Kia Shuma (1998 – 2004)

Kia Shuma stojí na osvědčené technice Mazdy 323. Vůz patřící na pomezí nižší střední a střední třídy tedy moc nezlobí, navíc láká solidním prostorem a příznivou cenou. Na dnešní dobu je ale po technické stránce značně zastaralý.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, odolná technika, jednoduchý servis.

STAROSTI
Laciný vzhled plastů v prostoru pro posádku, slabší odhlučnění interiéru, často chudá výbava, podprůměrné jízdní vlastnosti, rychlá ztráta hodnoty.

Jihokorejská automobilka Kia představila model Shuma v roce 1998. Vůz se dostal do výroby v provedeních sedan i liftback. Karosářské verze se však nezvykle lišily a to včetně masky.
V roce 2002 dostala slovo Shuma II. Nejde ale o druhou generaci automobilu, jedná se o modernizaci původního modelu. Nástupce se vozidlo dočkalo o dva roky později, kdy byla uvedena Kia Cerato.
Bariérový test Euro NCAP Kia Shuma nikdy neabsolvovala. O její bezpečnosti se tedy můžeme jen dohadovat. Vzhledem ke konstrukčnímu stáří nelze očekávat závratné výkony v oblasti ochrany posádky při nárazu. Vždyť nástupnický model Cerato dostal v roce 2005 od techniků Euro NCAP pouhé tři hvězdičky z pěti možných.Pozice na trhu
Automobily značky Kia si obecně nedrží dobře cenu. Stávají se tak lákadlem pro motoristy hledající poměrně mladý a přesto laciný vůz. Často jej volí s vidinou vyšší bezpečnosti a modernější techniky. Shuma je důkazem, že tomu tak vždy není.
Stojí na technice starší Mazdy 323, což se sice pozitivně projevuje v oblasti nízké poruchovosti, ale o nějaké moderně přirozeně nemůže být řeč. I to je důvod, proč se automobily vyrobené před faceliftem prodávají od 30 000 korun. Mladší vozy lze pořídit od 60 000 Kč.Zpracování
Design automobilu v sobě nese určité rysy typické pro korejské vozy. Mnoho evropských řidičů tedy nezaujal. To platí i o interiéru. Ten sice tvarově nevybočuje, ale použitými materiály rozhodně neuchvátí. Řeč je o lacině působících plastech užitých jak na výplních dveří, tak palubní desce.
Sedadla nabídnou dostatek pohodlí, přesto uspokojí jen méně náročné uživatele. Postrádají totiž kvalitní tvarování, tedy i boční vedení těla. Naopak zavazadelník o objemu 420 litrů (470 po faceliftu – rozvor narostl z 2500 mm na 2560 mm) může většině motoristů zcela vyhovovat.
Kámen úrazu představuje také často chudá výbava. Pokud seženete dobře vybavený automobil, nabídne elektrické ovládání oken, centrální zamykání, rádio, airbagy či manuální klimatizaci. Ani v tomto případě se tedy nejedná o žádný zázrak.Jízda
Výrobce se snažil dopřát posádce dobrý jízdní komfort, což se v zásadě podařilo. Odpružení totiž tlumí solidně, výtku však lze mít ke slabšímu odhlučnění interiéru. Ve vyšších rychlostech si nelze nevšimnout ani aerodynamického hluku. Měkce nastavený podvozek se navíc nepříznivě podepisuje na jízdních vlastnostech.
Ty můžeme hodnotit jedině jako znatelně podprůměrné. Při vyhýbacím manévru automobil snadno ztrácí jízdní stopu, kterou nedrží zrovna předpisově ani v táhlých zatáčkách. Samozřejmě řeč je o jízdě na hraně, ale právě ta poskytuje dobré srovnání s konkurenty.
Mnoho majitelů Kii Shuma vám řekne, že je to nezajímá, protože oni jezdí ukázněně a pomalu. Neuvědomují si však, že se na silnici mohou snadno dostat do extrémní situace, aniž by na tom nesli vinu. Při vyhýbacím manévru je podvozek nepodrží a dojde ke smyku, který může skončit třeba v křoví u silnice.Motorizace
Kia Shuma dostala nekolik pohonných jednotek. Ve všech případech se ale jedná o zážehové čtyřválce. Milovníci naftových agregátů se tedy musejí poohlédnout jinde. V nabídce najdeme jedinou osmiventilovou šestnáctistovku a šestnáctiventilové motory o objemu 1,5 i 1,6 a 1,8 litru.
Jednotky 1.5 16V a 1.6 jsou hlučnější než je obvyklé. Po výkonové stránce jsou i slabší motory dostatečné, i když nejde o nějaké atlety. Rozhodně jim nepřidává nepřesné řazení.

Zážehové motory: 1.5 16V/59, 65 a 77 kW, 1.6/59 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/81 a 84 kW.
Vznětové motory: nejsou v nabídce.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.6 16V
Agregát nabízený po faceliftu běží poměrně kultivovaně a proti ostatním motorů i celkem úsporně. Výkon 74 kW je zcela vyhovující. Dle našeho soudu jde o nejlepší volbu. Motor se však nemontoval do staršího provedení.

Dobrá volba: 1.8 16V
Z hlediska jízdního komfortu a výkonu jasně nejlepší pohonná jednotka nabízená ve voze před faceliftem. Na rozdíl od ostatních totiž umí pracovat tiše a disponuje pro Shumu velmi slušným výkonem. Spotřebu lze očekávat o trochu vyšší než u menších agregátů, rozdíl ale nebude nijak závratný.

Nevhodný: 1.6/59 kW
Jediný osmiventil v nabídce rozhodně nenadchne. Sice slušně táhne z nízkých otáček, ale je opravdu hodně hlučný a spotřebou také nepotěší.

Časté závady
Před koupí automobilu věnujte zvýšenou pozornost kontrole klimatizace a elektrické výbavy. Právě ta totiž stávkuje častěji, než je zvykem. Jan Žilina z Auto Diskont varuje i před dalšími problémy: „Pozor si dejte na korozi karoserie a netěsnou chladicí soustavu. Občas zlobí alternátor.“
Výjimkou není ani samovolné sjíždění ručně stahovacích oken, vyskytují se také vůle v čepech zavěšení přední nápravy. „Někdy se lze setkat s vadným termostatem. Následkem může být poškození těsnění pod hlavou motoru. Tedy velice vážná závada. Proto při testovací jízdě agregát dobře prověřte a ujistěte se, že nevaří,“ radí Jan Žilina. Proto nechte pohonnou jednotku alespoň půl hodiny běžet. Sledujte teploměr a ujistěte se, že nejsou v expanzní nádobce chladicí kapaliny stopy mastnoty, ukazující na průnik oleje. „Může se také stát, že vůz nestartuje. V případě Kii Shuma se tak většinou děje vinou vadného imobilizéru,“ zakončuje vedoucí manažer autobazaru Auto Diskont.

Milan Jirouš

1.10.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist