​Koubek: Máme se těšit na nového Mustanga?

Příští generace Fordu Mustang se bude konečně oficiálně dovážet i do Evropy. Chtělo by se zavýsknout nadšením, ale nějak se k tomu nemůžu přimět...

Příští generace Fordu Mustang se bude konečně oficiálně dovážet i do Evropy. Chtělo by se zavýsknout nadšením, ale nějak se k tomu nemůžu přimět… Ono by se totiž snadno mohlo stát, že mi ono americké „yeeeehaaaaw“ pěkně zhořkne na jazyku. A nemluvím ani tak o tom, že si pravděpodobně budeme muset nechat zajít chuť na osmiválcové verze, které budou vyhražené pro Ameriku a spokojit se s nějakou ekonaboostovanou blbostí. To by totiž ani tak moc nevadilo.

Možná to zní jako rouhání, ale podívejme se na to střízlivě: většina nadšenců vám řekne, že osmiválec je klasika, má nádherný zvuk a do Mustangu a podobných muscle carů zkrátka a jednoduše patří… jenže když dojde na lámání chleba, jen málokdo by si osmiválec ve skutečnosti koupil. Benzín je drahý a ten naturbený motor určitě taky pojede dobře… Z ekonomického hlediska tohle rozhodnutí naprosto chápu, jakkoli mě samotného může mrzet.

Za daleko větší problém ale považuju design – a teď se pouštím na velmi tenký led divokých spekulací. Současný směr, kterým se ubírá nejen Mustang, ale i Camaro a další reinterpretace klasických amerických korábů, se mi víc než zamlouvá. Fakt ta auta miluju. Jenže příští Mustang tenhle „retro“ směr opustí.

To už víme delší dobu a dokonce z nejvyšších míst. Šéfdesignér Fordu, J Mays, odpověděl na otázku, jestli další Mustang bude retro, prostým „No way.“ Znamená to tedy, že bude naopak moderní, což samozřejmě nemusí být vůbec špatně. Automobilka si jistě dá záležet, protože tímhle modelem oslaví padesátileté výročí značky Mustang. Zároveň má ale trochu svázané ruce svým plánem „One Ford“, který praví, že každé vyrobené auto se bude bez zásadnějších změn prodávat na všech světových trzích.Mnozí v souvislosti s tímhle očekávaným modelem zmiňují koncept Ford Evos, který jsem měl možnost vidět na živo a je skutečně úchvatný. Jenže nové Mondeo (v Americe zvané Fusion) je úchvatné velmi, velmi podobným způsobem. Skoro až tak, že bych Evos označil za Mondeo kupé a kdyby se snad někdy dostal do sériové výroby, navrhoval bych pro něj použít název Cougar, případně Probe.

Ano, historie zná i „neretro“ Mustangy, třeba ty z osmdesátých a devadesátých let – jenže ty byly zajímavé aspoň tím, že jim v přídi bublal pětilitrový osmiválec. Pokud nový Mustang bude vypadat jako Mondeo kupé a bude mít čtyřválcový EcoBoost, tak to pro mě zkrátka už nebude Mustang a pomine důvod radovat se z toho, že se prodává i u nás.

Navíc existuje ještě další obava. Stačí se podívat na „estetickou“ práci, odvedenou na přídi příští generace Jeepu Cherokee a hned mám pocit, že by ten Evos byl ještě hodně dobrá zpráva. Doufejme tedy, že designéři Fordu nebudou chtít zbytečně šokovat a příští Mustang si uchová dostatek správných genů, aby to byl Mustang i bez osmiválce. A kdyžtak tu pořád budou šedí dovozci…

Honza Koubek

25.2.2013 6:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist