Kia Soul 1.6 GDI (2014)

Snaha postavit užitečné a zároveň stylové a cenově dostupné auto velmi často končí fiaskem. Ne tak v případě crossoveru Kia Soul...

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

RADOSTI
Celkový koncept auta, vyváženost, poměr cena/výkon…

STAROSTI
Jen detaily, třeba hrana zavazadleníku

Kdybych měl na základě zkušeností z několika posledních dnů vybrat a takříkajíc od stolu vyhlásit nejlepší auto roku, asi by to byla Kia Soul 1,6 GDI a hned vysvětlím proč. Za týden, co jsem s ní jezdil, se líbila nejenom mě, ale snad každému, kdo mne s autem potkal, viděl, předjížděl… Soul má evidentně neskutečnou auru, charisma, které na lidi působí. Při nastupování do auta na ulici mi paní, která šla kolem, pochválila barevnou kombinaci vozu.

Na silnici na mne chlapík ukazoval placem nahoru a ne, pravděpodobně to nebyl zarytý nadšenec korejské značky, ne pokud jel ve Škodě Octavia. Sousedovic malý kluk přes plot hlásil, že to „autíško vypadá pěkně spojtovně“, co na tom, že sportovní není. I babička, kterou sem vezl k lékaři, si pochvalovala vyšší polohu sedadla a dobré nastupování. A těch pozitivních ohlasů bylo mnohem víc, skutečně mě to (mile) překvapilo. Nechme ale veřejnost stranou a podívejme se na auto optikou motoristického pisálka.


Musím říct, že mi se auto po vizuální stránce také velmi líbilo. Třeba přední lampy – připomínaly mi světla na BMW řady 1, ovšem tam byly na můj vkus až příliš velké vzhledem k proporcím auta, ktežto na Soulu mi opravdu „sedly“ jako příslovečný zadek na hrnec. Slušely. To samé hranatý, až kubický tvar místa pro posádku a zavazadla. Ano, jsem trochu staromilec, který se raději podívá na tvary Lancie Delta Integrale než třeba Mitsuoka Orochi nebo Hyundai i40, abych nechodil tak daleko, každopádně na mne Soul působil po stránce vzhledu kompaktním a vyváženým dojmem. Včetně lakovaných kol, a důležité je slovo „lakovaný,“ vzpomenu-li na Citroen DS3 Racing, který měl podobně vyšperkované disky, ovšem jen vystřiženou a přilepenou fólií. Kola u Soulu jsou do červené nalakována a vypadají vážně dobře.

Interiér Kia Soul 1.6 GDI nezapře korejskou DNA, nabízí ale evropskou kvalitu a styl

Podobně funky uvolněný je i interiér auta. První, co mne zaujalo, byly svisle montované přední reproduktory v zajímavém designu, jinak kabina jako taková se držela – řekl bych – moderního korejského stylu s evropským akcentem, což není v žádném případě narážka, ale konstatování faktu. Svůj původ Soul nezapře, ovšem zcela reflektuje evropské potřeby. Za mne opět palec nahoru a slova uznání.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

O sezení už jsem se zmínil. Je vyšší a z auta je dobře vidět – i když, abych jen nechválil, čelní sloupek do zatáčky občas zaclonil, což bych ale připsal bezpečnostním potřebám a povinnosti masivních dílů než tomu, že by v automobilce Kia nutně chtěli čelní sklo montovat mezi nejsilnější sloupky na světě. Sedačky jsou příjemné, ne moc měkké, nijak zásadně bočně nevedou, ale to asi není na závadu, protože, jak jsem už jednou řekl, tohle není sportovní auto a není patřičné očekávat nějaké hrubé vymetání zatáček. Podvozek bych označil za schopný v rámci ceny, stylu vozu a třídy, viděl bych ho jako kompromis mezi tuhým naladěním pro co nejjistější průjezdy oblouků a pohodlím na delší cestování, mně se líbil. Na rázech neodskakovala kola, do kabiny se nepřenášely nijaké zvláštní rázy či hluk. Mluvím-li o hluku, musím zmínit motor.

Motor Kia Soul 1.6 GDI nabízí slušnou dynamiku a slušnou spotřebu, ruku v ruce s kultivovaností

Kdyby nic jiného, tak benzínový čtyřválec byl tichý, kultivovaný, příjemný hladký projevem. Asi bych nechtěl auto s naftou, kde bych měl mírnou obavu z určité jadrnosti malého turbodieselu, benzínová šestnáctistovka se k autu podle mne hodí nejvíc. Spotřeba? Jezdil jsem za nějakých 7,4 litru v průměru, a jako tradičně připomenu, že nijak zvlášť pomalu, spíše naopak, takže šetřílkové by určitě o litr, litr a půl uměli průměrný apetit motoru posunut směrem dolů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Já byl i tak spokojený. K motoru z jiné strany – čtyřválec má výkon 132 koní a točivý moment 161 Nm v 4850 otáčkách a ne, nejde o jednotku nějak mocně lačnící po otáčkách. To, že vytočíte motor k omezovači nezpůsobí jeho proměnu ve sportovně laděný agregát. Odezva na plyn není třeskutě rychlá, naopak, zvuk ve vysokých otáčkách je „běžný,“ jen hlasitější, nijak emotivní. A dynamika vás určitě nezarazí do sedaček a nenamasíruje vám kopanci záda. Ale znovu – není na místě toto očekávat, já chápu Soul jako stylovou alternativu třeba ke Škodě Yeti, prostě kompaktní městské SUV. Soul nemá pohon všech kol a vzhledem k tomu, kde předpovídám jeho největší uplatnění (město a podobně), ho ani nepotřebuje. Respektive není to primárně SUV určené do terénu a to, že jde o předokolku, ho nijak neznevažuje – je na tom prostě podobně jako většina konkurence.

Zmíním ještě jeden detail, který by neměl být opomenut a to zavazadlový prostor. Je dostatečně velký, hlavně s téměř pravoúhlou koncepcí, takže naložíte velké krabice a podobně tvarovaná zavazadla, do kufru se ale dostanete přes vyšší nákladovou hranu. To nemusí být problém, pokud chcete transportovat víkendový nákup nebo novou mikrovlnku, ale máte-li psa, který je zvyklý do kufru naskakovat, čeká ho v podobě kufru Soulu menší parkour.

Verdikt
Na samém konci se vyjádřím k hodnocení, které jsem prostřednictvím hvězdiček Soulu udělil. Dynamika není špatná, v rámci třídy a objemu motoru bych řekl slušná, komplexním pohledem na auta obecně ale nemohu dát plný počet, protože jsou tady silnější motory. A podobně to je i s jízdními vlastnostmi – uměl bych najít předokolku, která je na tom jízdně o chlup lépe. Nicméně po praktické stránce mi přijde Soul v rámci třídy velmi schopný, zároveň je na tom skvěle s X-Factorem (mám jako důkaz řadu pochvalných reakcí, takže žádné cucání z mých prstů) a provozní náklady také hodnotím jako velmi dobré.

Podtrženo, sečteno – za mne je Kia Soul 1,6 GDI velice, podotýkám velice dobré auto. Vyvážené, promyšlené, schopné. A abych nezapomněl, tak také cenově přijatelné. V základu stojí lehce přes tři sta tisíc, honosně vybavené, jako bylo to „moje“ na test, přijde na 419 980 Kč. Netvrdím, že bych si auto koupil, mé priority na dopravní prostředek leží jinde než v kategorii kompaktních crossoverů, ale pokud bych potřeboval auto tohoto typu, pak bych si uměl představit (s požehnáním širokého okolí i rodiny), že bych se Soulem 1,6 GDI trávil svůj čas na cestách.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)75,0 × 85,44
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson
Vzaduvlečená ramena s torzní příčkou
Brzdy vpředukotoučové ventilované
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)97/132 v 6300
Točivý moment (Nm)161 v 4850
0-100 km/h (s)11
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8
Objem nádrže (l)54
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4140
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1593
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1212
Zavazadlový prostor (l)354
Ceny
Základní cena modelu314 980 Kč
Základní cena test. verze369 980 Kč
Cena testovaného vozu419 980 Kč
1.9.2014 1:06| autor: Šárka Fuchsová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist