autoweb.cz > Kia > Kia Soul > Kia Soul 1.6 T-GDI DCT: Jemně pálivý crossover
Kia Soul 1.6 T-GDI DCT: Jemně pálivý crossover
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
- Příjemně charakterní a relativně úsporný motor
- Rychlá, jemná a chytrá dvouspojková převodovka
- Vypínatelná stabilizace a zábavně naladěný podvozek
- Přijatelný komfort, odhlučnění a praktičnost
- Dobře padnoucí volant s přehlednými tlačítky
Starosti
- Designově obyčejný interiér bez unikátního nápadu
- Manuální převodovku prostě nedostanete
- Chybějící pádla pod volantem nebo alespoň správná logika řazení
Kia poslední dobou překonává sama sebe. Vedle mainstreamových automobilů uspokojujících davy zákazníků najdete v portfoliu i zajímavé kousky pro úzkou skupinu nadšených řidičů. Chcete důkaz? Třeba taková Kia cee’d GT – nadějný warm-hatch, který si klidně došlápne i na legendární Volkswagen Golf GTI. Přirozeně se nabízí myšlenka namontovat stejnou techniku i do dalších modelů, ale do vyššího a nemotornějšího crossoveru? „To zase bude další pseudosportovní kříženec, který není ani sportovní, ani terénní, ani praktický,“ může leckoho napadnout. Jenže pokud to funguje třeba u Mini, které se od malého Cooperu propracovalo až k ostrému Countrymanu, proč by totéž nemohla zkusit napodobit Kia?
Interiér
- Interiér není veselý, zato je účelný – mimochodem, volant skvěle padne do ruky
Jistě, oproti prémiovým soupeřům nemůžete čekat retro ani funky design, ale Soul rozhodně neurazí, když už nenadchne. Možná je uvnitř docela obyčejný a největší odvaz, kterého se dočkáte, jsou reproduktory trčící z výdechů klimatizace a nějaké to barevné obšití kůže, jenže všechno je dokonale přehledné a celkově z kabiny máte solidní pocit. Počítat můžete s velmi dobře padnoucím volantem, v jehož tlačítkách se konečně vyznáte, a také se sedačkami, které poskytují slušné boční vedení. Pěkným detailem je i taková drobnost, jako na řidiče orientovaná palubní deska. Vzadu je také dost místa, jak na kolena, tak především na hlavu – krabicovitý tvar karoserie v případě Kie Soul plní svůj účel aniž by špatně vypadal. Kufr je průměrný, ale malé rodině, troufám si tvrdit, postačí.
Pohon
- Odtud vycházejí sympatické tóny, za které by se nestyděl kdejaký hot-hatch
Přeplňovaná šestnáctistovka je za normálních okolností kultivovaná a tichá, stačí ji však trochu pošťouchnout a odmění se hezky bručivým zvukem a něčím, co se nezdráhám označit za charakter. Z motoru je cítit radost do života, poctivá mechaničnost a příjemně sportovní atmosféru dokáže navnadit i bez umělých pozlátek z reproduktorů. A mimochodem, stop/start dostanete jen za příplatek, jelikož výrobce sám míní, že to zákazníky otravuje a přínos je zanedbatelný. Jak sympatické. Výkon 204 koní a točivý moment 265 Nm nezní nějak zázračně, Soul se však hýbe příjemně svižně a víc vlastně ani nepotřebujete. Dvouspojkový sedmikvalt funguje také velmi dobře. Řadí jemně, rychle a celkem chytře. Samozřejmě můžete řadit i manuálně, bohužel však chybí pádla pod volantem a logika řazení pákou je také opačná. S takhle sympatickým motorem navíc začnete brzy prahnout po manuálu, bohužel však musíte volit dvouspojku.
Spotřeba
- Spotřeba nenadchne, ale ani vás nezruinuje
V režimu ECO převodovka mírně podtáčí motor a nechá promluvit jeho točivý moment, než aby zběsile řadila sem a tam. Výsledkem je celkem slušná spotřeba paliva – po městě se pod devět litrů sice budete dostávat jen těžko, mimo město ustálenou stovkou ale můžete počítat s 6,5 l/100 km, při dálničním limitu si pak motor usrkne zhruba 8,5 litru.
Ovladatelnost
- Zábavný a pohodlný podvozek s vypínatelnou stabilizací – co víc si přát?
Zajímavému motoru sekunduje i povedený podvozek. Osmnáctipalcová kola jsou dost velká a místy se do nerovností „zaboří“ a přenesou ošklivější ránu do karoserie, jinak ale podvozek funguje na výbornou a nepotřebuje vyloženě zrcadlový povrch. Komfortu poskytuje dostatek, zvrásněním se nenechá příliš rozhodit a zároveň vás v zatáčkách hodně pobaví. Přilnavostí zrovna neoplývá a mohou za to částečně i zimní pneumatiky, zato se blýskne hezky hravým vyvážením a chutí nechat se vyprovokovat k přetáčivosti, ovšem vždy čitelně a nikdy zákeřně. Vše navíc umocňuje vypínatelná stabilizace – v dnešní době sousloví, za jehož vyřčení pomalu hrozí elektrické křeslo.
Verdikt
Kia Soul 1.6 T-GDI je velmi sympatické auto, a to vám zrovna nemusejí být crossovery po chuti. Přesvědčí vás ale nezvykle charakterní motor se slušnou spotřebou a výbornou převodovkou, zábavný i pohodlný podvozek a hezky sladěné ovládání. Proti takovému Mini Countryman nemá šanci zaujmout po prémiovém znáčku a retro stylu prahnoucí zákazníky, co se týče schopností jej ale v mnohém překoná. A hlavně překoná vaše očekávání. Jednou jsem někde četl zajímavou myšlenku, že Kia převezme v blízké budoucnosti roli výrobce zábavných aut za rozumnou cenu. Teď tomu začínám opravdu věřit!
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 X 85,4 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 235/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 235/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 / 204 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 265 v 1500 - 4500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 150 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,7 / 5,8 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 54 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4140 |
Šířka (mm) | 1800 |
Výška (mm) | 1618 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1364 |
Celková hmotnost (kg) | 1890 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 354 / 1367 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 384 980,- (1.6 GDI 132 k Comfort) |
Základní cena test. verze | 564 980,- (1.6 GDI DCT 204 k Sport) |