Jak se zachovat při aquaplaningu? Odborník radí zachovat klid.

Na podzimních silnicích představuje aquaplaning jedno z nejnebezpečnějších rizik. Přesto, podle Nokian Tyres, většina řidičů neví, jak správně reagovat.

Je to poměrně nepříjemný pocit, zvláště, když to neččekáte. Což už samo o sobě je problém, protože byste aquaplaning očekávat měli, za suchého a prašného léta asi nepřijde, během silného deště je velmi pravděpodobný, jedete-li rychle vzhledem ke stavu vozovky a síly vodní vrstvy. Takže prevence je na prvním místě a sundat nohu z plynu se vyplatí, a to říkáme jako příznivci dynamicého stylu řízení.

Každopádně průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že řidiči za nejrizikovější faktory při jízdě na podzimních vozovkách považují nebezpečné předjíždění, příliš krátkou bezpečnostní vzdálenost mezi vozidly, nečekané manévry jiných řidičů, nadměrnou rychlost a právě aquaplaning.

Zejména při nečekaných bouřkách a deštivých dnech je nebezpečí vzniku aquaplaningu obzvláště vysoké. Dobré pneumatiky a správný tlak huštění toto riziko snižují, ale nejdůležitější je zůstat v klidu a správně reagovat.

„Pokud se vozidlo dostane do aquaplaningu, neměl by řidič vůbec brzdit. Místo toho je třeba sešlápnout spojku a zvednout nohu z brzdového pedálu, aby se snížila rychlost. Důležité je držet řízení ve směru jízdy, netočit volantem ze strany na stranu. Pokud by se totiž kola, v okamžiku kdy se obnoví přilnavost s vozovkou, prudce stočila doprava nebo doleva, mohlo by dojít k nečekané změně směru jízdy, na kterou by řidič nemusel dokázat zareagovat. Kromě toho nesmí nikdy řidič při aquaplaningu přidávat plyn,“ říká Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu společnosti Nokian Tyres.

Při jízdě v prudkém dešti je vždy jediným správným řešením snížení rychlosti. Drážky na pneumatikách tak mají možnost odvádět vodu pryč z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Důležité je rovněž udržovat pneumatiky správně nahuštěné. Nízký tlak v pneumatikách zvyšuje riziko aquaplaningu, zhoršuje ovladatelnost vozidla a snižuje odolnost pneumatik. U plně naloženého vozu je třeba zvýšit tlak v pneumatikách o 10–15 %.

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Čím vyšší míra opotřebení, tím vyšší míra rizika vzniku aquaplaningu, proto odborníci doporučují v obou případech minimální hloubku dezénu 4 milimetry.

Jak zabránit vzniku aquaplaningu

  • Za deště je třeba snížit rychlost. Dokonce ani nové pneumatiky nedokážou v příliš vysokých rychlostech zabránit vzniku aquaplaningu.
  • Kontrolujte zbývající hloubku dezénu vašich pneumatik – ta musí činit minimálně 4 milimetry.
  • Kontrolujte tlak v pneumatikách, protože jeho příliš nízká hodnota výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu.
  • Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody. Jak při aquaplaningu reagovat • Zůstaňte klidní! • Sešlápněte spojku a zvedněte nohu z brzdového pedálu, aby se snížila rychlost.
  • Netočte s volantem ze strany na stranu. Místo toho jej držte v požadovaném směru jízdy až do okamžiku, kdy se obnoví přilnavost.
  • Při aquaplaningu nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Tím se pouze sníží následná přilnavost.

Zdroj: Nokian Tyres

13.3.2017 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist