Jak být lepším řidičem – kapitola 12: Buďte slušní k ostatním

Chovejte se rytířsky k ostatním účastníkům provozu a mějte pochopení pro jejich výrazně pomalejší jízdu či drobné přešlapy proti slušnosti.

Minulý díl: Jak být lepším řidičem – kapitola 11: Tuning, který funguje

V seriálu Škola jízdy – jak být lepším řidičem jsme probrali ty nejzákladnější věci, které by měl každý řidič znát. Jsme rádi, že se náš seriál setkal s takovým ohlasem a že se jím plno lidí podle vašich reakcí začalo opravdu řídit. Jestli si ale nevezmete k srdci následující rady, psali jsme vlastně celý seriál úplně zbytečně. Lepším řidičem nikdy nebudete, pokud vás tak neuvidí i ostatní účastníci provozu.

Co je dobré vědět?
Většina lidí jezdí proto, že musí. Na silnici tedy nejsou kvůli tomu, aby se za volantem bavili, ale protože se potřebují dostat do práce, na nákup nebo za babičkou do nemocnice. Takoví sotva budou mít pochopení pro to, že vy se zrovna chcete s Nissanem 370Z Roadster projet driftem v zatáčkách za městem. Naučte se správně odhadovat, kdy a kde je vhodné se jít svézt pro radost. Dopravní špička v pátek odpoledne není zrovna nejlepší volbou, provoz je vždy silnější a „nervóznější“, všichni jsou ve stresu…

Lidé mají obecně averzi k řidičům rychlých aut. Jestli to zrovna vy tak necítíte, je to jedině dobře. Částečně za to může vytrvalá mediální a politická masáž, která z řidičů rychlých aut (je až s podivem, že i veřejnoprávní televize, kterou si platíme ze svých koncesionářských poplatků, považuje za silné, rychlé a drahé luxusní auto dieselový Superb…) dělá piráty a vrahy, kteří pojídají děti řidičů slabých, levných a starých aut. Proto neuškodí, když se jako řidič Porsche 911 budete ke všem účastníkům provozu chovat slušněji. Pomůže to zlepšit obraz řidiče sportovního auta v jejich očích. Ale to platí i pro řidiče obyčejných aut.​Neříkáme, že se musíte zrovna kajícně klidit z cesty každé rozjeté Dacii Logan a její řidičce pak na benzínce omýt čelní okno, ale důležité je, abyste ostatním nedávali najevo svou domnělou nadřazenost. Chápeme, že se moc těšíte, jak trefíte v následující zatáčce apex a vyjedete ideální stopou, ale smiřte se s tím, že silnice je i pro ostatní a zpravidla na ni nebudete sami. Zákon schválnosti funguje všude a zejména pak v oblíbených zatáčkách.

Jízda ve městě
Zásadou je nepředvádět se a nenechat se vyprovokovat. Jako řidič silného nebo nějakým způsobem zajímavého auta budete často vystaveni pokušení – většinou provokacím od některých řidičů k závodění na semaforu nebo od přihlížejících k předvedení se. Za volatnem výrazného auta budete vždy více vidět, ale i v obyčejném autě není od věci se vždy vyhnout přímému očnímu kontaktu a nenechat se strhnout do něčeho dětinského a nezodpovědného.

Ve městě si všímejte hlavně chodců, cyklistů a motorkářů. Reagujte na aktuální situaci a nikam se netlačte, snažte se udělat místo ostatním. Dbejte na dodržování pravidla zipu a pouštějte auta z vedlejších ulic, pokud to vyžadují okolnosti. Tím, že uvolníte ostatním místo, zpravidla spustíte vlnu, kdy se pak auta začnou pouštět. Necpěte se do křižovatek na oranžovou a když víte, že křižovatku bezpečně neprojedete, raději počkejte.

Speciální kapitolou jsou chodci a cyklisté, kteří nějakým podivným způsobem nabyli dojmu nezranitelnosti a nadřazenosti. Pečlivě proto sledujte okolí přechodů a tramvajových či autobusových zastávek. Když v zastávce stojí prostředek hromadné dopravy, počítejte s možností, že bude někdo autobus dobíhat a nerozhlédne se – to se týká hlavně dětí. Cyklisté se zas často chovají nepředvídatelně a nebezpečně, přejíždí bez znamení z pruhu do pruhu a jezdí i v protisměru. Nemají zpětná zrcátka, takže o vás často ani nevědí, dodržujte tedy při předjíždění cyklisty dostatečný odstup. Ohlížející se cyklista snadno ztratí rovnováhu.Ve městě udělejte místo motorkářům. Motorka a skútr má výhodu v lepší manévrovatelnosti a průchodnosti a je normální, že si motorkáři klestí cestu kolonou dopředu k semaforu. V pomalé rychlosti vám motorkář bude za každý centimetr místa vděčný. Nechte jim vždycky volné místo u chodníku nebo ostrůvku, stejně se tam vecpou. S motorkáři hlavně nikdy nezávoďte. Oni ví, že jsou rychlejší při rozjezdu, ale zapomínají, že jim to nebrzdí stejně dobře jako vám…

Jízda na dálnici a mimo město
Ve vyšší rychlosti na dálnicích mají začátečníci a méně zkušení řidiči problém s odhadem vzdálenosti a rychlosti. Nechávejte si větší odstup a mějte pochopení pro lidi ve slabých autech, kterým to prostě v levém pruhu moc nejede. Nemá smysl je „vyblikávat“ nebo na ně troubit, stejně vám neuhnou.

Předvídejte a odhadujte situaci dlouho dopředu. Nedívejte se na nárazník auta před vámi, snažte se koukat co nejdále to jde. Vyvarujte se zbytečného brzdění a snažte se jet maximálně plynule. Plynulosti nejlépe prospěje, když se budete za volantem chovat, jako by vaše auto nemělo brzdy. Pozitivním doprovodným efektem plynulé jízdy je i výrazně nižší spotřeba paliva.

Sledujte dění za sebou a uvolněte včas místo rychlejším autům. V levém pruhu dálnice nezůstávejte déle než je nezbytně nutné k předjíždění. Pokud vidíte, že se někdo rychle blíží zezadu, zrychlete a udělejte mu místo. Nikdy nevíte, proč ten člověk pospíchá a nemá cenu dělat zle zbytečnými provokacemi, brzděním a naschvál pomalejší jízdou. Defenzivním přístupem pomůžete šířit „dobrou náladu“ na silnici, která pomáhá ke snížení napětí a stresu. Není od věci i gesto poděkování, když vám někdo uvolní cestu, protože vycítil, že chcete jet rychleji.Když se chystáte opustit dálnici, uvědomte si, že budete muset zpomalit z vysoké rychlosti. Dochází k efektu, kdy se vám nižší rychlost zdá ještě pomalejší, než jaká je ve skutečnosti. Dávejte si pozor hlavně při odbočování k čerpací stanici a nebrzděte na poslední chvíli. Zařaďte se včas do pravého pruhu a brzděte hlavně motorem, nenamáhejte zbytečně brzdovou soustavu. Včas dejte znamení o změně směru jízdy.

Mimo město se snažte co nejvíce předvídat a myslet dopředu. Na horizontech a křižovatkách se silnicemi nižšího řádu zvyšte svou pozornost. Počítejte také s možností nenadálé změny přilnavosti povrchu, zejména teď v zimě. Na okreskách se také častěji setkáte s pomalými auty, ať už s traktory nebo „svátečními“ jezdci. Mějte k nim pochopení a vydržte, k rychlejší jízdě je stejně nedonutíte.

Provokováním si akorát koledujete o výprask
Nejen, že nemá plno řidičů pro vaši rychlejší jízdu pochopení, ale někteří si špatně vyloží vaše úmysly a budou se vám snažit život ještě více znepříjemnit, ať už naschvál pomalejší jízdou nebo něčím nepěkným – třeba šlápnutím na brzdu, pokud se na ně moc „lepíte“. Dělají to hlavně řidiči, kteří mají neustále potřebu někoho „školit“ a poučovat. Nekoledujte si tedy o malér tím, že se budete na někoho tlačit a vyblikáváním mu dávat najevo, aby vám uhnul. Neuhne vám. Někteří řidiči jsou také vznětlivější a jsou schopni se i poprat kvůli prkotinám.

Pokud provedete nechtěně nějaký přešlap, omluvte se dotčenému. Pomůže to zmírnit napětí a druhý řidič zcela jistě pochopí, že si uvědomujete svou chybu. Také nedávejte najevo ostatním, že vy jste byli v právu, hlavně na křižovatkách s „předností zprava“. Podobné je to i s vjížděním z vedlejší do ucpané hlavní silnice. Brzy se najde někdo, kdo vás pustí, ale nesnažte se agresivitou si vynucovat místo.To samé platí i při sbíhání dvou pruhů do jednoho. Pravidlo zipu funguje, ale nemá smysl se vecpat dopředu a tam zastavit a čekat, až vás někdo pustí. Je lepší se s předstihem zařadit, pomůže to plynulosti. Auta sice pojedou pomaleji, ale pojedou. Pokud vidíte, že se před vámi „štosují“ auta, sundejte nohu z plynu a dojíždějte. Snažte se odhadnout situaci tak, abyste do místa přijeli tehdy, kdy se budou auta rozjíždět. Nebudete tak muset vůbec zastavit a provoz bude plynulejší.

Závěr

Naprosto chápeme, že se chcete svým autem projet i pro radost a ne jen z nutnosti. Vždyť sami rádi jezdíme jen tak nazdařbůh, protože nás to baví. Musíme se ale všichni naučit rozlišovat místa a dobu, kde a kdy je bezpečné se projet „sportovně“ a dynamicky. V současném houstnoucím provozu je to samozřejmě těžší, proto se raději přesouváme do míst, kde nikoho nepřivádíme do rozpaků – ať už na oficiální závodní okruhy, testovací polygony či uzavřená nebo nepoužívaná letiště.

Snažte se jezdit hlavně tak, abyste o řidičích sportovních nebo i těch obyčejných aut šířili jen dobré mínění a zbytečně nepřilévali olej do ohně společenské a masové poptávky po dalším omezování svobodného pohybu po silnici motorovým vozidlem, ať už je to Volkswagen Golf nebo Lamborghini Gallardo.

autoweb.cz

1.12.2010 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist