Kia Picanto třetí generace: Skvělý prcek nejen do města (první jízdní dojmy)

Nová Kia Picanto lépe vypadá, uvnitř je prostornější, dostala více moderní výbavy, historicky první přeplňovaný motor a skvěle jezdí. A navíc nebude stát moc peněz. Tak kde je háček? Tentokrát vůbec nikde...

Kia Picanto patří mezi nejdůležitější a nejprodávanější modely korejské automobilky. Minulé druhé generace se po celém světě prodalo od roku 2011 na 1,4 milionu kusů, z toho v Evropě kolem 300 tisíc. To jsou velmi slušná čísla. Pravda, v našich končinách malá auta zrovna nepatří k prodejním trhákům, přece jenom nejsme všeobecně tak bohatý národ, abychom si mohli dovolit několikáté auto v rodině výhradně do města.

Jenže nejnovější generace dokazuje, že odvezením několika igelitek nákupu schopnosti Picanta zdaleka nekončí. Tohle je mnohem dospělejší a dotaženější auto. Prostornější, robustnější, pohodlnější a samozřejmě také vybavenější. Ale hezky postupně.

Ostřejší tvary a sportovní paket

Design navazuje na základ předchozího modelu a přebírá současný stylistický jazyk. Zkrátka na první pohled poznáte, že je to Picanto, přestože nyní vypadá mnohem drsněji. Ostrý vzhled dále může podpořit i nově nabízený paket GT Line, se kterým Picanto naživo vypadá opravdu jako kapesní raketa. Mimo toho lze nově vybírat z 11 nových odstínů karoserie či z ráfků ve velikostech 14 až 16 palců.

Samozřejmostí je také nárůst vnitřního prostoru, ovšem nikoliv na úkor kompaktních rozměrů. Nová Kia Picanto prakticky vůbec nenarostla do velikosti, zvětšil se jen rozvor o 15 mm (na výsledných 2400 mm) a kola se posunula více do rohů karoserie. Výsledkem je bohatší prostor – kufr nabral z 200 na 255 litrů, po sklopení opěradel nabídne až 1 010 litrů, čímž se řadí k nejlepším ve třídě.

Uvnitř větší, hezčí a modernější

Interiér je kromě většího životního prostoru příjemnějším místem i díky několika praktickým řešením. Přední sedadla jsou dobře tvarovaná a pohodlná i po celodenním sezení, hlavové opěrky jsou nastavitelné (výškově i podélně), nikoliv integrované, jak bývá zvykem u konkurence, a také loketní opěrku lze nastavovat v rozmezí 55 mm. Jinde budete mít štěstí, když vám „loketku“ dají alespoň za příplatek.

Jistě, nemůžete čekat nic než tvrdé plasty, ale celkové zpracování a vnímaná kvalita je na vysoké úrovni. Pozadu nezůstávají ani technologické novinky. Plovoucí displej o rozměru 7″ nabízí mimo přehledného menu a hezké grafiky také navigaci, obraz parkovací kamery a integraci systémů Apple CarPlay a Android Auto. Samozřejmostí je nabíjení telefonu přes USB port, velkým překvapením je pak možnost dobíjet indukčně.

Historicky první turbo

Pod kapotou se zabydlí hned trojice benzínových motorů. Základ nabídky tvoří atmosférický tříválec 1.0 CVVT o výkonu 67 koní a točivém momentu 96 Nm. Pro svižný pohyb městem bohatě stačí, potěší hlavně skvělým odhlučněním a kultivovaným projevem. Tříválcový cvrkot jasně rozpoznáte, ale vždy se k vám dostane jen vzdáleně. Spotřeba je pak druhým pozitivem. Kombinaci města, okresky a dálnice s limitem 120 km/h zdoláte za 5,5 litru.

Druhým motorem v nabídce, se kterým jsem měl možnost projížďky, je atmosférický čtyřválec 1.25 CVVT s parametry 84 koní a 122 Nm. Oproti základnímu tříválci přináší ještě více kultivovanosti a hlavně výkon navíc, díky němuž se můžete směle vydat i na delší cestu po dálnici, městem se pak proplétáte jedna radost. Přitom spotřeba zůstává stále na slušné úrovni – lehkou nohou kolem šesti litrů, odpolední zácpa v centru Barcelony pak průměr zvedla na 6,5 litru.

K tomuto motoru se ještě váže možnost objednat čtyřstupňovou automatickou převodovku, na mezinárodní prezentaci ovšem nebyla k mání, stejně jako třetí motorizace – historicky první přeplňovaný motor pro Kiu Picanto. Tříválec 1.0 T-GDI nabídne 100 koní v poměrně nízkých 4 500 ot./min. a 172 Nm v širokém rozmezí od 1 500 do 4 000 ot./min., prodávat se bude až později v letošním roce.

Skvělý základ pro pikantní Picanto

Pokud se vám v tuto chvíli sbíhají sliny a říkáte si, že by stačilo motor trochu přifouknout a postavit konkurenta chystanému VW up! GTI, můžete si nechat zajít chuť. Podle automobilky k takovému autu neexistuje nikde na světě trh, který by stál za to. Věčná škoda, jelikož nová Kia Picanto je skvělým základem pro na něco mnohem dravějšího. Ovšem i běžné motorizace vás svými schopnostmi nadchnou.

Začíná to už jen samotným vklouznutím za volant, který má perfektní tvary, pedály jsou dobře rozmístěné a kulatá hlavice řadicí páky krásně padne do dlaně. Žádné designové šaškárny, jen jednoduché tvary, které fungují nejlépe. Posaz je možná v zájmu většího místa na zadních sedadlech poněkud vyšší, ale nebudete mít vyloženě pocit, jako byste seděli v oné místnosti.

Jakmile se rozjedete, hned objevíte rychlejší řízení, které navzdory dnes již běžnému elektrickému posilovači nemá vůbec špatnou zpětnou vazbu. Řazení má také velmi příjemný chod, ve kterém cítíte mechanickou spojitost s převodovkou, což platí stejně pro oba zkoušené motory, a motor má pokaždé pohotové reakce na sešlápnutí plynu. Zkrátka tohle auto hezky padne do ruky a nejednou se vás zhostí pocit, že si ho tak trochu oblékáte.

Dospělá a dětinská zároveň

Už dlouho se mi nestalo, zvlášť u obyčejného auta, abych hned po několika metrech měl takovou chuť se pořádně projet. Picanto se navíc chlubí v této třídě unikátní funkcí vektorování točivého momentu, což zní velmi sofistikovaně, ve skutečnosti jde ale o pouhé přibrzďování prokluzujícího vnitřního kola, jehož funkci jen stěží poznáte. Naštěstí vás alespoň na výjezdech ze zatáček zbytečně nebrzdí. A stejně jsem nakonec úplně vypnul stabilizaci. Tady totiž dostanete svobodu volby!

Potom teprve objevíte ten pravý rošťácký charakter Picanta. Podvozek je ideálně vyvážený a zbytečně nepřekypuje přilnavostí, přední ani zadní náprava nemá v ničem navrch, takže výsledkem je velmi hravý podvozek, který snadno dostanete za hranici přilnavosti. Zároveň ale není ani náhodou záludný, přestože zábava je přístupná ve směšně pomalých rychlostech.

Naopak spolehnout se můžete na dobrou stabilitu při dálničním tempu a velmi dobrou schopnost filtrovat nerovnosti, a to i na 16″ kolech. Kia Picanto je na svou velikost obdivuhodně dospělé auto, pokud jde o komfort podvozku, stabilitu ve vyšších rychlostech a odhlučnění kabiny, ale zároveň velmi dětinské, pokud zrovna dostanete chuť si prostě jen tak zadovádět. V tom vám nebude vůbec klást odpor.

Kdy a za kolik?

Příslib příznivé ceny vrhá na tohle auto ještě lepší světlo. Vynášet soudy po prvním představení není vždy rozumné, jenže Kia Picanto ve mně zanechala natolik hlubokou stopu, že se tohle auto nezdráhám favorizovat mezi mini auty před čímkoliv jiným. Automobilka ještě nějakou chvíli podrží pod pokličkou oficiální český ceník, jednu informaci však navzdory všem tajnostem nakonec prozradila, totiž základní cenu modelu. Nová Kia Picanto se v České republice bude prodávat od 219 980 korun, detaily k výbavě ovšem nemáme. Další podrobnosti se dozvíme na přelomu dubna a května, můžeme ale očekávat tradičně výhodný poměr ceny a výbavy.

4.4.2017 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist