Jeep Compass 2.2 CRD Anniversary

Přes nadějné vyhlídky nečeká tento Jeep příliš růžová budoucnost. S takovouto cenovkou (a designem) bude mít Compass velmi problematický život.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Dobře odladěný podvozek; slušný motor; výbava

STAROSTI
Problematická ergonomie; nevyvážený design; působí staře

Veškeré snažení je zbytečné, stejně mě zase obviníte z podjatosti. Vy se totiž potřebujete za každou cenu odlišovat, a tak si musíte nějak obhájit, že Jeep Compass, kterým jezdíte, je opravdu dobré auto. To máte stejné s majiteli Alf Romeo, Citroenů, bavoráků… Jakýkoli jiný než chválu volající verdikt je zaujatý, podplacený a neobjektivní. Takže do práce. Nyní tu tedy máme omlazený produkt, který se jmenuje Jeep Compass a já si nemohu vybavit jednu jedinou věc, kvůli které bych ho měl chtít. Design? Ale jděte. Návrháři měli šanci s tím něco od minulé generace udělat, ale tentokrát museli poslepu sahat na fotky dílů různých modelů značky a potmě to celé dávat dohromady. Něco jako když otevřete katalog tuningových dílů, objednáte si mraky nesmylů a pak to nějak lepíte na auto hlava nehlava.

Věcí, která mě celý týden na Jeepu Compass irituje, je to otravné pípání. Vlezete do auta, začne pípat. Vypnete motor, začne pípat. Kdyby raději pípalo při parkování, protože dozadu není nic vidět a stará Corsa se vám v zrcátku schová ani nevíte jak… Nebo třeba bezpečnostní pásy, které se neustále zasekávají a nejdou pořádně vytáhnout. Je toho zkrátka hodně.A dále. Proč třeba spojkový pedál působí podivně gumově s odporem přípomínajícím hromadu mokrých pilin? Musíte si to vyzkoušet, jinak mi nebudete věřit, že po hodině jízdy začne z Jeepu Compass bolet levá noha. Možná vás ale začnou dříve bolet kolena od nesmyslně masivního sloupku řízení, takže musíte sedět rozkročeni jako cellista. Nechci ani domyslet, co by se s vašimi koleny stalo při bouračce…

Pak se mi nedivte, že bych nejraději Compass po prvních dojmech nechal odstavený někde u autobusové zastávky a pokračoval hromadnou dopravou. Jenže to jsem se ještě ani nevypravil ven z města. Na silnici totiž Jeep Compass tak úplně beznadějně nepůsobí. Vlastně naopak. Jeep si dobře poradil s odladěním podvozku. Ten dokáže velmi uspokojivě zvládat takové ty malé nerovnosti, kterými jsou naše silnice posety. Cítíte, jak jednotlivé tlumiče přesně odvádějí svou práci. Tohle za poslední dobu uměl jen Land Rover Freelander.

Zatímco se některá SUV beznadějně rozkývou a ztratí jistotu a jiná zase začnou „sportovně“ poskakovat, Jeep Compass drží zvolenou stopu a nenechá se jen tak vyvést z míry. Zároveň nejsou slyšet tupé ani kovové rány při přejezdu větších děr, takže co se podvozku týče, nedá se příliš kritizovat. Stejně dobře jako na rozbitém povrchu si Jeep vede i při rychlejším tempu a v táhlých zatáčkách. Sice se nakloní, ale je stabilní a přesný. Jen to řízení by mohlo být trochu sdílnější.

Ačkoli design příliš „sportovnosti“ neslibuje, v zatáčkách Compass docela dlouho odolává nedotáčivosti a když vypnete ESP, ubráním plynu ho můžete přimět k rychlému utažení stopy. Pokud při tom budete hodně agresivní, vyprovokujete i snadno kontrolovatelnou mírnou přetáčivost. Tady vidíte, že vzhled nedělá auto rychlejším.Hodně jsem si sliboval od pohonné jednotky. Čtyřválcový diesel pochází od Mercedesu a jedná se o motor o objemu 2,1 litru, který najdete třeba v Mercedesech třídy C. Bohužel jeho chod není dostatečně kultivovaný. Hrubosti a hluku se vám dostane jak při volnoběhu, tak i při vyšší rychlosti na dálnici. Na tom může mít podíl i poměrně krátce odstupňovaná manuální šestirychlostní převodovka, ale věřím, že pro odhlučnění mohli u Jeepu udělat víc.

Přitom síla se motoru upřít nedá. Podle Jeepu má mít motor nejvyšší točivý moment 320 Nm od nízkých 1400 ot./min. a skutečně je znát, že se jednotka nízkých otáček nebojí a neprojevuje se dlouhým turboefektem, než se dmychadlo nafoukne. Výkon 160 koní pak zaručuje, že na dálnici nebudete pro ostudu, ale stejně časem objevíte, že ideální tempo je do nějakých 120 km/h. Pak už motor začne vlivem krátkých převodů zbytečně hučet.

Do kabiny proniká i více aerodynamického a hlavně valivého hluku, takže dálničního rodinného cestovatele v Jeepu Compass 2.2 CRD nehledejte. Mohl by se v něm ale skrývat poctivý pracant. Můžete za něj totiž zapřáhnout až dvoutunový brzděný přívěs a díky nájezdovým úhlům (20° vpředu a 28° vzadu) i přechodovému 20° úhlu se neztratí ani v lehčím terénu. Tam mu pomůže i připojitelný pohon všech kol, který pak rozdělí výkon mezi nápravy v poměru 50/50. Na silnici se jinak auto chová jako předokolka.Jenže k čemu je to všechno platné, když soupeři šli mnohem dál jak po stránce designu, tak hlavně celkové kultivovanosti a dotaženosti interiéru. Sice v Jeepu dostanete velmi bohatou výbavu, ale interiér jako takový byste považovali za uspokojivý tak maximálně v roce 1415, v roce 1420 už ne. Přesto je uvnitř dost místa, což zrovna u Jeepu nebývalo pravidlem.

Celkově máte v Jeepu pocit, jako byste se dostali do dvě generace starého auta. Je to škoda, protože v pohonné jednotce a zejména v podvozku se skrývá dost potenciálu, aby Compass mohl fungovat perfektně každý den. Chybí mu ale právě již zmíněná snaha o dotažení celku a více pozornosti k detailům.Kdyby aspoň dokázal Jeep Compass všechno vyvážit cenou, ale 761 900 korun, když si navíc ještě musíte za něco připlatit, se nejeví jako zrovna výhodná koupě. Například Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4×4 stojí dokonce o pár tisíc méně a Ford Kuga 2.0 TDCI 4×4 je nyní levnější dokonce o necelých sto tisíc. Samozřejmě záleží pak na výbavách, ale i tak mám dojem, že Kuga i Tiguan jsou nesrovnatelně příjemnější auta. Věci jako výklopné reproduktory na víku kufru či loga 70th Anniversary těžko pomohou Jeepu získat zpět ztracené body.

Co se provozních nákladů týče, bude pravděpodobně život s dieselem 2.2 CRD jednodušší než s benzínovými čtyřválci 2,0 l a 2,4 l, které si také můžete koupit. Spotřeba dieselu se pohybuje do devíti litrů a jestli nejezdíte do města, dá se udržet pod osmi litry. Na dálnici si ale auto řekne o víc než soupeři, zejména kvůli krátké převodovce. Zas ale máte zaručeno, že mu například s přívěsem nedojde v kopci dech.

Verdikt
Celkově se Jeep Compass 2.2 CRD nedokáže vyrovnat nejlepším autům v segmentu. Sice v jednotlivých disciplínách (podvozek a pohonná jednotka) není špatný, ale jako kompletní produkt nepůsobí dostatečně přesvědčivě a spíše vyvolává dojmy zastaralého auta. Ještě k tomu připočtěte ten diskutabilní design (nenašel jsem nikoho, komu by se Compass v průjmové barvě aspoň trochu líbil) a máme tu auto, které to skutečně nebude mít jednoduché. U nás se totiž asi nenajde dost zákazníků, kteří by potřebovali více terénních schopností než kolik zvládnou všechna ostatní SUV v této třídě. Ale jestli se potřebujete nutně odlišovat, prosím.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2143
Kompresní poměr16,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 99,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení McPherson se stabilizátorem
Vzaduvíceprvkové nezávislé zavěšení se stabilizátorem
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/55 R18
Pneumatiky vzadu215/55 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 160 v 3600 - 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 v 1400 - 3600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)95,2
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9 / 5,9 / 6,6
Objem nádrže (l)51
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4448
Šířka (mm)1812
Výška (mm)1718 (s nosičem)
Rozvor náprav (mm)2635
Provozní hmotnost (kg)1680
Celková hmotnost (kg)2075
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)328/536 - 721/1357
Ceny
Základní cena modelu570 000 Kč (Sport 4x2 2.0 VVT)
Základní cena test. verze761 900 Kč (Anniversary 2.2 CRD 4x4)
26.9.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist