Komerční prezentace: Povinné ručení nebo havarijní pojištění. Co se vám kdy vyplatí?

Se stále houstnoucím provozem na silnicích se může každému stát, že se stane účastníkem dopravní nehody.

Uplatnění pojistné události a pokud možno co nejrychlejší řešení a oprava škod na autě bývá první věcí, kterou je po nehodě třeba zařídit. Počet řidičů, majících spolu s povinným ručením i volitelné havarijní pojištění, každým rokem stoupá. A v případě, že nejste viníkem škody, bývá velmi těžké vybrat pro vás tu výhodnější variantu a získat co nejvyšší finanční náhradu částky, kterou budete muset za opravu zaplatit.

Mezi povinným ručením a havarijním pojištěním existuje několik zásadních rozdílů. Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za škodu, tudíž v případě, že nejste viníkem nehody, máte právo požadovat náhradu škody po majiteli vozu, jehož provozem vám škoda vznikla. Již zde nastává první zádrhel, protože ne vždy se podaří prokázat, kdo byl opravdovým viníkem havárie.

Na druhé straně havarijní pojištění si sjednáváte pro případ, kdy chcete na pojišťovně požadovat kompenzaci nákladů, které vám vznikly následkem dopravní nehody. Na rozdíl od povinného ručení je jeho sjednání čistě na vás, povinnost k jeho sjednání vám vzniká pouze při nákupu automobilu na leasing.

Rozhodnutí, které ze dvou pojištění pro nápravu vzniklé škody použijete, závisí čistě na vašem rozhodnutí. Proto je dobré mít alespoň základní představu o tom, jak které pojištění funguje, abyste zbytečně neplatili něco, co nemusíte. Rozdíly mezi částkami, které jako řidič, který nehodu nezavinil, od pojišťovny získáte, se mohou dost podstatně lišit.Z §443 občanského zákoníku vyplývá, že v případě uplatnění povinného ručení máte právo požadovat po pojišťovně viníka škody pouze hodnotu poškozených částí vozu v době havárie (tzv. skutečná škoda), tudíž reálně získáte pouhý zlomek toho, na kolik vás vyjde nová součástka v  autoservisu. Oproti tomu havarijní pojištění si klade za cíl uhradit vzniklé náklady, obdržíte tedy částku, rovnající se hodnotě skutečných nákladů na opravu po odečtení spoluúčasti, kterou máte zanesenou ve smlouvě. Pro rozhodnutí je tedy velmi důležité podívat se, do jaké výše se máte podle smlouvy o havarijním pojištění na nákladech podílet.

Obecně platí pravidlo, že máte-li zánovní vůz (definice záleží na pravidlech konkrétní pojišťovny), nebude vám snižována tzv. skutečná škoda, současná hodnota všech dílů se bude rovnat hodnotě nových dílů a je pro vás výhodné požadovat náhradu škody z povinného ručení viníka havárie. Stejný postup se vyplatí i v případě, že vaše havarijní pojištění vyžaduje vysokou spoluúčast a museli byste doplácet velký podíl nákladů. V takovém případě může být současná hodnota vyšší, než ta původní po  odečtení spoluúčasti.

Na havarijním pojištění vozidla můžete naopak vydělat, pokud vlastníte starý vůz a procentuální podíl vaší spoluúčasti není tak značný. Částka z havarijního pojištění zde bude pravděpodobně značně přesahovat sumu, kterou by kvůli klesající hodnotě auta vypočítala pojišťovna z povinného ručení. Havarijní pojištění vám také může výrazně ušetřit nervy, pokud je viníkem nehody cizinec, nebo v  případě, že se vám kvůli nedostatku důkazů a svědků nedaří dokázat, kdo nehodu zavinil, případně nepozorný řidič svou vinu odmítá přiznat. Nehodu pouze nahlásíte u své pojišťovny a celý proces se tak výrazně urychlí.

komerční prezentace

5.10.2012 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist