Ojeté auto na LPG: Co musíte vědět před pořízením plynové ojetiny?

Pořízení ojetého automobilu vyžaduje jistou dávku opatrnosti a v případě vozidel na LPG to platí dvojnásob. Motorista neznalý problematiky by se mohl zle spálit.
titulka-3-1100x618.jpg Zdroj: Archiv

Na trhu s ojetými automobily najdete řadu vozidel přestavěných na pohon LPG. Mezi motoristy o tento druh pohonu stále roste zájem, neboť zajišťuje velice úsporný provoz a síť čerpacích stanic je dostatečně hustá nejen v České republice. Například cestu do turisty tolik oblíbeného Chorvatska zvládnete s vozem na LPG doslova hravě.

Avšak kdo chce ojeté „el-pé-géčko“ kupovat, měl by dobře zvážit své znalosti. Dobře zkontrolovat auto na plyn vyžaduje určité zkušenosti, a tak je dobré buď pořizovat vůz u obchodníka s ojetinami, který poskytne potřebné záruky, nebo si vzít k ruce asistenta znalého věci.

Zvýšené riziko představují například ojetiny na LPG přivezené ze zahraničí. Na některé takové vozy totiž nemusejí mít zdejší servisy potřebný diagnostický software a pokud je potká závada, mohou nastat velké komplikace. To může být případ třeba vozidel z jihu Itálie.

„Problémy mohou nastat s vozem vybaveným jinou verzí elektroniky, než se vyskytuje na českém trhu. Pak příslušný servis žádá výrobce LPG systému o poskytnutí diagnostického softwaru, to je ale často spojeno s vysokým poplatkem, který by dělal opravu neúnosně drahou. Osobně jsem řešil takovou opravu, kterou pořízení diagnostického softwaru prodražilo o více jak 12 000 korun,“ varuje jeden z mechaniků pražského servisu LPG-Auto.

Před pořízením ojetiny ze zahraničí vybavené systémem pro spalování LPG je tedy dobré nejprve zjistit, zda si s příslušnou elektronikou umějí naše servisy poradit. Motorista by ale před koupí vozu na LPG měl vědět i s jakými systémy se může potkat.

Nejstarší vozidla s karburátorem mají systém vybavený centrálním směšovačem. Zde je pokles výkonu při jízdě na LPG nejznatelnější a stejně tak úspora nákladů na provoz není taková, jako u modernějších systémů. Centrální směšovač a elektronický ventil pak používají automobily vybavené motory s jednobodovým vstřikováním benzinu. Zde je již použito elektroniky, která dávkuje plyn na základě dat z lambda sondy.

Vozidla s vícebodovým vstřikováním benzinu mají LPG systémy se složitější elektronikou, která komunikuje se řídicí jednotkou motoru a odpojuje tak vstřikovače benzinu. Nejmodernější jsou však LPG systémy se vstřikováním do jednotlivých válců (sekvenční vstřik). Tyto systémy jsou již plně automatické. Nejen že bez zásahu řidiče po nastartování na benzin přepnou na LPG, ale včas přepnou i zpět na benzin, pokud LPG dojde.

Právě tento systém je nejúspornější a současně se vyznačuje nejnižším poklesem výkonu při přepnutí na LPG. Pokud jde o kvalitní produkt, který je dobře odladěný, přepnutí nedoprovází žádné cuknutí či přerušení výkonu.
Ideální je pokud má vozidlo takzvaný přímaz. Ten se stará o mazání ventilů, které jinak obstarává benzin, což je při jízdě na LPG nemožné. Některé motory totiž mohou při provozu bez přímazu časem odejít a oprava pak není zrovna levná.

Rozdíl najdeme také v používaných nádržích na LPG. Žádanější jsou moderní zástavby s nádržemi místo rezervy, které nezabírají místo v zavazadelníku. Při výběru ojetiny je ale ještě důležitější stáří nádrže, ta má totiž platnost tlakové zkoušky jen deset let, pak se musí vyměnit. Pokud byla nádrž již měněna, je třeba mít doklad k této nádrži, kde je napsáno o jaký typ se jedná.

„Důležité je, aby byla k vozidlu příloha technického průkazu vozidla přestavěného na LPG. Zde uvedený systém LPG má odpovídat zápisu v technickém průkazu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Do této přílohy se pak potvrzují revize LPG, které má motorista povinnost absolvovat každý rok. Revize přijde asi na 400 korun.

„V příloze si můžete ověřit, zda předchozí majitel absolvoval pravidelně všechny kontroly. Některé LPG systémy navíc umějí na čas revize zvukově upozornit vždy při startu vozu,“ vysvětluje zástupce Auto ESA. Mít všechny doklady je důležité, protože je budete potřebovat hned při evidenční prohlídce vozu a později také na STK při pravidelných kontrolách technického stavu automobilu.

Na trhu se v současné době vyskytují vozy, které mají zastavěný jiný systém, než je uveden v dokladech. Na tato auta pozor. Nejen že použitý systém vůbec nemusí mít příslušnou homologaci, ale navíc může nastat zásadní problém s přihlášením vozu či jeho technickou kontrolou. Většinou jde o auta, jejichž původní systém LPG potkala závada a majitel se jej rozhodl nahradit jiným systémem pořízeným za pár korun na inzerát.

Takovou zástavbu pak většinou nelze ani legalizovat. Protože i když půjde o homologované zařízení se všemi doklady, je podmínkou, aby byla jeho demontáž z vozu také zanesena v registru. Bez tohoto úkonu nelze zařízení do jiného vozidla zamontovat, respektive jej pak zapsat do technického průkazu, protože je již registrováno v jiném automobilu.

4.9.2019 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist