Jeep Grand Cherokee 3.6 V6

Oprostěte se od předsudků a můžete v tomhle Jeepu najít slušné a zajímavé auto na každý den. Jen si připravte peněženku a vyberte jiný motor.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 5.4

RADOSTI
Atraktivní design; svým způsobem zajímavá image; celkové schopnosti

STAROSTI
Motoru a automatu se do práce nechce a chlastá jako osmiválcová verze.

Když jsme testovali osmiválcový Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI, objevili jsme v něm docela zajímavé a především akceptovatelné auto. Očekávali jsme tedy, že by nás mohl šestiválec uspokojit stejně, ale s vidinou rozumnějších provozních nákladů bez nutných kompomisů v oblasti dynamiky.

Bohužel je realita trochu jiná. Vynechám teď hodnocení interiéru a detailů, protože o tom jsem psal u osmiválcového modelu a tento testovaný s motorem Pentastar V6 o objemu 3,6 litru má výbavu prakticky stejnou. Interiér je docela přehledný, relativně kvalitní a hlavně prostorný, i když vzhledem k ceně na nejlepší z evropských aut nestačí. Vše ale kompenzuje velmi bohatou výbavou, takže se mu dá dost věcí odpustit.Ale zpátky k tomu motoru. Osmiválcový Grand Cherokee mne vysloveně štval svou podivnou reakcí na plyn ve stylu „všechno nebo nic“ a šestiválec je na tom stejně. Jízda ve městě je pak taková uskákaná a nepohodlná, když při každém sebemenším přidání plynu auto poskočí dopředu, jako by vás zezadu někdo naboural. I korejská auta mají v tomto ohledu „evropštější“ mapování plynu.

Jeep Grand Cherokee velká fotogalerie

Jeep Grand Cherokee fotogalerie

Bohužel Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 nedokáže tuto horlivost přetavit v bleskovou akceleraci. Auto působí neuvěřitelně líně, jako by mu někdo nechal zataženou ruční brzdu. Na stovku se dobelhá sotva za deset sekund a když po něm chcete akceleraci na dálnici, odpoví jen hučením. Je to divné, že auto, které má papírový výkon 286 koní a točivý moment 347 Nm působí pomaleji jen dieselová Kia Sportage se čtyřválcem.

Když pak chcete po autě rychlost, dostanete spotřebu paliva do čtrnáctilitrové oblasti – tedy stejně jako s osmiválcem, který ale byl aspoň trošku uvolněnější i svižnější. Pohonná jednotka je tak skutečným zklamáním a to raději ani nemluvím o automatické převodovce, která je snad z roku 2500 před naším letopočtem. Neustále drží auto v těch nejméně použitelných otáčkách a když chcete akcelerovat, buď nepodřadí vůbec (u 1200 ot./min. motor s 2,3 tuny těžkým autem nehne), nebo motor vyžene k omezovači, kde už se mu zas pracovat nechce.Je to škoda, protože jinak je na silnici Jeep Grand Cherokee překvapivě dobrý. Je v něm neuvěřitelné ticho, jako byste jeli luxusní limuzínou za tři miliony. Odhlučnění je ukázkové a to platí jak pro hluk aerodynamický a valivý, tak i pro rány od podvozku, kterých se vám vůbec nedostane.

Díky nezávislému zavěšení je Jeep docela agilní a nebýt trochu pomalého řízení (které je ovšem nutným kompromisem pro schopnosti v terénu), daly by se jeho vlastnosti s trochou nadsázky označit za „sportovní“. Funguje totiž opravdu dobře a nebýt toho líného motoru a neochotného automatu s reakcí zhuleného Jamajčana, jízda v zatáčkách by s ním mohla být stejným potěšením, jakého se vám dostane třeba v BMW X5 – samozřejmě v rámci kategorie SUV.Mimo asfalt pak Jeep plno soupeřů zastíní – disponuje redukcí a ovladačem umožňujícím výběr z optimálního jízdního režimu v terénu. Nepouštěl jsem se do žádných šíleností, ale i náročnější přejezdy zvládne auto s klidem. Překvapí i to, že uvnitř nic nevrže a neskřípe, takže si dali konstruktéři docela záležet. Škoda, že většina zákazníků s tímhle autem mimo silnice nevyjede – redukce s režimem pro jízdu po kamení a sněhu jsou vám v podzemních garážích nákupního centra stejně platné jako mrtvému teplý kabát.U dealera necháte za šestiválcový Grand Cherokee v nejvyšší výbavě Overland 1 349 900 korun. Je to hodně, ale v ceně je opravdu všechno včetně navigace a audio systému. Obávám se ale, že o rovných 100 000 korun dražší diesel se vám asi vyplatí víc. Nejde ani tak o náklady na palivo (počítejte s reálnou spotřebou kolem 14 litrů benzínu na 100 km), ale spíše o nervy. Předpokládáme, že s dieselem 3.0 V6 bude auto trochu důstojnější, hlavně co se výkonů týče.

Verdikt
Jediným velkým problémem šestiválcového Jeepu Grand Cherokee je líný motor a především sladění pohonné jednotky a automatické převodovky. Bohužel auto neumí jezdit úsporněji než osmiválec 5.7 V8 HEMI, a tak tento šestiválcový motor nedává příliš mnoho smyslu. Je to škoda, protože jinak je Grand Cherokee dobré auto s překvapivě komfortní jízdou a objektivně slušnými schopnostmi mimo asfalt. Snad to aspoň nějací zákazníci využijí a ocení. (Ten, kdo opravdu potřebuje schopnosti mimo asfalt, nechť si k hodnocení přidá jednu hvězdičku.)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3604
Kompresní poměr10,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)96,0 x 83,0
Převodovkapětistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři, uzávěrka, redukce
Podvozek
VpředuLichoběžníkové nezávislé zavěšení nápravy s příčným zkrutným stabilizátorem
Vzadunezávislá náprava s pětiprvkovým zavěšením s Panhardskou tyčí za nápravou, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu265/50 R20
Pneumatiky vzadu265/50 R20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)210 / 286 v 6350 ot./min.
Točivý moment (Nm)347 v 4300 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)126,2
0-100 km/h (s)14 dní
Nejvyšší rychlost (km/h)206
Spotřeba paliva (l/100 km)16,0 / 8,8 / 11,4
Objem nádrže (l)93,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4822
Šířka (mm)1943
Výška (mm)1781
Rozvor náprav (mm)2915
Provozní hmotnost (kg)2266
Celková hmotnost (kg)2949
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2268
Zavazadlový prostor (l)782 / 1554
Ceny
Základní cena modelu1 079 900 Kč (3.6 V6 Laredo)
Základní cena test. verze1 349 900 Kč (3.6 V6 Overland)
26.8.2011 5:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist