Hyundai i30 1.4 T-GDI: Vzestup bez pádu

První jízda | vydáno 23. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Postavte vedle sebe všechny tři generace Hyundai i30 a máte nádherný příklad poučení z chyb, jejich napravování a posunu správným směrem.

Radosti

  • Neuvěřitelně kultivovaný motor
  • Podvozek ideálně kombinuje stabilitu s komfortem
  • Poměr cena/hodnota

Starosti

  • Nedostatek citu v řízení
  • Automat by potřeboval ještě trochu doladit

Dobře si vzpomínám na svezení s první generací i30. Zajímavý design (na svou dobu), jednoduchý, přehledný a trochu budgetový interiér á la mobily pro důchodce, podvozek, který působil lacině a rachotil na každé nerovnosti. Střih do roku 2012 – druhá generace se rapidně zlepšila ve všech směrech. Kabina měla solidní zpracování i materiály, výbava se mohla rovnat německé konkurenci, se kterou je i30 neustále srovnávána, podvozek získal skvělý poměr tuhosti a poddajnosti. A o dalších pět let později sedím v nenovější verzi, která sice neučinila tak rapidní pokrok, jako při srovnání první a druhé generace (protože ta první byla skutečně lidovým autem „pod zadek“), ale opět se posunula dále. Její špičatá příď z některých úhlů připomíná klín, naopak záď působí široce a robustně. Vzhledem k tomu by mohlo hrozit, že vám bude připomínat žehličku, ale jako celek vypadá velmi vyrovnaně. Na karoserii nečekejte žádné designové excesy nebo kudrlinky, je důstojná a zároveň ne nudná.

Interiér

Zkratky, kompromisy, přístup „to je dobrý, to stačí?“ Nic takového uvnitř nové i30 nečekejte, zkuste nasednout, osahat si různé části interiéru a ucítíte skutečnou kvalitu. Plně srovnatelnou s konkurencí, nutno dodat. Vertikální linie palubní desky, ovládání klimatizace jejích výdechů opticky rozšiřují už tak velmi prostorný vnitřek auta, vše je opět střízlivě elegantní. A zároveň velmi přehledné, na šířku umístěná osmipalcová obrazovka multimediálního systému s navigací (příplatek 25 tisíc) má skutečná tlačítka pro hlasitost, ladění a jednotlivé funkce (hurá!) a i čudlíky na volantu jsou rozmístěné tak, abyste měli snadný přístup k těm nejvyužívanějším prvkům výbavy. Najít příjemnou polohu v pohodlných sedačkách je snadné, máte dobrý výhled na všechny strany a palubní ukazatele jsou dobře čitelné. Pokud byl někde náhodou použit o něco méně kvalitní plast, je to ve spodní části palubní desky, kam nikdy v životě nesáhnete.

I na zadních sedačkách najdete slušnou porci prostoru, stěžovat si budou jen osoby s delšíma nohama. Kufr má pravidelný tvar a je dobře přístupný, škoda jen, že se po sklopení opěradel nevytvoří rovná plocha.

Pohon

Co se týče benzínových motorů, máte u i30 celkem solidní výběr. Základ tvoří stokoňová čtyřválcová atmosférická čtrnáctistovka, dále tu máme přeplňovaý litrový tříválec se 120 koni a vrchol (s výjimkou sportovní verze N) tvoří tato přeplňovaná 1,4 se 140 koni a 242 Nm. Motor příjemně táhne už od nízkých otáček a s rozhýbáním i30 s posádkou a nákladem nemá sebemenší problém, ať už na okresce či dálnici. Ale jeho největší silou je kultivovanost a tichost. Občas si přijdete jako v elektromobilu nebo hybridu, v nižších a středních otáčkách o motoru prakticky nevíte a spíše slyšíte lehké šumění od pneumatik. Velkou část svého slušného vychování si ponechává i ve vysokých otáčkách. Sedmistupňový dvoujspojkový automat nezmatkuje a kvalty mění inteligentně a relativně plynule. Pokud chcete dosáhnout deklarované tabulkové spotřeby, musíte se hodně snažit a omezovat, v reálu se pohybuje okolo sedmi litrů na sto, pokud však chcete i30 provětrat perka a jedete svižněji, řekne si klidně i o deset na sto.

Ovladatelnost

Už minulá generace jezdila velmi pohodlně a tuto vlastnost si zachovala i ta aktuální. Kombinace poddajnosti a tuhosti je takřka ideální, podvozek si poradí s „roletami“ na asfaltu i náhlými ostrými nerovnostmi, po jejichž přejetí se kolo opět ihned chytá asfaltu. Navíc bez nepříjemných rázů, které by natřásaly karoserií. V zatáčkách vás překvapí opravdu působivá přilnavost a sebejistota přední nápravy, přinutit i30 k nějaké výrazné nedotáčivosti chce skutečně hrubiánské zacházení za hranou zdravého rozumu. Dá se tato stabilita a jistota na silnici přetavit v nějaký sportovní nádech nebo zábavu? V tomto případě ne, nedostáváte větší množství zpětné vazby od podvozku a jinak precizní řízení nedisponuje větším citem. Mezi vámi a silnicí je prostě vrstva jakési „bublinkové fólie,“ která vás chrání před nerovnostmi a zároveň větším množstvím informací. Bude tento fakt vadit typickému majiteli nové i30? Pochybuji.

Verdikt

Nová generace i30 staví na kvalitách minulé generace a přináší pár triků navíc. Konzistentnější chování na silnici, lépe zpracovaný interiér, výběr moderní techniky ve formě autonomního nouzového brzdění, systému udržení se v jízdním pruhu či asistenta pro sledování pozornosti řidiče v základní výbavě... Tato verze také překvapí úžasnou kultivovaností motoru i jízdním komfortem. A v nejvyšší specifikaci se vejde do půl milionu, ke kterým si můžete přihodit padesát tisíc za moderní automat. Dobrá práce, Hyundai!

Měření a technické údaje

MotorHyundai i30 1.4 T-GDI
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
RozvodDOHC
Zdvihový objem (cm3)1353
Kompresní poměr10,0:1
Převodovkasedmistupňová, dvouspojková, automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson se stabilizátorem
VzaduVíceprvkové zavěšení
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103/140 v 6000
Točivý moment (Nm)242 v 1500 - 3200
0-100 km/h (s)9,2
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)5,5
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4340
Šířka (mm)1795
Výška (mm)1455
Rozvor náprav (mm)2650
Provozní hmotnost (kg)1315
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)395/1301
Ceny
Základní cena modelu389 990 Kč
Základní cena test. verze499 990 Kč
Cena testovaného vozu549 990 Kč

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Tagy: Hyundai

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Problematika vozíků tažených za osobními auty pokračuje dalším dílem. Společenské konvence o tom, kolik kdo váží, jdou stranou, hmotnost je zásadním parametrem.

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Zaparkovala jsem příliš blízko 2. auta. Já jsem s mírným diskomfortem z... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist