Kurz sportovní jízdy v Mostě – trochu jiná autoškola

Vzali jsme naše BMW M3 a navštívili kurz sportovní jízdy na Autodromu Most. Co všechno jsme se naučili?

„Víc doprava, ještě doprava! A teď doleva… Ne! Špatně!“ ječí instruktor do vysílačky a já jsem v koncích. Na Autodromu Most jsem sice najezdil snad dvě stovky kol, ale teď je všechno špatně. Ještě nikdy jsem tu totiž nejel v protisměru…

Byli jsme přizváni na kurz sportovní jízdy na Autodromu Most. Ne ale na přídruženém polygonu, kam jezdíme měřit, natáčet a fotit testovací auta. Kurz sportovní jízdy probíhá přímo na „velkém“ okruhu, kde se jezdí například Škoda Octavia Cup nebo evropský šampionát trucků.

Okruh znám velice dobře… Tedy, aspoň tak, abych věděl, kam která zatáčka vede. Těžko se můžu měřit s někým, kdo tu za jeden závodní víkend ujede víc ohruhů než já za celý rok v rámci akcí s Klubem sportovních aut. Ale to, že dnes pojedu okruh i v protisměru, je pro mne absolutní novinkou.​Nejdříve teorie
Kurz sportovní jízdy ale nezačíná tím, že by všechny účastníky vypustili na okruh jako divou zvěř a řekli nám „tu máte a jezděte si“. Nejprve musíme podstoupit povinné hodinové teoretické školení. Upřímně mi ale nejsou podobné řeči proti srsti, protože i když je slyším několikrát do roka, není od věci si některé záležitosti připomenout. Navíc, někteří z účastníků tyto nám naprosto jasné a zřejmé věci slyší prvně.

Teoretické školení vede pan Jiří Patera, bývalý závodník a dnes profesionální instruktor. Během teorie se probírá nejprve správné sezení za volantem. „Já když jsme pozoroval, jak sem přijíždíte a jak v autech sedíte…“, zoufal pan Patera nad ležérní pozicí za volantem některých zúčastněných. Z vlastní zkušenosti vím, že to tak říká vždycky, ale bohužel plno účastníků i tyto základy nezná. Pozice „taxikář“ nebo „tuner“ je stále velmi oblíbená, ale setkáte se i s „kudlankou“. To mají lidé z toho, že nečtou pravidelně Autoweb

Místo suchých prohlášení že „takhle je to špatně“ a „takhle je to dobře“ však pan Patera věcně a přesně rozebírá, proč je držení volantu v poloze tři čtvrtě na tři nejlepší, proč se musí za volantem sedět s téměř narovnaným opěradlem a s pokrčenými lokty a jak se má správně brzdit s ABS nebo bez ABS. Také věnuje dostatek času vysvětlení správného vedení pohledu, principu „pozdního apexu“ při volbě jízdní stopy a správnému řazení.

A jdeme jezdit…
Podle počtu účastníků si nás instruktoři rozdělují do skupin. Tentokrát se budeme po okruhu poflakovat ve třech skupinách, kdy každá obsadí jednu pasáž na trati a ta se bude jezdit tam, zpátky, tam a zase zpátky. Možná se ptáte, jaký má smysl jezdit na závodním okruhu zatáčku v protisměru. Tady ale nejde o naučení se mosteckého okruhu nazpaměť. Jde o to naučit se používat správné návyky nejen na okruhu, ale i na silnici.Nejprve kroužíme několik pomalejších kol za instruktorem, který nám do vysílaček dává pokyny. První kola slouží hlavně k seznámení s tratí, ukázce ideální stopy a bodů k brzdění. Je zvláštní, že i s dieselovou Fabií sedan náš intruktor některým účastním kurzu v silnějších autech ujíždí a ti mají problém se dotáhnout.

Všímám si ale jednoho zajímavého fenoménu – lidé se neumějí dívat. Místo vedení pohledu do zatáčky civí na nárazník před nimi jedoucího auta, a tak místo toho, aby jeli ve stejné stopě jako instruktor, jede druhé auto trochu hůř, třetí už špatně a čtvrté úplně katastrofálně. To máte jako s tichou poštou…

Naše skupina se nejprve usadila v první zatáčce okruhu, tedy v šikaně za cílovou rovinkou. Jedná o velmi kritické místo, zejména pokud máte za sebou několik ostrých kol a brzdy auta už nejsou v úplně nejlepší kondici… Tentokrát se ale soustředíme hlavně na volbu ideální stopy.

Pasáž se skládá vlastně z první ostré pravé zatáčky pod úhlem 90° a na ni navazující ostré levé, která se stačí pod úhlem snad 145° a postupně otevírá. Tady je důležité „prodat“ nájezd do první zatáčky a vybrat si správný bod k zatočení a následné akceleraci v druhé zatáčce. Pro ilustraci správných bodů zatočení a brzdění si instruktor s vysílačkou stoupá na daná místa okruhu a dává každému jasné instrukce. Možná by simulace pomocí kuželů byla bezpečnější, ale kdybychom měli pokaždé kuželku sbírat a vracet na původní místo, nemohli bychom ve stanoveném čase stihnout celý program.

Program kurzu lze po dohodě samozřejmě upravit počtu a náročnosti účastníků. Od toho se pak odvíjí i cena. Dnes se jedná spíše o takový rychlokurz s větším počtem lidí ve třech skupinách a s pouze tříhodinovým ježděním. Některé kurzy probíhají ale i dva dny.Pak se přesouváme do dalšího úseku, ale nejzajímavější je určitě pasáž nazývaná Matador podle dříve umístěné reklamy na nadchodu, který vede přes trať. Matador vlastně můžete celý vidět z druhé strany boxů, ze servisního parkoviště.

První je velmi nepříjemná slepá pravá zatáčka z kopce, kterou jezdím na trojku. Na ni navazuje pod podobným poloměrem levá zatáčka a hned zase pravá, která se otvírá do dlouhé táhlé levé zatáčky, jež vás přivede na krátkou rovinku před poslední dvě zatáčky okruhu, které vás navedou buď do boxů, nebo na cílovou rovinku. Dle máho názoru je „Matador“ jedním z nejhezčích úseků nejen celého Autodromu Most, ale vůbec mezi okruhy. Rozhoduje se tu o celých sekundách a správnou volbou stopy tu ujedete i mnohem silnějším autům, jejichž řidič zaváhal. Tady zkrátka plynulost rozhoduje o úspěchu nebo katastrofě. Správně projetý Matador vás oblaží takovým tím vnitřním teplem, že teď jste to udělali vážně dobře.

Jenže na konci Matadoru se pod boxy otáčíme a jedeme zpět. To je pro mne úplně nový zážitek a přiznám se, že takhle špatný průjezd sekvencí zatáček jsem nepředvedl už hodně dlouho. Stopu musíte úplně změnit a nemůžete jen kopírovat tu, kterou normálně jezdíte. Nestačím ani sledovat počínání ostatních účastníků, protože mám co dělat sám se sebou. Pak si ale zvykám a napadá mě, že jízda v protisměru by mohla být na Autodromu Most stejně dramatická a vyzývavá jako jízda správným směrem.

Problém je ale v tom, že okruh není na takové jezdění uzpůsobený. Zatímco při jízdě „správně“ máte na kritických místech únikové zóny, obrubníky a bariéru z pneumatik, tady na vás při případné chybě čeká s otevřenou náručí betonová zeď. Kde jsme něco takového jen viděli… A to se málem stalo osudné jednomu přemotivovanému účastníkovi z druhé skupiny, která jezdila obráceně poslední dvě zatáčky před cílovou rovinkou. Jak se tak otáčíme za pasáží pod boxy, vidím, jak se proti nám řítí trávou Fabia a jen o centimetry míjí svodidla…

Co vám to přinese?
Kurz sportovní jízdy vám pomůže pěstovat svoji trpělivost a naučíte se pracovat s vlastním autem. Díky ježdění po okruhu a pečlivým instruktorům se snáze dostanete na limit, odhalíte své nedostatky a poznáte, co vaše auto dělá. Věřím, že pro mnoho účastníků bude taková akce neocenitelným přínosem i pro ježdění po silnici.Naučíte se totiž aplikovat princip pozdního apexu, tedy „prodaného“ nájezdu do zatáčky za cenu lepšího a přímějšího výjezdu z ní, a zjistíte, jak je skutečně důležité umět správně vést pohled (když zíráte na špičku kapoty, absolutně se na širokém okruhu ztratíte). Vypěstujete si správné návyky a hned máte na čem stavět. Není totiž problém stejné principy, které se naučíte na okruhu, přenést na silnici do provozu. Pojedete pak mnohem plynuleji a zároveň rychleji.

Bohužel se nemohu ubránit pocitu, že na některé účastníky kurzu to může působit i kontraproduktivně. Leckdo může nabýt dojmu, že účastí se z něj stane závodník a mistr světa, ale to už je pak o individuálním přístupu a charakteru jednotlivce.

Má to tedy smysl?
Rozhodně má, pokud chcete být lepším řidičem. České autoškoly vám nedají vůbec nic, ale jestli toužíte umět jezdit dynamicky, ale zároveň bezpečně a mít plnou kontrolu nejen nad svým autem, ale i nad sebou, je absolvování podobného kurzu nutnost. Sám jsem si připomněl některé věci, které třeba nedodržuji nebo na ně zapomínám, a věřím, že až se zas na okruh vrátím a budu si tu moci zajet s emtrojkou několik ostrých kol, podaří se mi čas zase srazit o nějakou tu sekundu dolů.

Za spolupráci děkujeme společnosti HCT.CZ, a.s.

27.10.2010 6:05| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist