autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Kia pro_cee’d vs Hyundai i30 3D
Kia pro_cee’d vs Hyundai i30 3D
Třídveřové korejské hatchbacky Kia pro_cee’d 1.6 GDI a Hyundai i30 3D 1.6 CRDi, které jsme proti sobě postavili, jsou více než jen sourozenci, vlastně to jsou taková dvojčata. Avšak v našem případě jenom dvojvaječná. Obě tato auta sice pohání šestnáctistovka, ovšem v případě Kie benzínová, zatímco pod kapotou Hyundaie pracuje turbodiesel.
Na obou autech je vidět, jak se Korejci za poslední roky posunuli kupředu. Před několika lety bych si od nich sotva něco koupil, a nyní vyrábějí třídveřové hatchbacky, které v člověku mají vzbudit touhu. Na obou najdete zajímavé detaily a výrazné, ale nikterak přehnané linky. Tady si na vzhledu někdo dal skutečně záležet. Dobrý design totiž prodával vždycky.
Není to však jenom zajímavý vzhled, na který tato dvě korejská auta lákají. Solidní kvalita a hodnota za rozumné peníze, to těmto modelům tak nějak patřilo vždycky. Nyní jako bonus přihazují atraktivnější třídveřovou karoserii.Obě auta jezdí jenom na sedmnáctipalcových kolech a nejenže tento rozměr stačí z estetického hlediska, především na nich stále jezdí pohodlně. Sem tam sice nějaká rána od podvozku pronikne dovnitř, zbytek ale odfiltruje velmi dobré odhlučnění. Tlumiče a pružiny jsou trochu tvrdší, ale komu by to u tohoto typu auta vadilo.
V čem se liší zásadně, jsou pohonné jednotky. Hyundai i30 žene vpřed turbodiesel o výkonu 128 koní a točivém momentu 260 Nm, atmosférický benzínový motor v Kie pro_cee’d kontruje hodnotami 135 koní a 164 Nm. Na stovku se dostane o něco rychleji (9,9 s proti 10,9 s), ale pro běžnou jízdu je příjemnější dostupný výkon turbodieselu. Samozřejmě je také úspornější, průměrná spotřeba 6 – 7 litrů je dosažitelná bez nějakého omezování, benzínový motor si řekne o půldruhý litr víc.
Obě motorizace jsou dostupné u obou výrobců, takže si může zákazník vybrat podle svého gusta. Skutečné odlišnosti tak spočívají hlavně v interiéru. Obě auta jsou solidně postavená a na všechny povrchy je radost sáhnout, ale je to Kia, která působí uvnitř lépe, jak architekturou, tak z hlediska ergonomie. Vrcholem je potom centrální TFT displej zobrazující rychloměr.Na interiéru Hyundaie je stále viditelný tradiční korejský design – třeba vertikální výdechy klimatizace nebo modré podsvícení budíků, které oproti Kie působí tak trochu bez nápadu. Tlusté přední sloupky, které omezují výhled, je třeba vyčíst oběma, stejně jako nepřehlednou změť tlačítek na volantu. Hyundai jich po volantu rozesel 17, v Kie napočítáte ještě o jedno navíc!
Prohlédněte si Kiu pro_cee’d a Hyundai i30 3D v pohybu.
Jsou to ale jen drobnosti, které lze přehlédnout, když se za volantem uvelebíte v dobré řidičské pozici. V obou autech se sedí příjemně nízko, v hlubokých a dobře vedoucích sedačkách, volant jde široce nastavit, všechno je po ruce a meziplyny jdou díky dole ukotvenému plynu jedna báseň.
Zklamáním jsou ale odtažité ovládací prvky. Řadicí páky v obou autech se špatně drží, jdou zlehka, stejně jako řízení. Je přesné a citlivé na pokyny, ale zpětná vazba je v něm odfiltrovaná na minimum. Ani nastavitelná tuhost posilovače to příliš nenapraví. Ve sportovním módu je řízení příjemně tuhé a je třeba se s volantem trochu přetahovat, nicméně nedostatek informací z řízení to nenahradí. V ceed‘u je sportovní režim hodně tuhý, v i30 je překvapivě o něco lehčí. Jinak je rozdíl v ovládání obou aut nepostřehnutelný. Kdyby mě někdo poslepu posadil za volant, nerozeznal bych je od sebe.
A stejné je to s podvozkem. Na normálních cestách je akorát pohodlný a oplývá spoustou přilnavosti, hlavně díky širokým pneumatikám. Trochu to narušuje dostupnost zábavy, ale s trochou snahy není problém záď odstavit ubráním plynu v zatáčce. Navíc stabilizace jde omezit jedním stisknutím tlačítka, které se nikde neschovává.
Asi by bylo jednoduché odsoudit diesel už jenom z principu, nicméně zní docela kultivovaně, nerachtá a přední nápravu nezatěžuje tolik. Auto zůstává agilní, i při ostřejší jízdě je nedotáčivé pouze minimálně. Pokud bych si měl vybrat auto na běžné ježdění, turbodiesel je dobrá volba. Nechybí mu síla a spotřebu si drží slušnou.
Benzínový motor v pro_cee’du je samozřejmě zábavnější. Postrádá sice charakterní zvuk (také díky dobrému odhlučnění) a bezprostřední odezvu na plyn, ale stále je to atmosférický benzíňák, takže je potřeba s ním pracovat a držet ho v tempu.
Možná je trochu nefér srovnávat dražší turbodieselový Hyundai i30 3D, který začíná na částce 409 990 korun, když benzínová Kia pro_cee’d je o 45 000 korun levnější. Pokud bychom ale srovnávali totožné motorizace, cenově by ze souboje vyšel hůř naopak pro_cee’d, a to o nějakých 15 000 korun, včetně trochu horší výbavy.
Verdikt
Osobně bych si za příjemnější interiér a v mých očích také atraktivnější vzhled rád připlatil. Tak, jak tu stojí, s benzínovým motorem, je pro mne vítězem Kia pro_cee’d 1.6 GDI, to však neznamená, že ani Hyundai i30 3D 1.6 CRDi nemá co nabídnout. Výhodou je fakt, že si lze motorizace libovolně nakombinovat do obou aut, takže skutečně záleží na vkusu a ochotě připlatit si.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,44 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 99 / 135 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 164 v 4850 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 4,7 / 5,8 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4310 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1430 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1267 |
Celková hmotnost (kg) | 1820 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 / 1225 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 304 980 Kč (269 980 Kč v akci) |
Základní cena test. verze | 364 980 Kč (329 980 Kč v akci) |