Kdy pro ojetinu za hranice?

Někteří motoristé dávají přednost českým ojetinám, jiní hledí do zahraničí. Která cesta je dnes lepší a jaká jsou rizika?

Ojetý automobil si pořizuje celá řada motoristů. Dlouhodobě dokonce stoupá zájem o vozidla vyšších tříd, což dokazuje, že i majetnější řidiči objevili kouzlo úspory při pořízení staršího automobilu – byť jde v mnoha případech doslova o zánovní ojetinu. Mnoho zájemců o ojetý vůz si však klade otázku, kde hledat. Je lepší rozhlížet se na českém trhu, nebo třeba v Německu, kde mají silnice v lepším stavu, což se přirozeně projevuje menším opotřebením vozidel?

Univerzální odpověď jednoduše neexistuje, vždy totiž záleží na tom, o jaký vůz má řidič zájem. V každém případě hledání na zahraničním trhu není tak snadné jako u nás, a to platí i pro nejčastěji používaný a nejdostupnější německý trh. Sice existují specializované internetové servery, avšak když si zde vůz vyhlédnete, nikde není psáno, že je stále k mání, ani že vám jej prodávající podrží, než přijedete. Problém je také ve skupování zajímavých aut organizovanými skupinami obchodníků s ojetinami, ze zemí jako jsou Bulharsko, Rumunsko, ale i Turecko nebo Ukrajina.

Zpravidla jeden z nich vyhledává zajímavé nabídky na internetu a ostatní objíždějí bazary a nakupují. Jen těžko jde být rychlejší. Šance stoupají směrem na západ, proto se zajímavější vozy na německém trhu objevují prakticky až u francouzských hranic. To je ale z hlediska dojezdu už celkem problém. Zvážit je třeba i fakt, že uměle oslabená koruna znamená opravdu nepříznivý kurz vůči euru. Proto se ojetiny v Německu už prakticky nedají pořídit výhodněji než v České republice.


Jak je tedy možné, že se stále vozí? Řada takových aut je zakoupena po nehodě a před přihlášením v ČR opravena, případně jde o auta s vysokým nájezdem, u nichž dochází k manipulaci s počítadlem kilometrů (děje se tak nejen v režii některých českých, ale i německých obchodníků). To ale určitě není cesta, kterou se chce vydat motorista toužící po lepším voze. Samozřejmě jsou i poctivý dovozci a prodejci, ti však zpravidla nenabízejí o nic levnější auta, než jsou ta s českým původem.

„Převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě ´vylepšit´. Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu. Například pravděpodobnost, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50 % vyšší než u tuzemských ojetin. U dovážených ojetin se ve zvýšené míře vyskytují i další rizika, jako je neznámý původ vozidla a předělání jeho identifikátorů. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Navíc u dovážených ojetin hrozí i omlazení vozidla, neodvedené DPH nebo falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů,“ uvádí na základě své mnohaleté zkušenosti ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Důležité jsou tak možnosti prověření historie automobilu a zde vše mluví pro vozidla prodaná jako nová v České republice. Ty lze prověřit velice snadno, zatímco auta z dovozu jsou skutečný problém. Neznáte historii vývoje tachometru, těžko ověříte, zda byl vůz bouraný. Naproti tomu v České republice se můžete obrátit na specializované společnosti, které vozidlo prověří. Profesionální opravu totiž často neodhalí ani odborník, pokud je ale zanesena v patřičné databázi škoda vyplacená pojišťovnou, je jasno.

„Aktuální zkušenosti našich nezávislých odborných rádců z trhu ojetých vozidel hovoří přibližně o polovině vozů ze zahraničí z celkového počtu vozů, o které se klienti AUTOTÝMU vážně zajímají. Je to částečně dáno demografickým rozložením prodejců ojetin. Zatímco v Praze převažuje více nabídka vozů přihlášených v Česku, zejména pohraniční oblasti uspokojují poptávku vozů uvedených do provozu v sousedních zemích. Přesto se ale snažíme našim klientům zdůrazňovat výhody ojetých vozů přihlášených v ČR. Rizika u ojetin ze zahraničí jsou stále vyšší zejména díky absenci jeho dohledatelné historie. Příkladem je nedávná kontrola klientova vozu Ford Mondeo z roku 2012, dovezeného z Německa, u něhož si naši rádci všimli chybějících stránek v servisní knize, přepsaných údajů o kilometrech a rozdílných údajů ze štítku vozu. Na pochybnosti o ujetých kilometrech tady upozornil i získaný protokol systému Autotracer z Cebie,“ komentuje aktuální situaci s prověřením dovezených vozů Jiří Beneš, vedoucí oddělení péče o zákazníka společnosti AUTOTÝM, nezávislého rádce při koupi ojetin.

K ceně vozidla nabízeného v zahraničí je navíc nutné připočítat cestovní náklady a náklady na dopravu vozidla do ČR. Pokud bude vyhlédnutý vůz prodaný, zájemci zůstanou jen cestovní náklady, což je jistě značně nepříjemná situace. Při dovozu je třeba absolvovat dovozní technickou prohlídku, pokud auto neplní normu Euro 3 a vyšší tak zaplatit tzv. ekologický poplatek a vůz přihlásit. To jsou další náklady v řádu tisíců korun.

Bohužel, nelze vyloučit pořízení odcizeného automobilu nebo vozidla nesplňujícího evropskou homologaci. Tu nemusí plnit třeba automobil prodávaný ve Švýcarsku, které není členem Evropské unie. Takové auto ale pak nelze v ČR přihlásit do provozu.

Neznámá historie vozidla s sebou nese i další rizika. V sousedním Německu se ojetinami hodně zabývají obchodníci tureckého původu, kteří si mnohdy jen tak s něčím hlavu nelámou. Na prodejní ploše tak kolikrát můžete vidět původně nabouraný vůz, nyní v rámci opravy sestavený z několika dalších. Dokonce známe případ, kdy prodejce takové ještě nedodělané auto nabízel se slevou zákazníkovi, který v autobazaru koukal po levnějších ojetinách.

Ono totiž už dávno plošně neplatí, že v zahraničí pořídíte lepší vozidlo než u nás. Oslabený kurz koruny vůči euru má navíc za následek, že velmi často obchodníci z Německa jezdí nakupovat ojetiny do ČR a mají zájem hlavně o ty mladší. To jasně vypovídá o situaci na trhu. U nás mají nejvyšší hodnotu ojeté automobily s českým původem, tedy takové, které se zde prodaly jako nové. Není tomu náhodou. Právě u nich lze nejdůkladněji prověřit historii, což dává zájemci o vůz nemalé jistoty. Nákup u většího obchodníka v České republice pak s sebou navíc nese různé záruky, jaké na vozidlo pořízené v zahraničí není šance získat.

Ale samozřejmě existují automobily, pro které se vyplatí vážit cestu. Týká se to především různých exotických verzí, ale i limitovaných edic běžných modelů, u nichž lze časem předpokládat nárůst hodnoty. Jsou i zcela běžná vozidla, pro která je lepší vyjet za hranice.

Jde zejména o na našem trhu nedostatkové verze nebo motorizace. Například velkoobjemovým motorům zde není přáno, a to ani pokud jde o úsporné turbodiesely, schopné jezdit za minimální náklady. V zahraničí taková auta seženete snáze, navíc se můžete těšit na větší výběr. Týká se to třeba mercedesů a bavoráků s šestiválcovými motory či výkonnými osmiválci. Češi hodně hledící na spotřebu taková provedení totiž prakticky vytlačili z domácího trhu. Avšak i cesty za těmito variantami skrývají stejná nebezpečí, jako pokud vyrazíte do zahraničí třeba pro tuctový ford nebo škodovku.

Kdo chce přesto vyjet pro vozidlo do zahraničí a není opravdu kovaným profesionálem v oboru, měl by zvážit asistenci specialistů. Na trhu působí firmy nabízející prověřování ojetých vozidel v různém rozsahu. Záleží jen na požadavcích zájemce. Nakonec tyto společnosti řada motoristů využívá i při nákupu automobilu v České republice.

14.9.2016 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist