Kia Sorento (2002 – 2009)

Nejen na silnici, ale i mimo zpevněné komunikace se Kia Sorento jen tak něčeho nezalekne. Pohledný vůz za příznivou cenu proto láká nejednoho zájemce o SUV.

RADOSTI
Komfortní odpružení, prostornost, jízdní vlastnosti, pohledný design, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI

Slabší kvalita plastů v interiéru, manuální převodovka jen s pěti převodovými stupni, slabé topení vozů s turbodieselem z počátku výroby.

První generace modelu Sorento nevypadá ani po letech špatně. Přitom design není to jediné, čím láká zájemce o tento typ ojetin. Korejský vůz totiž není žádné béčkové SUV, když řadu konkurentů hravě předčí. Kromě pohonu všech kol se Sorento může pochlubit žebřinovým rámem, který využívají plnokrevné off-roady.

Kia Sorento fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Sorento fotogalerie

Podle výbavy se automobil nabízel s dvojím řešením pohonu všech kol. Standard představuje ovládání otočným přepínačem, jenž má tři polohy: pohon jedné nápravy, pohon všech kol v poměru 50:50 a pohon všech kol s redukcí.Za příplatek se nabízel systém pohonu všech kol s viskózní spojkou pracující až v poměru 50:50. V případě potřeby pak lze využít redukci – příslušný ovladač má tedy v tomto případě jen dvě polohy. Daleko častěji na trhu s ojetými automobily ale narazíte na základní provedení s třípolohovým ovladačem.


Díky tomuto řešení pohonu všech kol je Sorento mimo zpevněnou komunikaci skutečně schopným vozem. Špatně si ale nevede ani na silnici.

Komfortní podvozek a velká kola stojí za tlumením i opravdu velkých nerovností a výmolů, a ani chování v zatáčkách není vzhledem k vyšší stavbě karoserie vůbec zlé. Samozřejmě za předpokladu, že se řidič všemožně nesnaží potlačit fyzikální zákony.Jak z výše uvedeného plyne, posádka se může těšit na skutečné pohodlné cestování, kterému napomáhají i zdařilá sedadla a v neposlední řadě skutečně prostorný interiér. Zavazadelník o objemu 441 litrů v základním uspořádání bude většině motoristů stačit. Případně je možné sklopit zadní sedadla a nákladový prostor takto rozšířit.


Pochvalu si rozhodně nezaslouží palubní deska a výplně dveří z lacině působícího plastu s nevalnou povrchovou úpravou. Jde o jednu z největších slabin vozu. Další najdeme mezi pohonnými jednotkami.

Narážíme na zážehový šestiválec, který se může potýkat s nadměrným opotřebením a navíc nepotěší spotřebou. Původní motor o objemu 3,5 litru byl na konci roku 2006 nahrazen agregátem 3.3 V6. Ani od něj ale nelze čekat úsporný provoz.Šestiválec se navíc kombinoval výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, a ta také představuje zvýšené riziko výskytu potíží. Kdo touží po benzinové pohonné jednotce, udělá lépe, pokud zvolí čtyřválec o objemu 2,4 litru.

Avšak kdo chce jezdit úsporně, má pouze jedinou a navíc opravdu dobrou volbu: turbodiesel 2.5 CRDi. I nejslabší provedení o výkonu 103 kW má sil na rozdávání a navíc umožňuje skutečně úspornou jízdu. S lehčí nohou se lze klidně dostat na 7,5 l/100 km.


„U turbodieselu se někdy objevují potíže s EGR ventilem nebo prosakování oleje okolo vany motoru,“ začíná výčet častěji se vyskytujících závad Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Vozy se vznětovým motorem častěji potkává také problém v podobě opotřebeného dvouhmotového setrvačníku. Jeho cena se přitom v druhovýrobě blíží 20 000 korun.Automatické převodovky jsou náchylnější na poruchy, manuální vyžadují taktéž zvýšenou pozornost. „Před pořízením vozu dobře vyzkoušejte řazení všech rychlostních stupňů, někdy se totiž objevují potíže se synchrony,“ radí zástupce Auto Diskont.

Prověřte i stav podvozku, který může být poškozen neopatrnou jízdnou v terénu. Nezapomeňte ani na brzdová potrubí. Nezřídka je napadá koroze. Karoserie je ale dobře chráněna.


Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení automobilu se zážehovými motory 2.4 16V/102 kW, 3.5 V6/143 kW a turbodieselem 2.5 CRDi/103 kW se vstřikováním systémem common rail.
2006 – facelift a důkladná modernizace (řada nových dílů), původní šestiválec nahrazen motorem 3.3 V6/177 kW, turbodiesel nově i o výkonu 120 kW, od konce roku 125 kW.
2008 – šestiválec posílen na 182 kW.
2009 – nahrazení vozu druhou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Kia Sorento 1. generace v roce 2003.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (25 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (3 body)

Milan Jirouš

23.12.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist