Kombi s dieselem: Citroën C5, Ford Mondeo, Peugeot 407

Velká a dobře vybavená rodinná kombi s dieselem jsou častým cílem zájemců o ojetý vůz. Vybrali jsme tři takové automobily do srovnání ojetin. Jak to dopadlo?

Kombíky lákají zájemce o nový i ojetý automobil. Praktičnost tohoto typu karoserie ocení řada motoristů, zejména pak ti, kteří potřebují rodinný vůz. A na trhu je rozhodně z čeho vybírat. Řada celkem mladých a současně velkých ojetých kombi je přitom nabízena za příznivé ceny. Našli jsme tři automobily v cenách do 250 000 korun, všechny poháněné vyhledávaným přeplňovaným vznětovým motorem.

DOPORUČUJEME: Diesel z druhé ruky – pravdy a mýty
„V prodejích nových vozů mají naprostou většinu diesely a tento trend se už projevuje i v bazarech. Je to pro kupující ojetin výhoda?“

Prvním z nich je francouzský Citroën C5 z roku 2009. Pod kapotou má turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 80 kW. Na počítadle ujeté vzdálenosti najdeme 148 000 ujetých kilometrů, na cenovce je suma 220 000 Kč. Dalším vozem je Ford Mondeo z roku 2008. Tento automobil pohání dvoulitrový turbodiesel TDCi disponující výkonem 103 kW. Podle palubních přístrojů má vůz za sebou teprve 100 000 kilometrů. A cena? 250 000 korun.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Trojici testovaných vozidel uzavírá další francouzský zástupce: Peugeot 407 SW z roku 2009. Stejně jako jeho koncernový kolega používá k pohonu agregát 1.6 HDi o výkonu 80 kW. Zatím však ujel pouhých 76 000 kilometrů a autobazar za něj požaduje 210 000 Kč. Všechny tři automobily jsme vybírali přímo na prodejní ploše pražského autocentra AAA AUTO. Ihned po výběru jsme si vozy odvezli a podrobili je srovnávacímu testu.

Jak hodnotíme
Automobily soupeří v pěti kolech. V každém dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Ty vyjadřují jejich pořadí v dané disciplíně (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každém kole). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dojdeme ke konečnému pořadí. Disciplíny Spolehlivost a Bezpečnost se běžně hodnotí na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních kolech rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními automobily při testování.Jelikož v hodnocení spolehlivosti TÜV testovaný Citroën nefiguruje, známkování první disciplíny vypustíme. Pouze okomentujeme umístění zbývajících dvou modelů zařazených do našeho srovnávacího testu.


Spolehlivost podle TÜV
Ve statistikách spolehlivosti sítě německých technických stanic TÜV najdeme tedy pouze dva testované automobily. Ford Mondeo figuruje jen mezi nejmladšími automobily ve věku 2-3 let. Najdeme ho na 81. příčce ze 127 hodnocených vozidel, což znamená lehce podprůměrnou spolehlivost.

Peugeot 407 figuruje ve více věkových skupinách, pro porovnání s Fordem Mondeo uvádíme jeho umístění mezi vozy ve věku 2-3 roky. Nachází se na 119. pozici, tedy mezi nejporuchovějšími automobily ze sledovaných. Podobné umístění patří „čtyřistasedmičce“ i v dalších věkových skupinách – vždy je mezi nejhoršími automobily. Ale jak jsme řekli, z důvodu absence hodnocení Citroënu C5 nebudeme vynášet v první disciplíně verdikt. Po první kole je tedy vše otevřené.Bezpečnost podle Euro NCAP
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvovaly všechny tři automobily, zařazené do tohoto srovnání. Prvním z nich byl Peugeot 407, který se nárazovému testu podrobil v roce 2004. Ford Mondeo jím prošel v roce 2007 a Citroën C5 o rok později. A jak to dopadlo? Pětihvězdičkového hodnocení v bezpečnosti posádky při nárazu, dosáhly všechny tři vozy. C5 a Mondeo se shodným výsledkem 35 bodů, „čtyřistasedmička“ dostala o bod méně.

Hodnocení bezpečnosti dětí v autosedačkách vyneslo všem třem automobilům čtyři hvězdičky z pěti možných. Peugeot a Ford si připsaly shodně 39 bodů, Citroën 38. Pořadí automobilů je tedy jasné.

1. Ford Mondeo, 2. Citroën C5, 3. Peugeot 407

Jízdní komfort

Komfort zásadním způsobem ovlivňují sedadla, odpružení a prostornost. Proč to zmiňujeme? Protože při pohledu z venku na testovaná vozidla to vypadá, že nedostatkem místa v žádném z nich trpět nebudete. Jenže ono to s tou nabídkou místa tak jednoduché není.

Rozhodně nejvíce klame tělem Citroën C5. Už to není ten prostorný koráb, jako tomu bylo v případě první generace. Vozy druhé řady v tomto směru dost překvapí. Masivní dveře nečekané tloušťky trochu omezují interiér na šířku a nabídka prostoru v oblasti kolen na zadních sedadlech je také skromná. Když si přední sedačku seřídil 195 cm vysoký figurant, za sebe se už neposadil.Jistě, můžete namítat, že 195 cm nemá každý a budete mít pravdu. Na druhou stranu „cé-pětka“ není vůbec malé auto a tohle by čekal málo kdo. Navíc na předních sedadlech se ten samí člověk potýkal s omezeným prostorem v oblasti hlavy. Lidé menších postav ale mít problémy nebudou. O něco lepší byla situace v Peugeotu 407. Vpředu bez potíží, vzadu omezený prostor v oblasti kolen, ale s přimhouřením oka akceptovatelný. A co Ford Mondeo? Ten hraje jinou ligu. Nabídka místa ve všech směrech doslova vzorová.

Čtěte také: Ojetá kombi – Ford Mondeo vs VW Passat vs Citroen C5

A jak je to s objemy zavazadelníků? Nejvíce převeze opět Ford, který disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 549 litrů v základním uspořádání. Dobře je na tom také citroën, nabízející nákladový prostor o objemu 535 litrů. Naopak zavazadelník peugeotu o objemu pouhých 448 litrů hodnotíme jako podprůměrný.


Naladění podvozků z hlediska komfortu nezklame u žádného s testovaných vozů. A totéž můžeme říci o sedadlech. Nejslabší, nikoli špatná, má „čtyřistasedmička“, naopak nejlepší „cé-pětka“. Alespoň tak jsme vozidla vnímali při testování a přesedání z jednoho do druhého. Celkově nejkomfortnější nám přitom přišel Ford a to zejména zásluhou vnitřní prostornosti, kterou soupeře jasně předčí. Ale i samotné naladění podvozku se nám zdálo ideální. Rozhodnout o druhém v této disciplíně nebylo vůbec lehké. Nakonec jsme se přiklonili k peugeotu, protože prostor pro posádku považujeme za zásadní.

1. Ford Mondeo, 2. Peugeot 407, 3. Citroën C5Za volantem
Po stránce jízdních vlastností jasně vyniká vůz s modrým oválem ve znaku. Jeho držení jízdní stopy je vynikající a celkově dává řidiči pocit určitého souznění s vozem a tím i lepšího vnímání situace. Francouzské automobily na svého soupeře v porovnání jízdních vlastností nemají. U citroënu více vnímáte hmotnost vozu a ani peugeot neohromí. Držením jízdní stopy se řadí maximálně k průměru, kam patří i model C5.

Mohlo by vás zajímat: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory

Francouzským automobilům nepomáhá ani méně přesné řazení, které strojově přesný pohyb řadicí páky fordu hravě strčí do kapsy. I když zde je třeba poznamenat, že žádná katastrofa to není. V minulosti měly francouzské automobily citelně horší řazení, než je tomu dnes. Také pohonná jednotka mondea vyniká nad svými dnešními konkurenty. Pravda, trochu nezaslouženě. Ford totiž pohání dvoulitrový turbodiesel, zatímco jeho soupeře šestnáctistovky o výkonu 80 kW. Agregát 2.0 TDCi/103 kW má logicky na vrch.

Porovnání koncernových vozidel vychází o trochu lépe pro „čtyřistasedmičku“, která nám přišla o něco ochotnější. Tomu také nasvědčují tabulkové údaje. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km hovoří pro vůz se lvem ve znaku. Citroën totiž potřebuje k akceleraci na stejnou rychlost 14 sekund a jeho spotřeba činí 5,7 l/100 km. Nakonec aby ne, když jeho hmotnost je 1535 kg, zatímco peugeotu 1470 kg. Pro úplnost uveďme, že Ford Mondeo váží s daným motorem 1500 kg, zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a v kombinovaném režimu si řekne o 5,9 l/100 km.

1. Ford Mondeo, 2. Peugeot 407, 3. Citroën C5Cena, výbava a stav
Všechny tři automobily vypadají velice zachovale a mají opravdu bohatou výbavu. Samozřejmostí je řada airbagů, ABS, stabilizační systém nebo palubní počítač. C5 a Mondeo navíc potěší automatickými stěrači či tempomatem. Nejlevnější je z vozidel peugeot za 210 000 korun, který doposud ujel jen 76 000 kilometrů. Citroën se 148 000 ujetými kilometry je dražší, přijde na 220 000 Kč. Nejvyšší částka je ale potřeba na ford se 100 000 ujetými kilometry. Autobazar jej nabízí za 250 000 Kč.

Z hlediska poměru cena-výbava vychází nejlépe „cé-pětka“, na druhou stranu má i nejvíce najeto. Mondeo se srovnatelnou výbavou má najeto méně, ale je citelně dražší. „Čtyřistasedmička“ ujela nejméně a také nejméně stojí. Jenže má slabší výbavu něž konkurenti. Přesto nám přijde jako nejvýhodnější.

1. Peugeot 407, 2. Citroën C5, 3. Ford Mondeo


Verdikt
Třetí příčka v našem srovnávacím testu patří Citroënu C5, kterému podrazila nohy především omezená nabídka místa pro posádku. Druhé místo vybojoval Peugeot 407, jemuž citelně pomohla nejnižší pořizovací cena. První příčka patří zaslouženě Fordu Mondeo. Ten totiž vyniká jak po stránce prostornosti, tak z hlediska jízdních vlastností. Jeho handicapem je ale nejvyšší cena. Ve srovnávacím testu těchto tří konkrétních ojetin ale dokázal tři ze čtyř hodnocených disciplín vyhrát, což nemůže znamenat nic jiného, než celkové vítězství.

Konečné pořadí
1. Ford Mondeo, známka 1,5
2. Peugeot 407, známka 2
3. Citroën C5, známka 2,5


Názory redaktorů

Francouzské vozy lákají designem i cenou. Po stránce jízdních vlastností soupeře ale jasně předčí Ford Mondeo. Totéž platí o prostornosti a osobně jej mám i za spolehlivější. Jen škoda, že se tento model nezřídka potýká s korozí. Lak automobilu totiž nevyniká odolností a následkem nárazů kamínků se odlupuje. Na těchto místech pak počíná karoserie korodovat. Francouzské vozy jsou proti korozi výrazně odolnější.

Zvolil bych Mondeo, už je kvůli tomu, jak jezdí a teď nemám na mysli výkony, ale řízení. Svezení je s ním skutečně příjemné a komunikativností zastíní i mnohem modernější vozy, ovšem to je jen jedna strana mince. Auto také rádo rezne a osobně bych raději volil jednodušší benzínový motor. Když ale budete vybírat pečlivě, najdete skutečně pěkné auto.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

8.11.2012 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist