shutterstock_2068696877-352x198.jpg

Jak být lepším řidičem: Držení volantu

poradna

Jedině úchop v poloze „tři čtvrtě na tři“ zajistí nejlepší možnou kontrolu nad autem v běžném provozu i nenadálých situacích.

Diskuze

29 komentářů

    F.

    Tak u toho přehmatávání si nejsem až tak jistý popsaným návodem.

    lunochod

    Heh, to jsou zase p**oviny. Ještě si pamatuji, jak stejní \“dopravní experti\“ doporučovali polohu \“za deset minut dvě\“, dneska \“třičtvrtě na tři\“ a zítra to bude \“za dvacet minut čtyři\“. Nějak jim ten čas rychle utíká.
    Nuže, jaká je tedy správná poloha rukou (resp. ruky) na volantu?
    Sedadlo co nejvíce vzadu, opěradlo co nejvíce ležmo, levý loket na opěrce dveří, levá ruka za levou dolní šprycli čtyřramenného volantu, pravá ruka volně na loketní opěrce. Jet v pohodě a hlavně PŘEDVÍDAT. Samozřejmě, ve městě je třeba čas od času použít i pravou ruku.
    Tříramenné \“sportovní\“ volanty jsou na p*d.
    Věřte mi, já jsem expert, protože dneska jím může být úplně každý. Mimimálně to mám odzkoušeno 20 lety provozu (bez nehod). A nenechte se zastrašit, kdo ukáže, že se bojí, toho nepřestanou strašit …

    Petr

    Velmi pozitivně hodnotím tento článek, protože je až s podivem, kolik českých řidičů používá nesprávný způsob držení volantu. Asi je to naučí až situace, kdy jim airbag vystřelí ruku proti obličeji. Článek bych doplnil o 2 body, prvním je má zkušenost a druhý jsou 2 výtky. Jsem již po 3 roky členem Klubu sportovních aut, byť je mi pouze 24. Musím souhlasit s autorem článku, přestože je podepsán jako redakce (odhaduji, že to psal pan Žák, jelikož některé věty mi jsou velmi povědomé od Jirky Patery či Františka Blahouta z KSA). Sám jsem se za 3 roky v KSA utvrdil v názoru, jak velký význam má držení popisované v článku. Nejlépe to lze demonstrovat na mém autě (BMW M3 E36 bez jakékoliv stabilizace, rozdělovače brzdného účinku či ABS), kde velmi lehký úchop tvoří druhou část toku informací, kterou řidič auto \“cítí\“ (tou první je tok informací přes sedačku, samozřejmě při správné poloze řidiče v sedačce). Přehnaně řečeno, držení nemá až takový význam na rovinkách (nepočítám jízdu za deště), ale především v zatáčkách, kdy auto jede na limitu. V těchto chvílích je velmi důležité nebýt zatnutý nebo dokonce v křečích. I při přetáčivém smyku daleko za 100km/hod je potřeba být absolutně chladný, v klidu a beze stresu. Přesně v těchto chvílích řidiči křečovité držení volantu nic nepřinese, ba naopak. Nyní 2 výtky. Autor popisuje v článku správnou polohu držení rukou, ale trochu nerozumím úvodní fotce, kdy má řidič palce omotané div ne okolo volantu. Čekal bych fotku, která bude odpovídat náplni článku, tzn. ruce opravdu ve správné poloze, ale s palci lehce položenými na ramenech volantu. Fotka totiž může svádět čtenáře používat tento způsob, který je téměř správný. Druhá výtka směřuje ke způsobu ručkování při průjezdu zatáčkou menších poloměrů. Autor popisuje, že má řidič přesunout ruce o 90°. S tím naprosto souhlasím, avšak počátek tohoto ručkování není s současném otočení rukou nýbrž postupně. Popíši to na jednoduchém příkladu- utažené zatáčky v Sosnové. Pokud v BMW M3 E36 s dvoucestným samosvorným diferenciálem zatáčíte a brzdíte zároveň (jasná řidičská chyba, pro vysvětlení ale postačí), tak reakcí auta je přetáčivý smyk. Pokud přehmatávání uděláte v okamžiku počátku tohoto smyku, tak následuje povětšinou docela zajímavá podívaná pro spolujezdce. Osobně mám tu zkušenost, že prvně jde na vrchol volantu ta ruka, do které bude auto zatáčet a až následně pokračuje druhá ruka na spodní část volantu. Myslím, že pan Žák to na svém čerstvém přírustku(gratuluji ke koupi, není moc aut, která vás naučí jezdit bez ESP rychleji než právě E46) uvidí velmi rychle. Na 120i se to ještě tolik neprojeví, ale na M3 určitě. Předesílám, že nemám v úmyslu spustit žhavou diskuzi plnou invektiv. Prosím redakci resp. autora článku o odpověd.

    Dalibor Žák, autoweb

    Díky za reakci a věcnou kritiku!
    S tím přehmátnutím se to velmi těžko popisuje, je lepší to demonstrovat na videu, snad se k tomu dostaneme časem. Nám jde v tomto článku hlavně o čistý průjezd zatáčkou \“pod limitem\“. Dynamickému průjezdu se chceme věnovat později, protože například při kontrole přetáčivého smyku se to má s ručkováním trochu jinak, když volant \“jde\“ vlastně na druhou stranu…
    Cílem je hlavně řidičům ukázat, že i k vytočení ostré zatáčky nemusí ručkovat, protože, pokud si dobře pamatuji, přesně tak nám to vysvětlovali při školení na okruhu v Sosnové. Raději si ty ruce před ostrou zatáčkou posunout, než tam s nimi ručkovat jak po horkém hrnci.

    Maťo

    Dobrý článok, rovnako ako ten predošlý, už sa teším na ďalšie!

    Souhlasím s Vámi, že popisovat to písemnou formou je věc náročná. Ukázkové video může být nápomocné, ale skutečná zkušenost (nejlépe na okruhu) je zřejmě k nezaplacení. Velmi se teším na článek týkající se dynamického průjezdu. Pokud mohu poradit, tak bych doporučil před psaním na tuto tématiku poprosit pana Seizise a svézt se s ním, protože po této zkušenosti se to bude psát o mnoho snadněji. Samozřejmě myslím v GT3 RS. 🙂
    V návaznosti na Váš druhý odstavec, opět nemůžu než souhlasit, že podání představy čtenářů o tom, jak správně ručkovat resp. neručkovat v zatáčce je velmi dobrá myšlenka.
    Kromě této tématiky musím říct, že sleduji pravidelně autoweb a velmi mě baví čtení článků vaší redakce. Není to jen holé konstatování faktů, ale je k tomu dán i názor redaktora, což je něco, co nenajdu v letáku automobilky. Jinak se ztotožnuji (zřejmě) s všeobecným názorem redakce ať pořád existují auta pro puristy (například M3 E46) bez zbytečných elektronických vymožeností. 🙂

    Zdenek

    Zde je jen me zamysleni nad clankem, ktery je velmi zajmavy a jiste poucny.
    Clanek se tyka jizdy se sportovnim autem (ostre rizeni) a nejlepe na asfaltovem okruhu a tak se i musi brat. Uprimne verim ze je dobre dane poznatky v jiste mire aplikovat i v beznem provozu. Tezko si lze ale predstavit ze timhle zpusobem bude nekdo zatacet v Picassu na parkovisti pred Tescem, pri jizde autem v terenu, popripade ve vetsim vozidle (autobus, nakladni auto), atd.. Jinak ale dobre, snazim se nyni jezdit ve \“3/4na3\“. Volant v mem aute ma pricku trochu vys a ruce mne po case rizeni 3/4na3 unavou sklouznou dolu, tak nevim co s tim… ze bych se vratil do \“za10-2\“ kde je i volant ergonomicky vytvarovany k pohodlnemu uchopu? Budu-li uplne presny, poloha je nekde mezi \“za10-2\“ a \“3/4na3\“ a co jsem si vsiml, ani vozy F1 namaji uchop presne ve vodorovne ose volantu, ale trochu vys. Asi jde i o to ze v poloze \“3/4na3\“ prenasime na rizeni nejvetsi silu a proto hrozi pri nahlem trhnuti volantem ustreleni vozidla. Logicky pri priblizeni se adheznimu limitu (snih, rychla jizda…) riziko utrzeni stoupa. Popsane prehmatavani pro bezny provoz nekomentuju. Pro zavodniky – jak by se asi timto zpusobem projizdelo prudke Monacke esicko?
    Co se tyce airbagu ve volantu (opravdovy zavodnik airbag nema), ten vystreluje do horni casti predniho okna aby nebyl prvotni impakt pro ridice fatalni a az pote se nafukuje od okna smerem k ridici – tzn. ruce by polamat nemel, kdyz ruce nerozhodi od sebe, srazi je na klin.
    Zakoncil bych to podekovanim za pekny clanek, jen si neodpustim uklidnit bezneho ridice ze my vetsinu casu po zavodni draze nejezdime, takze klidek.

    karlos89

    Klidně to přiznávám, podle článku nejezdím ani náhodou. Respektive občas ano, ale spíš na rovné klidné silnici či dálnici, kde nečekám rychlé úskoky apod. Tak nějak mi přijde, že čím víc je ruka nahoře na dvanáctce, tím menší sílu musí vyvinout pro změnu směru, na třičtvrtě na dvanáct je hrozná páka. Takže jezdím hodně často s levou rukou na 11ce a pravou kdesi dole přidržuju volant 🙂 Taktéž ručkuju neustále, i když nemusím, ale když se snažím projet třeba kruháč s popsaným držením, přijde mi, že se u toho strašně kroutím 🙂

    Uznávám, že ty rady mají hodně do sebe, ale stejně by měl každý jezdit tak, jak mu to vyhovuje, kdy má největší pohodlí a cítí největší kontrolu nad autem 😉

    Olda

    Jestli je to ironie, tak jsem ji nepochopil a omlouvám se.

    S tímhle přístupem nemáš šanci nebýt na okruhu poslední s autem (v lepším případě) od bahna z vymetání kačírků. Běžného provozu (o kterém se bavíme) se to netýká jen zdánlivě, protože za zhoršených adhezních podmínek se dostáváš na meze trakce velmi rychle a v téhle pozici auto neřídíš, ale ono si s tebou dělá, co chce – děj se vůle boží. Pokud takhle jezdíš bez nehod, jsi z vesnice, plácáš se po silnici sedmdesátkou nebo nad tebou drží ochrannou ruku všichni svatí.

    Ten starý přístup raděný v autoškolách je zřejmě reminiscence na auta bez posilovače, kdy by v malé rychlosti osoba slabé konstituce volant neutáhla.

    Rozdíl mezi senilním \“dopravním expertem\“ a autorem článku je IMHO v tom, že tenhle auto opravdu řídí a ještě se v tom snaží být dobrý. Tenhle přístup a paralely se sportem fungují všude, v bazénu, v autě i v letadle – můžeš si to dělat po svém, ale budeš se v tom plácat. Místo mudrování si to raši vyzkoušej a pokud nejezdíš Avií nebo uježděným křápem, ucítíš rozdíl rychle).

    Btw. \“15:40\“ doporučuje policie v některých státech USA, protože klesá riziko poranění rukou. Ale tam se jezdí 60 mph rovně po highway bez překážek a valná část řidičů stejně neumí reagovat;)

    Olda

    \“Asi jde i o to ze v poloze \“3/4na3\“ prenasime na rizeni nejvetsi silu a proto hrozi pri nahlem trhnuti volantem ustreleni vozidla\“

    Ne. Větší impuls vyvineš s rukama nahoře, protože držíš volant nad rovnovážným bodem (uvolni ruce – co se stane?) a zapojuješ ramena a svaly nad loktem. Tím logicky klesá přesnost (zkus psát bez pohybu zápěstím) a při každém leknutí řízení serveš. 3-9 je ve stabilitě uprostřed poloh a zdaleka nejpřesnější.

    \“Pro zavodniky – jak by se asi timto zpusobem projizdelo prudke Monacke esicko?\“

    Závodní auto má takový převod řízení, že se přehmatávat nemusí. Pokud by se muselo, řidič ruce přešoupne před zatáčkou.

    \“Zakoncil bych to podekovanim za pekny clanek, jen si neodpustim uklidnit bezneho ridice ze my vetsinu casu po zavodni draze nejezdime, takze klidek.\“

    Závodní dráha tě připravuje na hraniční podmínky, kterých se na silnici dočkáš jen obvykle. Klídek běžného řidiče pak většinou neobstojí…

    pes

    pokud to chápu dobře, tenhle článek je hlavně pro řidiče, kteří jezdí po silnici. Nevim, proč v tom furt všichni vidí jen návod pro závodníky.

    Olda

    Jinak se při městském popojíždění asi jezdit ani nedá. Akorát pořád všichni opomíjíte, že ruce se přesouvají před zatáčkou jedna po jedné tak, aby zůstaly zhruba proti sobě, protože v zatáčce si hmatáním řízení a těžiště rozkmitáš. U obyčejných aut to není cítit a inženýři se to snaží skrýt a kompenzovat, ale v kluzku to poznáš. Pokud ti to nejde, sedíš nejspíš moc daleko od volantu – když se opřeš a natáhneš ruku, máš bez natahování zápěstí minimálně přímo na volantu?

    Poslední neplatí v žádném případě a je to hrozná zrůdnost, protože řízení auta (letadla, lodě, lyží, šicího stroje, pilníku…) roky pilovali ti nejnadanější, kteří pozorovali rozdíly a z toho nejlepšího udělali nějaký standard, který je velmi opodstatněný, i když ho většina lidí nechápe. U aut to třeba není poznat, ale běž se podívat třeba na střelnici, kde marginální chyby v držení a postoji většině lidí navždycky zavřou cestu k dobrým výsledkům.

    Zdenek

    Dekuji za jasne odpovedi.
    Budu se tedy snazit jezdit \“3/4na3\“. Je to pro me zatim tezke, treba to ale casem ocenim.
    Tesim se na dalsi clanky, jen se obavam co jeste delam blbe.

    lunochod

    Těch 20 let je naježděných v Praze, po Česku a posledních 7 let také v Lucembursku a na trase Lucembursko-Česko, přes Německo to standardně valim 160-180.
    Drží nade mnou ochrannou ruku všichni svatí. Můžeš je požádat také!
    A na rozdíl od \“dopravních expertů\“ mám jedno závažné doporučení nakonec: seďte si jak chcete, hlavně se přitom ciťte pohodlně!

    kajencik

    Děkuji za článek, zajímavé čtení 🙂 Jenom ještě přemýšlím nad tou polohou rukou na volantu – v autoškole prosazovali vždy za deset minut dve, a to jak ve fabii která měla posilovač, tak ve felicii která neměla, je teda pravda že už je to 7 let… a mám pocit že felicie má i takové výlisy na volantu v poloze 13:50. Nicméně je pravda že u mého současného vozu asi japonští soudruzi věděli co dělaj, protože auto mě tak nějak samo přesvědčilo že třičvrtě na tři bude lepší 🙂

    To přehmatávání vyzkouším, ale také bych ocenil to instruktážní video, představoval bych si to tak nějak plynuleji, než rovnou začínat s rukama otočenýma o 90 stupnu.

    mirdus

    Tak to jste meli v autoskole nejakeho stareho paprdu – nam vykladali o 14:45 uz v roce 94.

    Olda

    Tak to se jdu hned zitra nechat pokrtit a pro jistotu pozitri skocim jeste k Mohamedanum.

    Podle toho, co pises, jsi vyjezdeny lip nez 90% ostatnich lidi, takze skill kompenzuje prohresky. Je dulezite, jak se clovek citi, aby nebyl v kreci, ale stejne si stojim za tim, ze spravna technika je predpokladem plneho zvladnuti.

    Na druhou stranu musim uznat, ze takhle drzi volant muj otec letos prave padesaty rok a asi prvni zavinena nehoda se mu stala nedavno vlivem pocinajici demence. Na to pozor, tam nepomahaji uz ani ti svati.

    sestys

    \“Ruce také zůstanou neustále proti sobě, takže jedna působí jako tlumič síly…\“

    Co tim autor myslel, nejak nechapu. Jestli jedna pusobi jako tlumic sily (jake?), tak co dela druha ruka? Proc nepusobi jako tlumic ona? Diky.

    Čenda

    Teorie je to hezká, ovšem když je člověk za tím volantem 8-12 hodin denně, tak poněkud bledne…nakonec člověk ten volant drží všelijak a střídá to…u mě asi vítězí varianta \“levá ruka na levém dolním rameni + loket na okně a pravá tak nějak všude možně + na šaltrpáce\“…

    Honza

    Zajímavé – ten volant na obrázku (mondeo) i volanty několika dalších aut, které jsem v poslední době řídil, včetně BMW, mají na vnitřku bouli pro usazení palce v poloze za 10 dvě. Figurant na obrázku to okázale drží pod těmi boulemi na příčce volantu.

    Honza

    … jak drží volant ve tříčtvrtě na tři 1000 km po dálnic. Pokud předtím nechodí půl roku do posilovny, tak se těma rukama v bufáči u benzínky pak ani nenají a na WC s s nima ani neutře zadek. A v padesáti se s nima ani nepodepíše.
    Všichni se zhlédli v Hamiltonovi a Schumacherovi a zapomínají, že ti v autě zpravidla sedí jen 2 hodiny a navíc jsou extrémně dobře fyzicky trénovaní.
    A nejvíc mne pobavilo to, že sjezdy z dálnic jsou navrženy pro tuto polohu. Takovou genialitu snad u stavitelů dálnic nepředpokládáte? Ostatně – jel jste někdy po D1 nebo po R46 do Olomouce?

    Ono držet volant v pozici 14:45 určitě jde i těch 1000 km, jen si to chce po 3-4 hod. nebo i dřív, (když se člověk necítí) dělat přestávky. Pokud jezdíte 1000 a více km \“na jeden zátah,\“ nechtěl bych vás na silnici potkat.

    stt

    No jednoduše po vyzkoušení na 3ramenném volantu, dodávaném do BMW 316 M, je jednoduché zjištění … při poloze za 10 min 2 je pro mne auto při vyšších rychlostech v zatáčkách mnohem lépe ovladatelné.

    Kamy

    Doufám jen že tě na cestách nepotkám, pak je mi jedno jak si sedíš a vůz řídíš…. Každý je tady expert přesvědčen o svých nezdolných řidičských schopností a každý má přece pravdu….

    Kamy

    Ve meste treba jezdim prevazne s jednou rukou, pro zdolavani ostrych zatacek pouzivam ruce dve kdyz nemusim radit a vzdy tak abych spravne ruckoval, vzdy se uplne 3/4na3 dodrzet neda, rozhodne to ale preferuji, kdyz chci jet plynule -> tedy rchle v ramci predpisu ale plynule.

    Thanantos

    Ty boule tam nejsou na to, aby se za ně zapíraly dlaně, ale jsou míněny jako opěrky palců. Figurant na fotce skutečně drží volant chybně, ale ne polohou rukou/dlaní – ta je s ohledem na maximální možný úhel otočení volantu bez jeho puštění OK. Chyba je v tom, že palce ma prostrčení skrz. Ve chvíli kdy bouchne airbag, odhodí obě ruce směrem od volantu. – takže figurantovi z fotky v lepším případě narazí, v horším vykloubí či zlomí oba dva palce.
    čili tato poloha je vhodná na okruh (kde nenadálá překážka de-facto nehrozí a airbag bouchne, jen když je člověk opravdu neschopný)

    Svobodová

    Vážení, učím už leta v autoškole a protože trendy jsou trendy a jezte kuřata a nejezte kuřata, pijte mléko a nepijte mléko jsou na denním pořádku i téma rukou na volantu se mění. Nechci říkat vyvíjí se. Dva roky jsem zkoušela učit lidi držet ruce na volantu podle článku. Výsledek? Nenaučili se točit volantem správně a dojili volant, jako krávu. Vrátila jsem se ke starému způsobu a ejhle.. točí zase správně. Jsem asi stará struktura.

    Jádro

    Více se řidič dočte s komentářů! Jsem učitel a nikdy bych tohle žadatelům nedoporučil. Školím i profíky a těm už vůbec ne. Uvědomil si pisatel, že osobní vozidlo není sportovní speciál či monopost F1.

    Jádro

    …z komentářů!… Jsem se nechal rozladit článkem…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist