Jaguar F-Type V6 S (2013)

Britové na tohle auto čekali dlouhá čtyři desetiletí. A čekání se vyplatilo. Jaguar F-Type V6 S je totiž vynikající sportovní roadster!

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

Radosti

Opravdový sportovní roadster a pohodlný grand tourer…

Starosti

…jehož využitelnost omezuje drobný zavazadlový prostor

S novým Jaguarem F-Type jsem už měl tu čest zjara loňského roku ve Španělsku. Naprosto mi učaroval nejen na tamnějších klikatých silničkách, ale i na moderním závodním okruhu Navarra. Jednoduše jsem si to auto zamiloval a těšil jsem se, kdy se s ním svezu znovu na našich silnicích. A podívám se na něj trochu střízlivějšíma očima.

Česká realita je poněkud vzdálena idilické představě korzování po mořských pobřežních cestách, ovšem síla osobnosti téhle kočky je mocnější než cokoliv jiného. Přestože se roční období pohybuje na přelomu zimy, střecha zůstává samozřejmě tam, kde je její místo – v útrobách karoserie.


Orchestrální lomoz třílitru s kompresorem stojí za riziko prochladnutí a množství posmrkaných kapesníků. Jeho zvláštností je charakteristický, na vidlicový šestiválec nezvykle „nečistý“, chraplavý zvuk. Zní velmi nostalgicky a dává pocít staré dobré časy, tóny jsou velmi podobné řadovému šestiválci v původním Jaguar E-Type, na který tohle auto navazuje.

Někdo by mu mohl vyčíst poněkud citelnou neupřímnost uměle navozeným střílením do výfuku a přílišný důraz na harmonii výfukových splodin s potlačením přirozeného mechanického šramocení motoru, ale když jeho projev je tak podmanivý.

Už dříve jsme testovali i Jaguar F-Type V8 S! Pět litrů, osm válců a 500 koní!

Nechte výfukový systém v normálním režimu a s rostoucími otáčkami bude získávat na naléhavosti, přepněte klapku v tlumiči do sportovního režimu a na každé pobídnutí plynem mocně zahřmí. A to velmi, velmi hlasitě! Výfuk je tak hlučný, že jsem v pozdní večer, kdy jsem přijížděl domů, cítil velmi silný ostych z rušení nočního klidu. A zároveň až pubertální uspokojení z dobře natropené neplechy. Tímto jsem v sousedství definitivně přišel o reputaci slušně vychovaného chlapce…

Jaguar F-Type zkrátka poutá pozornost, především vás nutí dělat všechno pro to, abyste na sebe poutali pozornost. V našich končinách navíc působí i na poměry mnohem dražších aut velmi unikátním dojmem. Na Ferrari 458 Spider už jsou všichni zvyklí, tohle auto zatím kolemjdoucí pozorují jako neznámý úkaz. Že se nechcete předvádět a zajímají vás spíš pocity z řízení? Prosím, Jaguar F-Type V6 S nezklame ani v tomto ohledu.

Zobrazit všechny fotografie

Jaguar F-Type je výstřední auto. Vypadá úchvatně a senzačně zní!

Při prvním shledání působí na dvousedadlový roadster až monumentálním dojmem, i díky útulnému, nízkému posezu a obklopení masívem palubní desky. S narůstajícím tempem se však auto pocitově smrskne a po úzkých cestách se vodí s lehkostí mnohem menších sporťáků. Přirovnání k přemotorované Mazdě MX-5 není daleko od pravdy.

Uspokojivý pocit z řízení je dán také maniakální obsesí britských inženýrů zachovat v autě co nejvíce technických řešení ze staré školy. Řízení tak „posliuje“ stále ještě hydraulika a mezi zadními koly najdete samosvorný diferenciál.

Auto tak oplývá zpětnou vazbou a příjemně vyváženým řízením, ovšem na dlouhou příď a citelnou hmotnost nad přední nápravou je třeba si chvilku zvykat. Nedotáčivost se však podařilo eliminovat výborným vyvážením podvozku. Přestože na širokých pneumatikách není tak hravý jako podvozek takové Toyoty GT86, je až překvapivě přístupný už v nízkých rychlostech a pro vtažení do děje není potřeba pohybovat se maniakláními rychlostmi.

Ne že by jich neuměl dosáhnout, Jaguar F-Type V6 S je velmi rychlé auto, nicméně nikoliv tak absurdně jako jeho silnější sourozenec s pětisetkoňovým osmiválcem. I proto je o něco využitelnější a díky výraznějším zvukovým projevům také o něco více vzrušující, zábavnější a řidičsky čistší.

Zobrazit všechny fotografie

Interiér je útulný, ale prostorný a moderně zařízený.

Dokonce i automatická převodovka si zachovala hydrodynamický měnič. Rozjezdy tak jsou plynulejší (a burnouty snazší), ve chvíli, kdy se však auto dá do pohybu, převodovka je v permanentním uzamčení a řadí rychle, s příjemným, nikoli brutálně devastačním cuknutím za současného prsknutí do výfuku. Atmosféra šedesátých let z tohoto auta zkrátka čiší!

A to i ve chvílích, kdy se zamračí počasí a na výhradně látkovou střechu se spustí kapky deště. Nahoře bez vypadá úchvatně, i když se ale schováte pod nataženou střechu, má na roadstery nezvykle slušivé křivky, které z profilu evokují původní Jaguar E-Type s hardtopem. A především neztrácí nic na své akustické přitažlivosti. Neútočí tak intenzivně na ušní bubínky jako s otevřenou střechou, ale zní spíše vzdáleným, spokojeným basovým mručením dobře najedené šelmy.

Navíc kluzký povrch ještě více pootevře přístupnou, skoro až ochočenou povahu. Chování není na širokých pneumatikách zákeřné, naopak ovladatelnost je snadná a vypnout stabilizaci si může dovolit i řidičky ostýchavý jedinec. Nastavení odpružení navíc udržuje auto stabilní, je příjemně tuhé a auto se příliš nenatřásá, co mě pamět nešálí, s adaptivními tlumiči je navíc poddajné a velmi komfortní i na 20″ kolech, na devatenáctkách jsou potom nerovnosti téměř nepostřehnutelné.

Zážitky za volantem F-Typu jsou téměř nevyčíslitelné, nicméně i ony mají svoji exaktní tržní hodnotu. Ta je stanovena na 2 363 614 korun a v kontextu výše řečeného je to částka více než příjemná, ovšem je nutné myslet na chudší základní výbavu a jedno větší omezení v použitelnosti auta – titěrný kufr, který úspěšně zhatí jakékoliv myšlenky na týdenní roadtrip po Evropě.

Zobrazit všechny fotografie

Malý kufr činí z F-Typu spíše sportovní náčiní než použitelný grand tourer.

Srovnatelné Porsche 911 Carrera S Cabriolet, které je hlavním soupeřem Jaguaru F-Type V6 S, tak ve výsledku nevychází nijak dráž. Rozhodnutí mezi těmito auty je tedy otázkou preferencí (a nároků na praktičnost). Ve srovnání s takovým Mercedesem SL 63 AMG je však vzhledem ke schopnostem cena Jaguaru směšně nízká. Jistě, über-roadster z Affalterbachu hraje jinou ligu, ale poměrem zábava/sexappeal/cena je na tom nepoměrně lépe.

Verdikt

Jaguar F-Type je především výtečným společníkem za nočními dobrodružstvími zářivého velkoměsta. Nepřehlédnutelně výrazný, nepřeslechnutelně hlučný, neodolatelně sexy a v našich končinách stále ještě dost exotický na to, aby působil mnohem dražším dojmem, než ve skutečnosti je. Není však jen pohodlným grand tourerem, ale také schopným sportovním roadsterem, pokud na vás přijde chuť dobýt cestu, která se na obzoru zaklikatí. Na nový Jaguar F-Type mohou být v Británii právem hrdí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2995
Kompresní poměr10,5 : 1
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní, samosvorný diferenciál
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 380 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 325 mm
Pneumatiky vpředu245/40 R19
Pneumatiky vzadu275/35 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)280 / 380 v 6500
Točivý moment (Nm)460 v 3500 - 5000
0-100 km/h (s)4,9
Nejvyšší rychlost (km/h)275
Spotřeba paliva (l/100 km)12,8 / 7,0 / 9,1
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4470
Šířka (mm)1923
Výška (mm)1308
Rozvor náprav (mm)2622
Provozní hmotnost (kg)1614
Celková hmotnost (kg)2025
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)196
Ceny
Základní cena modelu2 045 989 Kč
Základní cena test. verze2 363 614 Kč
8.1.2014 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist