Kia Sportage 2011 2.0 CRDI 135 kW 4x4

První jízda | vydáno 27. 10. 2011

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Nejsilnější diesel, automat a pohon všech kol dělají z korejského SUV velmi lákavou nabídku. A navíc ještě poměrně slušně jezdí.

RADOSTI
Atraktivní a dobře jezdící SUV za pěkné peníze, ve kterém nemusíte řadit.

STAROSTI
Klidnější motor by neuškodil

"Má to automat?", zněla přísná otázka Jirky ohledně výbavy testovaného vozu Kia Sportage. Když jsem mu na ni odpověděl kladně, řekl, že je to tak v pořádku. Poslední dobou jsme v redakci asi zlenivěli, ale ono to je spíše tím, že pracujeme dlouho, v centru města a už málokdy máme náladu se po práci vydat domů delší cestou. Stejně jsou i vedlejší trasy plné pomalých řidičů, kteří neumí v autě sedět a myslí si, že jízda prostředkem silnice je správně...

Můžou za to ale i automobilky, protože jejich auta nejsou zkrátka tak zábavná a Lotus Evora netestujeme denně, ani nemáme BMW 1 M Coupé na dlouhodobý test. Proto nyní vítáme s velkým nadšením cokoli, co má automat a nechce to po nás tu otravnou činnost hýbání pravou rukou a natáhování levé nohy.Pamatuji si na Renault Megane 1.5 dCi, který byl veskrze průměrný, ale díky automatu akceptovatelný. A to samé se dá říci o dalších autech. Třeba dnes jsem přivezl na parkoviště Opel Insignia 2.0 CDTI 4x4 s automatem a hned mi to přijde jako lepší auto. Kola nedělají auto, převodovka dělá auto!

Kia Sportage fotogalerie - vše co potřebujete vidět

Kia Sportage fotogalerie


Korejské SUV Kia Sportage ale nepatří mezi ta auta, která by byla špatná, otravná nebo nezajímavá. I se základním dieselem a manuálem se s ní jezdí moc hezky, takže nejsilnější naftový motor v nabídce, který posílá na všechna kola výkon 184 koní přes automatickou převodovku s možností sekvenčního řazení, se jeví jako nejlepší volba. A skutečně.

Pamatuji si, jak jsme se bavili, že bychom si tuhle Sportage moc rádi nechali na dlouhodobý test (doufám, že tohle čte vedení automobilky Kia a že z toho vyvodí patřičné důsledky...). Má totiž všechno – silný motor, slušnou převodovku, dobrou výbavu a především pěkný interiér s povedenou ergonomií. Sedět ve Sportage 2.0 CRDI není za trest.

Je totiž vidět, jak se vývojové centrum značky v Německu zaměřilo na "proevropskou" ergonomii. Asijské zvyklosti jsou přeci jen trochu zvláštní, ale mě se líbí, jak Kia začala dávat do interiéru velké, jednoduché a ergonomicky dobře zlvádnuté ovladače. Působí to takovým volkswagenoidním dojmem – všechna tlačítka a kolečka mají jasně definovaný pevný chod. Snad jen ty trochu bakelitové páčky pod volantem by zasloužily vyměnit za něco příjemnějšího do ruky.Tu nejpřísnější kritiku ustojí i dobré sedačky, které mají slušné boční vedení a jsou především německy tvrdé, to znamená na dlouhé cestě pohodlné, protože se neprosedí. Volant se dá také dobře nastavit, takže si ve Sportage připadáte spíše jako v přizvednutém hatchbacku než v SUV. Potvrzuje se tak, že se automobilky na pozici za volantem zaměřily a nenechávají ji stranou.

Jak už jsem zmínil, dieselový čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 184 koní je důstojnou jednotkou, které šestistupňový automat s možností ručního řazení sekunduje adekvátně. Hydrodynamický měnič má sice malou prodlevu, ale software převodovky je inteligentní a nemáte potřebu autu pomáhat ručně. Popojíždění ve městě je pak díky plynulé reakci měniče příjemné. Nejsilnější Kia Sportage zrychluje o poznání lépe než slabší dieselový přibuzný s manuálem a ani akcelerace za hranicí povoleného dálničního limitu jí nečiní takový problém. Sice úměrně tomu roste i spotřeba paliva, která se pohybuje spíše kolem 9 litrů nafty na 100 km. Ale to je velmi akceptovatelná daň za automat, čtyřkolku a 184 koní ve velkém autě.Potěšitelné je, že se i na obyčejné silnici tahle Sportage řadí mezi ta lepší a schopnější auta. Podvozek si poradí i s hodně rozbitou vozovkou a i když se tlumiče projevují při práci trochu hlučněji, pořád je to snesitelné. Motor pak nehučí a nevibruje otravným způsobem, i když při akceleraci pod zátěží se ozve typickým zaduněním. Dovedli bychom si představit lepší odhlučnění a akustický projev, ale také si pamatujeme na mnohem horší auta. Zkrátka, Volkswagen Tiguan to není, ale třeba Škoda Yeti není o moc lepší.

Škoda jen trochu neurčitého řízení, zejména v první třetině otočení volantem. Jakmile zatočíte, ten první impuls je takový bez citu, mrtvý. Auto sice rychle mění směr a řízení je přesné, ovšem odtažité. Teprve, až se přední kola zatíží a Kia Sportage se usadí v oblouku, získá volant jistotu a přirozenou tuhost. Pak se auto dobře vede zatáčkami, nechá si líbit rychlejší změny směru a chová se poměrně neutrálně. Nedotáčivost a Sportage jsou sice kamarádky, ale bavit se spolu začnou až v hodně vysokých rychlostech, kdy už se do diskuse odmítají pouštět pneumatiky. Jezděte v klidu a s citem a vlastně nebude nic, co by vám na Sportage mělo vadit.Zatoužili jste po Sportage s tímto motorem a automatem? Prosím, jen si připravte bokem 689 980 korun a k tomu ještě 40 000 korun za automat a 15 000 korun za xenony. I tak se ale cenovka 744 980 korun nejeví jako úplně přehnaná, když postavíte tento model vedle konkurence v podání třeba Škody Yeti či Volkswagenu Tiguan. Výbava je navíc velmi bohatá a v druhém nejvyšším stupni Comfort Plus dostanete vlastně všechno, co soudný člověk potřebuje.

Verdikt
Proč srovnávám Kiu Sportage právě s Yetim a Tiguanem? Protože si to zaslouží. Je to dobré a také nápadité auto, což je v kategorii SUV zřejmě dost podstatný argument. Sportage ale nabízí také jiné argumenty – především slušný motor a automat, povedený podvozek a dobrou výbavu či třeba sedmiletou záruku, kterou také jinde nedostanete.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem
Vzadunezávislé víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu225/60 R17
Pneumatiky vzadu225/60 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 / 184 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)392 v 1800 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)109,8
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1 / 6,0 / 7,1
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4440
Šířka (mm)1855
Výška (mm)1635
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1676
Celková hmotnost (kg)2140
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)465 - 1353
Ceny
Základní cena modelu419 980 Kč (1.6 GDI 4x2 Active)
Základní cena test. verze689 980 Kč (2.0 CRDI 4x4 135 kW Comfort Plus)
Cena testovaného vozu744 980 Kč

Komentáře ke článku

  • uIElHKBdyZs Zobrazit
    31. 10. 2011, mShpunPRoU

Toyota GT86 drží nový rekord v délce driftu

Japonské kupé znovu prokázalo svoje drifterské vlohy, když se udrželo 144 kilometrů v kuse bokem!

Toyota GT86 drží nový rekord v délce driftu

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, existuje nějaká bezpečnostní směrnice upravující používání (chytrých) m... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist