Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×4 vs. Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 AWD (2016)

Dvě SUV různých velikostí spojuje podobnost pohonného ústrojí, a také myšlenka "sportování." Jak moc blízko tedy mají obě vozy ke sportovním autům?

Toto není a nemá být srovnávací test, aby bylo jasno, jde o to, že jsme si položili otázku ohledně zajímavého moderního SUV s tím, že „S“ v označení kategorie stále znamená „sportovní“ a tato dvě auta by mohla být odpovědí. Proč Kia a proč Mazda? Jak bylo naznačeno, Sportovně Užitkový Vůz by měl být už od své podstaty sportovní, asi tak jako offroad věrný svému jménu jezdí mimo silnice, a Mazda CX-3 evokuje sportovní charakter třeba tím, že má namísto běžného tachometru jako centrální budík otáčkoměr a na středové konzole výmluvné tlačítko Sport, a Sportage má zmiňovaný sport už v názvu.

Jak moc jsou tedy oba vozy sportovní? Vůbec ne, a čekat opak by bylo asi opravdu nemístné, stále za sportovní SUV považuje maximálně Porsche Cayenne a pak dlouho nic, nicméně obě auta určitý sportovní šmrnc mají. Tak třeba doplňky výbavy GT dává Sportage najevo skutečnost, že chce vypadat dynamicky, svalnatě, dravě a vlastně se jí to i daří a auto se opravdu tváří velmi dobře. Mazda také nevypadá zle, navíc tím, že jde o třídu menší automobil, její kompaktní proporce jako kdyby ještě více podbízely k ostřejší jízdě. A ano, pokud šlápnete na plynový pedál, Sportage vám (v zatáčkách) neujede, navzdory silnějšímu motoru, ale o tom až za moment.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Malá platforma definuje půdorys vozu, jinak ale CX-3 plně koresponduje s šarmem a dramatickým vzhledem větších modelů značky. A i v kabině drama pokračuje, kombinace tmavého čalounění a červených doplňku stojí za to a nám se líbí. O centrálním otáčkoměru už byla zmínka, rychlost je pak zobrazována digitálně/numericky a to zase není můj šálek kávy.

Představme si pohonné ústrojí obou aut. Oba vozy spoléhají na pohon všech kol a benzínový motor, Kia Sportage vládne turbem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru, naproti tomu Mazda CX-3 je poháněna atmosférickým dvoulitrem. Agregát ve Sportage nabízí výkon 177 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 265 Nm v rozmezí 1500 až 4500 otáček, CX-3 disponuje výkonem 120 koní v 6000 otáčkách a točivým momentem 204 Nm v 2800 otáček.

Už jen podle čísel je zřejmé, že přístup k oběma pohonným jednotkám musí být odlišný, díky přeplňování máte potenciál motoru v Kia k dispozici dříve než u „kolegy,“ pro veškerou sílu je zapotřebí – typicky – motor v Mazdě točit. Kia umí dojet z nuly na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlostí je 201 km/h, Mazda CX-3 zvládne sprint 0-100 km/h za 9,0, tedy v zásadě skoro stejně, maximální tempo jízdy pak je podle tabulek 192 km/h.

O přesun síly na všechny čtyři hnaná kola se starají u obou aut automatické převodovky a tady je třeba se zastavit. Ta ve Sportage funguje podle očekávání tak, jak u robustního SUV předpokládáte. Nicméně u CX-3 jsem registroval dávku temperamentu nad rámec třídy kompaktních SUV. Tak třeba jen fakt, že převodovka v manuálním režimu sama neodřadí?! To, jen tak mezi námi, nezvládne ani „sportovní“ VW Golf R.

Jakkoli spojení „malé SUV – atmosférický motor – automat“ není právě ideálním receptem na sportování, tak ta jiskra tady je. Nechci řešit prostornost, praktičnost a tak podobně, to je záležitostí klasických testů, tady hledáme něco jiného a zdá se, že (v omezené míře) nacházíme. I když Sportage není sportovní, nese výbavu GT a ta vypadá šarmantně a posunuje SUV výš nad obyčejné rodinné vozy, i když považovat Sportage za ryze sportovní náčiní samozřejmě nelze. A to ani Mazdu CX-3, která má k řidičskému sportu blíž, tím, jak má nastavený podvozek. Při „pronásledovačce“ na okreskách se Sportage krásně držela, tam kde byla Kia jasně tlačena ven z oblouku, Mazda setrvávala ve stopě, katovala apexy a … ehm, a její řidič marně doufal ve víc výkonu, nebo spíše dumal nad tím, jak by to asi fungovalo s 2,5litrem a manuální převodovkou. No nic.

Ceny nejsou srovnatelné, máme zde auta dvou různých (velikostních) tříd, nicméně za zmínku stojí, že Mazda CX-3 ve výbavě Revolution s dvoulitrem G150 a specifikaci 4WD AT přijde na 610900Kč, Kia Sportage stojí ve výbavě GT line, motorem 1.6 T-GDi a specifikaci 4×4 7 DCT 130 824980 Kč.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Závěrem zpět na začátek – jsou tato SUV sportovní? Odpověď je jasná, nejsou. Mazdy CX-3 má sportovní charisma díky podvozku a převodovce, která nemluví řidiči do práce, a také myšlenku podbízí tlačítkem „sport“ na středové konzole a velkým otáčkoměrem jako centrálním displejem, ale ne, sportovním autem není. A ani Sportage nelze označit za sportovní auto, i když vypadá dramaticky a pokud má dost času, umí se rozjet na slušné tempo. Každopádně jakkoli odpověď „ne“ na prvotně vyřčenou otázku bylo snadné očekávat, v definitivním závěru pak musí být prohlášení, že obě auta jsou velmi dobrá, u Mazdy CX-3 mluví v její prospěch styl, přijme-li zákazník její kompaktní rozměry za své, u Sportage zase cena a praktičnost.

19.5.2016 4:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist