autoweb.cz > poradna > Kompetence celníků v rámci dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu
Kompetence celníků v rámci dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu
Dnešní článek bych rád věnoval tématu, na které se mne ptáte, a to na rozsah oprávnění celníků ve vztahu k řidičům motorových vozidel. Jednotlivé okruhy oprávnění, kde příslušníkům Celní správy zákon dává kompetenci ke kontrole a případnému uložení, jsou následující:
1) Oprávnění k zastavení vozidla
2) Oprávnění k předložení dokladů
3) Kontrola dálničních známek a plnění povinností v souvislosti s mýtným
4) Kontrola technického stavu
5) Kontrola hmotnosti
ad 1) Oprávnění k zastavení vozidla
Sotva by celníci mohli dohlížet na bezpečnost a plynulost silničního provozu, když by neměli právo vozidla zastavovat. Ust. 79 odst. 1, písm. k) zákona č. 361/2000 Sb. tak stanoví: „Zastavovat vozidla je oprávněn … … … celník ve stejnokroji při výkonu činností v rozsahu oprávnění stanovených zvláštními právními předpisy.“ Toto oprávnění k zastavování vozidel není nijak omezeno na typ vozidla, pouze je omezeno na výkon činností, ke kterým je Celní správa oprávněna. To ale samozřejmě řidič v okamžiku, kdy jej celník staví, nemá jak přezkoumat, z čehož plyne obecná povinnost celníkovi ve stejnokroji na jeho výzvu k zastavení zastavit. Způsoby zastavení jsou identické se způsoby, která má např. policista.
ad 2) Oprávnění k předložení dokladů
Co se oprávnění k předložení dokladů týče, platí následující ustanovení §6 odst. 12 zákona č. 361/2000 Sb.: „Na výzvu strážníka obecní policie ve stejnokroji nebo celníka ve stejnokroji je řidič motorového vozidla povinen předložit strážníkovi ve stejnokroji nebo celníkovi ve stejnokroji ke kontrole doklady podle odstavce 8 písm. a) a b).“
Těmito doklady je řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla. Jak patrno, celníci nemají právo kontrolovat tzv. zelenou kartu, tj. osvědčení o sjednaném odpovědnostním pojištění za škodu.
ad 3) Kontrola dálničních známek a plnění povinností v souvislosti s mýtným
V rámci provozu na dálnicích a dalších zpoplatněných komunikacích je příslušník Celní správy oprávněn kontrolovat jak vylepení dálniční známku, tak funkčnost systému elektronického mýtného. § 21e zákona č. 13/1997 Sb. stanoví: „Řidič vozidla v systému časového zpoplatnění je povinen … uhradit časový poplatek … a … na požádání umožnit kontrolu úhrady časového poplatku příslušníkem Policie České republiky nebo celníkem.“
§ 22j odst. 1, písm. e) zákona č. 13/1997 Sb. stanoví: „Řidič vozidla v systému elektronického mýtného je povinen … na výzvu policisty nebo celníka umožnit kontrolu úhrady mýtného, nehradí-li mýtné poskytovatel evropského mýtného podle § 22c odst. 4 písm. b), a funkčnosti elektronického zařízení.“
Fotogalerie Kompetence celníků 2014
ad 4) Kontrola technického stavu
Právo kontrolovat technický stav vozidla je celník oprávněn na základě ust. §6 odst. 13 zákona č. 361/2000 Sb., který stanoví: „Řidič motorového vozidla je povinen na výzvu policisty nebo celníka podrobit vozidlo kontrole … technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy.“
ad 5) Kontrola hmotnosti vozidla
Oprávnění celníků ke kontrole hmotnosti vozidla je stanoveno dokonce ve dvou právních předpisech, a to: V ust. §6 odst. 13 zákona č. 361/2000 Sb. v plném znění takto: „Řidič motorového vozidla je povinen na výzvu policisty nebo celníka podrobit vozidlo kontrole největší přípustné hmotnosti na nápravu, největší přípustné hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy nebo technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy.“
A tatáž povinnost je upravena v ust. § 38b odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb. takto: „Řidič vozidla je povinen na výzvu policisty nebo celníka podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Zajížďka k technickému zařízení na nízkorychlostní kontrolní vážení, včetně cesty zpět na pozemní komunikaci, nesmí být delší než 16 kilometrů.“
foto: Celní Správa ČR