Hyundai i20 (2008 – 2014)

Jihokorejský konkurent Škody Fabia nemá v autobazarech tak početné zastoupení, na nezájem si ale naříkat nemůže. Důvodem je nejen líbivý vzhled, ale i pružný základní motor a dostatek místa pro posádku.

RADOSTI
V rámci třídy velký zavazadelník, vzdušný interiér, pohledná karoserie, zdařilý design palubní desky, pohodlná sedadla, pružný základní motor s příznivou spotřebou, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Nekomunikativní řízení, tvrdé plasty v interiéru, menší nabídka ojetin, pouze jedna karosářská varianta.

První generace modelu i20 nahradila v roce 2008 ve výrobním plánu jihokorejské automobilky Hyundai oblíbený model Getz. Konkurent domácí Škody Fabia našel řadu příznivců a na nezájem si nemůže naříkat ani na trhu s ojetými automobily. Tento malý vůz sází na poměrně jednoduchou techniku, líbivé tvary s určitou dávkou nadčasovosti a příznivé ceny.

Přestože není v autobazarech zastoupen tak početně jako někteří jeho konkurenti, kdo po něm zatouží, jistě svůj vysněný automobil najde. Musí se však spokojit s karoserií typu hatchback, jiná varianta jako je třeba praktičtější kombi se nevyráběla.

Interiér přivítá cestující dobrou nabídkou místa a designově zdařilou palubní deskou. Její tvrdé plasty ale už tak zdařilé nejsou, zejména pokud zvážíme fakt, že povrzávání plastových dílů za jízdy není v prostoru pro cestující takovou výjimkou. Z hlediska místa si ale vozidlo stojí skutečně dobře, což ocení i cestující na zadních sedadelch.


Pochvalu zaslouží také zavazadelník o pěkném objemu 295 litrů. Stejně tak kladně hodnotíme pohodlná sedadla a celkovou útulnost interiéru. Díky tomu se posádka v automobilu cítí dobře, ať už jen popojíždí po městě nebo zdolává nějakou delší vzdálenost.

I s tou si zdatně poradí už základní motor, kterým je čtyřválcová dvanáctistovka. Ta je pružná a úsporná, takže si ji řada motoristů oblíbila. V nabídce najdeme ale i jiné agregáty, včetně turbodieselu. Ten se ale přirozeně v malém vozidle neobjevuje nijak často.

Dvanáctistovka vyjela v několika verzích, dle trhu a data uvedení do prodeje a ne jinak je tomu také u dalších pohonných jednotek „í-dvacítky“. Výkon motoru o objemu 1,2 litru se přitom pohybuje v rozmezí 57 až 63 kW. Nejslabší a nejsilnější provedení má i odlišný objem a to 1248 cm3, zatímco verze o výkonu 59 a 62 kW mají objem 1197 cm3.

Silnější čtrnáctistovka disponuje výkonem 74 kW a šestnáctistovka nabízí 91 či 93 kW. Ve všech případech jde přitom o šestnáctiventilové motory. Pod kapotu se ale dostaly také turbodiesely a to hned tři.

Nejslabším je jedenáctistovka CRDi disponující výkonem 55 kW. Tento naftový tříválec se začal nabízet až téměř v závěru produkce, když byl pod kapotou modelu i20 poprvé představen na jaře roku 2012. Objemnější naftové čtyřválce se však nabízely už od počátku výroby.

Řeč je o motorech 1.4 CRDi a 1.6 CRDi. První z nich nabízí výkon 55 a 66 kW, druhý 85 a 94 kW. Úsporné turbodiesely se ale nikdy netěšily takovému zájmu jako základní benzinová dvanáctistovka, spojující pružnost s příznivou spotřebou a především příznivou pořizovací cenou, k níž v případě malých vozidel motoristé přihlížejí s velkým důrazem.

„Po stránce spolehlivosti si Hyundai i20 stojí velice dobře, což lze do značné míry připsat jednodušší a servisně ne tolik náročné technice,“ chválí automobil Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Přesto se u vozidla určitá slabá místa najdou a na ta je třeba zaměřit pozornost při výběru ojetiny.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Patří sem zejména brzdy. „Při výběru vozidla dejte pozor na stav brzdových třecích segmentů, občas bývají nadměrně opotřebeny brzdové kotouče, což může mít za následek jejich vlnění,“ varuje zástupce Auto ESA. Známé jsou ale i případy, kdy došlo k zatuhnutí brzd a následnému soustavnému přibrzďování některého z kol. Na zvedáku tedy ověřte, že se všechna kola volně otáčejí naprosto bez problémů.

Objevit se mohou drobné poruchy elektroniky, ale i vůle na přední nápravě, která je na našich děravých silnicích dost zkoušena. Tomáš Svoboda z Auto ESA upozorňuje ještě na jeden častěji se opakující problém: „Vůz se také častěji potýká s úniky oleje a to jak z motoru, tak převodovky. Také to ale lze bez problémů před koupí zkontrolovat, pokud budete mít automobil na zvedáku.“

Vyskytlo se i několik případů vytahaného rozvodového řetězu u základního motoru o objemu 1,2 litru. Na tento problém upozorní klapot motoru. Nejčastěji ale Hyundai i20 trápí již zmiňované nadměrné opotřebení brzd, které zde mají kratší životnost, avšak použitím vhodných dílů z druhovýroby by se mohla dát prodloužit.

Ve zpětném zrcátku
2008 – uvedení hatchbacku Hyundai i20 na trh se zážehovými čtyřválci 1,2 16V/59 kW, 1.25 16V/57 kW, 1.4 16V/74 kW, 1.6 16V/91 a 93 kW a se čtyřválcovými turbodiesely 1.4 CRDi/66 kW a 1.6 CRDi/85 kW.
2009 – nově turbodiesely 1.4 CRDi/55 kW a 1.6 CRDi/94 kW.
2012 – uveden motor 1.25 16V/63 kW a nový tříválcový turbodiesel 1.1 CRDi/55 kW.
2013 – uveden motor 1.2 16V/62 kW.
2014 – ukončení výroby a nahrazení modelem i20 druhé generace

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Hyundai i20 v roce 2009, a to podle nové metodiky Euro NCAP. Dosáhle celkového výsledku pět hvezdiček z pěti možných, když za bezpečnost posádky při nárazu dostal 88%, za bezpečnost dětí v autosedačkách 83%, za ohleduplnost při střetu s chodcem 64% a za přítomnost asistenčních systémů 86%.

30.9.2015 11:32| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist