Kia Carens 1.7 CRDi DCT: Rodinný dostavníček

Naftový motor, automatická převodovka a moře prostoru se přímo vybízí k rozvážení dětí po školách nebo k dlouhým rodinným výletům. A přesně to dělá faceliftovaná Kia Carens výborně.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

  • Symbióza motoru a převodovky
  • Spotřeba paliva v rozumných mezích
  • Variabilita interiéru s odkládacími prostory
  • Způsob, jakým se tohle auto řídí

Starosti

  • Facelift nepřinesl nový lépe padnoucí volant
  • Loketní opěrka nejde podélně nastavovat
  • Proč je boční vedení spolujezdcovy sedačky menší než u řidiče?

Velkoprostorová auta v klasickém pojetí už pomalu nejsou tím, čím bývaly. Designéři mísí styl MPV a SUV do podivných kříženců, které vlastně neumějí pořádně být ani jedním, ani druhým. Ale když se to zákazníkům prostě líbí… Lamentovat nad nesmyslností doby nemá cenu, stejně tím nic nezměním, a raději se zaměřím na Kiu Carens, která je naštěstí jiná. Tohle je totiž auto, které netrpí žádnou poruchou osobnosti. Prostě je to tradiční kompaktní rodinný dostavník, jak má být.

Interiér

Poznáte to hlavně na vnitřním prostoru, který je navzdory nevelkým vnějším rozměrům opravdu bohatý. Místa je hromada v obou řadách sedadel, vzadu můžete navíc hýbat sedadly jak v podélném směru, tak měnit sklon opěradel, a zavazadlový prostor odveze 536 litrů nákladu. Úložné prostory najdete dokonce i pod nohama zadních cestujících! Vytknout musím snad jenom nemožnost hýbat loketní opěrkou a uvítal bych i modernější volant, který najdete třeba v novém Soulu. Design také zrovna nenadchne a třeba falešný karbonový dekor palubní desky, který byl naspecifikovaný v tomto konkrétním voze, působí nepatřičně. Ovšem pochválit musím naprostou přehlednost – v tlačítkách a ovladačích se vyznáte, infotainment je logický a budíky mají skvělou čitelnost.

Pohon

Naftová jedna-sedmička je příjemný motor, kterému 141 koní a 340 Nm bohatě stačí. Kultivovanost jí také není cizí a navíc si dobře rozumí s dvouspojkovou převodovkou. Při rozjezdech občas mírně cukne, ale jinak řadí jemně, hbitě, a logicky, což stále není u těchto skříní se suchými spojkami běžné. Říkal jsem to už dříve a stojím si za tím i teď – tohle je opravdu povedená převodovka. Obdivuhodné je, že nepochází od externího dodavatele, ale je vlastní konstrukcí automobilky Kia.

Spotřeba

Turbodiesel není z podstaty zrovna ideální na poskakování po městě a rozvážení ratolestí po vzdělávacích institucích, v tomto režimu si však neřekne o mnoho paliva – najezdil jsem 404 km čistě po městě s výsledným skóre 7,0 l/100 km. Mimo město se ale pohodlně dostanete i na hodnoty začínající pětkou, dálniční tempo pak vychází podobně jako to městské, stotřicítkou budete jezdit kolem sedmi litrů.

Ovladatelnost

Zatáčky nejsou zrovna tím, v čem by si Carens liboval, celkem dost se naklání a brzy se dostane do přirozené, leč nezáludné nedotáčivosti. Z části však viním zimní pneumatiky. Auto vám ale moc hezky padne do ruky – snadno se ovládá, v řízení není úplně mrtvo, řidičova sedačka má bohaté boční vedení (spolujezdcova nikoliv) a v podvozku cítíte jistý potenciál, takže řízení není otravnou povinností, ale celkem příjemným zážitkem. Dokonce vypnete stabilizaci a můžete tahat za mechanickou ruční brzdu, ale kdo by to s dětmi na zadních sedadlech dělal, že? Nicméně jenom samotný fakt, že to jde, o mnohém vypovídá. Důležitější je samozřejmě komfort – toho dostanete požehnaně. Podvozek na nerovnostech nebouchá a slušně filtruje i ošklivé díry.

Verdikt

Ani nemusím být otcem, abych měl pro tohle auto hluboké pochopení. Pěkně jezdí, uvnitř je velké a praktické, vrchol nabídky poskytuje slušný turbodiesel s výbornou dvouspojkou a cena je víc než lákavá. Tradiční kombík jako třeba Kiu cee’s SW 1.6 CRDi bych pořád volil raději, pokud ovšem vyhledáváte vyšší pozici za volantem, více místa nad hlavou a chytře řešený interiér, pak není co řešit.

Konkurence

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1685
Kompresní poměr15,7 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,2 x 90,0
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R17 Matador Sibir Snow
Pneumatiky vzadu225/45 R17 Matador Sibir Snow
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)104 / 141 v 4000
Točivý moment (Nm)340 v 1750 - 2500
Výkon/hmotnost (k/t)89
0-100 km/h (s)12,0
Nejvyšší rychlost (km/h)186
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,7 / 5,2
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4525
Šířka (mm)1805
Výška (mm)1610
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1587
Celková hmotnost (kg)2130
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)536 / 1693
Ceny
Základní cena modelu454 980,- (1.6 GDI 135 k Comfort)
Základní cena test. verze564 980,- 8(1.7 CRDi 141 k Exclusive)
Cena testovaného vozu609 980,- (1.7 CRDi 141 k DCT Exclusive)
23.3.2017 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist