nedomyšlené detaily (tvar a poloha sedáku, přístup do kufru, odezva na plyn…).

Verdikt
Těžko říct, jak přesně to Lancia s novou generací Delty myslela. Jízdním projevem, cestovním pohodlím i dílenským zpracováním tohle auto nemá na víc, než je lepší průměr nižší střední třídy, takže za dané peníze by to chtělo mnohem pádnější argumenty, než je Alcantara a několik extra centimetrů pro kolena. Tím spíše, že za xenony, parkovací senzory, hi-fi Bose nebo kolenní airbag musejí připlácet i zájemci o nejvyšší verzi Platinum. Na více než dvě hvězdičky v našem hodnocení Delta nedosáhne. Ale…

Ročně vystřídám střízlivým odhadem osmdesát aut, což za ta léta dělá už hezkou řádku. A žádné z nich – tím nemyslím „jen několik z nich“ nebo „málokteré z nich“, ale opravdu žádné – ještě nepřitahovalo tolik nadšené pozornosti jako Delta. Na každé pumpě se našel někdo, kdo se vyznával z obdivu k jejím nezvyklým tvarům, dokonce i v Praze se za ní houfně otáčely hlavy a vyslechl jsem nesčetně zamilovaných rozhovorů o ní, když jsem náhodou stál poblíž. Kontrastní lakování, nezvyklé tvary a pozoruhodné detaily, jako je maska chladiče nebo zadní svítilny, vytvářejí, zdá se, naprosto neodolatelnou kombinaci. Když jsem o týden dříve jezdil (brilantním, jak víte) novým Golfem, nepřišel se na něj zeptat nikdo. Přeberte si sami, jak moc nebo málo tohle může pro úspěch Delty znamenat.

Jirka Červenka, iMOTOR, foto autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyLancia Delta 1.6 JTD Platino
0-100 km/h (s)10,7
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr16,5:1
Vrtání x zdvih (mm)79,5 x 80,5
Převodovkašestistupňová přímo řazená
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88/120 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)300 v 1500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)81 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)194
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1/4,2/4,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4520
Šířka (mm)1797
Výška (mm)1499
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1485
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)465/760
Ceny
Základní cena modelu665 000 Kč
Cena testovaného vozu748 100 Kč
13.2.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist