Kupujeme ojeté auto: Jaký se nutný servis ihned po pořízení?

Jakkoli auto při přednákupní prověrce vypadá jako bezproblémové, ihned po koupi je zapotřebí další cesta na zvedák. Jsou totiž servisní úkony a opravy, kterým se prostě nevyhnete.

Koupě ojetého auta má jasná specifika a ve své podstatě také úskalí, už jsme je řešili mnohokrát a i z dotazů v rámci naší poradny je zřejmé, že i přes maximální opatrnost někdy člověk, kupující, sedne na lep podvodníkovi. Nechceme teď ale malovat pomyslného čerta na zeď anebo řešit, co udělat před koupí, podíváme se na nákup auta jako takový a hlavně na to, co je zapotřebí udělat hned po nákupu auta. Protože platí, že i když na místě vypadá auto jako kus bez nutnosti servisu, realita je prostě a jednoduše jiná.

Základem je mít jasně stanovený rozpočet. Záleží samozřejmě na tom kterém konkrétním kusu, ale pokud nekupujete ojeté auto, které má na tachometru 3000 km a jde o „předváděčku,“ která se ani neohřála v testovací flotile a poprodejní servis není nutný a ani druhotné náklady nebude nijak vysoké, měl by vás servis zajímat. Ovšem u vozů starších, řekněme pět let a více platí, že pokud je auto v pořádku v rámci předkupní kontroly, stejně tak při následném servisu a opravách zjištěných vad nebo „bolístek“ a neduhů, zaplatíte zhruba 30% ceny. To tedy znamená, že pokud máte v hledáčku ojeté auto za bratru 200.000 Kč, rozpočet by měl alespoň 250.000 Kč.

Nejde jen o servis, ale ihned budete platit také s převodem související poplatky a také povinné ručení, popřípadě pojištění. I když na místě při prověrce auta zkontrolujete pneumatiky, tak je (my to doporučujeme u starších sad) vhodné je vyměnit. Jde o to, že pokud podle označení na pneumatikách zjistíte, že jde o obutí staré dva, tři roky, mělo by být vše v pořádku. Nicméně u starších pneumatik nevíte, jak byly skladované (myšleno při přezouvání zimní – letní a zpět) a jak se změnila jejich směs.

Sice platí, že směs pneumatik zraje a že mírně ojeté pneumatiky mají lepší vlastnosti než ty zbrusu nové, ale stejně tak je faktem, že výkonnost pneumatik s dalším stárnutím klesá, zejména při nevhodné péči a nešetrném skladování.

Brzdová kapalina, olej, technické kapaliny obecně. Do převodovky nevidíte a i když mohou být v autě štítky, olej už se možná v útrobách aut změnil viskozitou v med a barvou v dehet. Lze spoléhat na zápisy v servisní knížce, ale přesto – pokud vyměníte náplně, chybu neuděláte.

U brzdové kapaliny pak považujeme výměnu za životně důležitou, bavíme-li se o voze dynamickém, sportovním, výkonném. Není nic horšího, než si pořídit sportovní automobil a pak po pár ostrých kolech na okruhu skončit při dochlazování v nedaleké mezi, protože se vám svaří levná a nedostatečná brzdová kapalina. Tohle je mimochodem naše osobní zkušenost z jednoho okruhového dne.

Klínový řemen, rozvody, kladky… Je toho opravdu hodně, co je třeba prověřit, vyměnit, opravit – anebo alespoň zkontrolovat a ošetřit, znovu opakujeme, že záleží na stáří auta, nechceme zbytečně utrácet vaše peníze a čas tím, že vás budeme nutit ke zbytečné výměně dílů na autě, které je mladší než konzerva co máte ve spíži, ale s vyšším věkem jsou ty které servisní úkony žádoucí a nevyhnutelné. Co dělat dál najdete v níže přiloženém přehledu.

foto: FXQuadro/Shutterstock.com

24.1.2015 11:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist