Kottás: Zvýšení dálničního limitu na 150 km/h se nedočkáme

Naděje na uvolnění šroubů silničního fašismu se rozplynula jako pára nad hrncem, 150 km/h na dálnicích jezdit nebudeme. Alespoň tedy ne legálně…

Poslanecký návrh na zvýšení rychlostního limitu na vybraných dálničních úsecích narazil v senátu, negativně se k němu vyjádřil i prezident Miloš Zeman, který se nechal slyšet, že i kdyby návrh prošel senátem, bude jej vetovat. Poslanci tedy už část návrhu o zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti projednávat nebudou, naděje na alespoň mírné uvolnění šroubů dopravního fašismu se tak definitivně rozplynuly.

Očekávat argumenty odpůrců návrhu by bylo pošetilé, nicméně prezident republiky se skrz svého tiskového mluvčího Jiřího Ovčáčka vyjádřil. Jeho argumenty jsou velmi „výživné“, posuďte sami: „Jednak ta rychlost bude samozřejmě vyšší. Za další je to administrativní zátěž, která způsobí to, že se budou utrácet peníze za nové dopravní značky. A také stav silnic není dobrý.“ Promiňte mi ten výraz, ale více od reality odtržené blbosti jsem už dlouho neslyšel.

„Jednak ta rychlost bude samozřejmě vyšší“

Sama o sobě je tato věta nesrozumitelný blábol, který nevím, jak si vyložit. Bylo tím snad myšleno, že řidiči po zavedení vyššího limitu budou stejně jezdit zase o něco rychleji? Ale nebudou. Podle vlastního pozorování mohu říct, že při reálných 130 km/h zaznamenávám jen minimum řidičů, kteří mne předjedou, a naopak většinu sám předjíždím. Občas se najde vláček lidí, kteří jedou příjemnou stopadesátkou, protože to počasí, auto a podmínky umožňují. A nemají potřebu jet rychleji, protože zvýšená spotřeba za to málo uspořeného času už prostě nestojí. Mám to podobně, sto padesát je tak akorát příjemná cestovní rychlost. Ti, co nechtějí jezdit rychleji, nemusejí, ale bylo by správné umožnit těm, kteří chtějí, vystoupit z ilegality. Jenže to by Passaty, Superby a chystané zapojení všech dálnic do sítě Velkého bratra přestaly tolik sypat…

„Budou se utrácet peníze za dopravní značky“

Těch pár cedulí na začátku dálnice a u každého nájezdu tedy musí stát peněz… Dobrá, v plánu bylo použít chytré dopravní značky, které by měnily rychlost na základě podmínek, ale to by šlo řešit tradičním způsobem s dodatkovými tabulemi. Zbývá mi jen povzdechnout si nad tím, že na neustálé omezování dopravy formou překreslování pruhů, regulací parkování a stavění cyklostezek peníze jsou. Že já se ale pořád divím, když místo zlepšování podmínek pro cestování autem je celosvětovým trendem naopak co největší znepříjemňování individuální automobilové dopravy…

„A také stav silnic není dobrý“

V okolí Vysočiny možná nestojí kvalita dálnice za nic, ale kdyby prezident někdy absolvoval i jinou trasu, než z Hradu na chalupu, možná by zjistil, že i české dálnice mohou být moderní. Zvýšení rychlosti totiž nemělo být plošné, ale mělo se týkat právě jen moderních úseků, kde to podmínky dovolují, např. Lipník nad Bečvou – Ostrava, Vyškov – Kroměříž, Tábor – Veselí nad Lužnicí nebo Poděbrady – Hradec Králové. Jistě by to šlo třeba i na úseku Plzeň – Rozvadov a našli bychom i další. Chápu ale, že dát si do souvislosti slovní spojení „zvýšení rychlosti“ a „vybrané úseky“ je po lahvi becherovky poněkud složité…

Zdroj: Česká Televize


20.7.2015 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist