Hyundai Getz (výroba 2002 – 2008)

Model Getz zaujme stále pohlednými tvary i skutečně příznivou cenou. Na trhu s ojetými vozy si tak na nezájem nemůže naříkat.

RADOSTI
Solidní spolehlivost plynoucí z jednoduchosti vozu, dobré jízdní vlastnosti, nízké ceny ojetin, dostatečně výkonný a současně úsporný zážehový motor o objemu 1,3 litru.

STAROSTI
Horší odhlučnění interiéru, tvrdé plasty v prostoru pro cestující, vibrace tříválcového turbodieselu 1.5 CRDi, pouze jediná karosářská varianta.

Korejský Hyundai Getz se kvalitou zpracování významně přiblížil západní konkurenci. I díky tomu se stále těší značné oblibě. Jako nový konkuroval domácí Škodě Fabia, což vlastně dělá stále, i když teď už na trhu ojetin. I zde útočí především cenou.

Při svém uvedení na trh malý korejec příjemně překvapil, když znamenal z hlediska kvality korejských aut značný posun. Mezi ojetinami zase potěší solidní spolehlivostí, která má kořeny v jednoduchosti konstrukce. Zkrátka čím méně složitostí, tím méně věcí se může pokazit.

Getz je na malý automobil dostatečně prostorný. Interiéru dominuje celkem pohledná palubní deska, tu však tvoří tvrdý plast. To ale není jediná známka příslušnosti k levným vozům. Posádka  musí počítat i s horším odhlučněním motorového prostoru a také hlukem od odvalujících se zadních kol, který zejména při jízdě na mokru proniká do interiéru, kde jej mohou slyšet cestující na zadních sedadlech. Absence tlumících hmot je zkrátka znát, nejde ale o zásadní problém.


Zavazadelník vozidla disponuje objemem 254 litrů. To není v případě malého hatchbacku nijak překvapivá hodnota. Jenže Getz se vyráběl pouze jako tří nebo pětidveřový hatchback, kdo chce tedy více, musí hledat provedení kombi někde u konkurence.

Kdo se spokojí s hatchbackem Hyundai Getz, může očekávat zdařilé naladění podvozku, zajišťující dobré jízdní vlastnosti i dobré tlumení nerovností. Při výběru pohonné jednotky je vhodné sáhnout po silnějším agregátu, než je základní jedenáctistovka.

Čtyřválec o objemu 1,1 litru totiž produkuje pouze 46 kW (později 49 kW), což prostě není dostatečný výkon pro všechny jízdní situace. Avšak svižná třináctistovka pracující s výkonem 60 kW (později 63 kW) je již vyhovující a přitom stejně jako menší agregát pracuje velice úsporně. Po faceliftu v roce 2005 motor 1.3i nahradil ještě silnější agregát 1.4 16V o výkonu 71 kW.

Třešničku na dortu představuje pohonná jednotka 1.6 16V disponující výkonem 77 či 78 kW. S lehkým Getzem dokáže pěkně zacvičit, ale na trhu se vyskytuje jen velmi zřídka. Bez potíží lze ale pořídit vozidlo s turbodieselem pod kapotou.

Od počtku výroby byl k dispozici naftový tříválec 1.5 CRDi pracující s výkonem 60 kW. To sice stačí, avšak opravdu nadměrné vibrace typické pro tento motor zrovna nepotěší. Po faceliftu uvedený nový čtyřválcový turbodiesel je v tomto ohledu nesrovnatelně lepší, i když určitých menších vibracích si lze v interiéru vozu také povšimnout.

Tento agrerát přitom může disponovat výkonem 65 nebo 81 kW. Je tedy silnější než původní naftový motor, ale pracuje stejně úsporně. Jízda s průměrem pod 5 litrů na 100 kilometrů není u Getzu 1.5 CRDi ničím výjimečným. Čtyřválec je také spolehlivější, takže pro zájemce o naftový motor by měl být jasnou volbou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tříválcový turbodiesel mnohdy trápí nadměrná spotřeba oleje či jeho únik, známé jsou i případy opotřebeného turbodmychadla či vadného vstřikovacího čerpadla. Zvýšená spotřeba motorového oleje se ale objevuje i u benzinové jedenáctistovky a třináctistovky. Děje se tak zpravidla při rychlejší jízdě třeba po dálnici.

„Častěji se objevuje praskání žárovek v potkávacích světlometech či nesprávná funkce parkovací brzdy,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Další známé potíže představuje klepání od zadních brzd nebo zarezlý závit antény, jíž pak nejde sundat třeba před vjezdem do myčky.

„Někdy se setkáte s automobilem, jenž má ložiska kol na konci životnosti. Prozradí je typické hučení. Pozornost věnujte také elektrické výbavě, nemusí vždy fungovat bez problémů,“ varuje zástupce AAA AUTO. Občas totiž zlobí centrální zamykání, ale vyloučit nelze ani další poruchy – třeba elektricky ovládaných oken.

Zaskočit by vás neměly vůle na přední nápravě. Pozornost věnujte masce a kapotě vozu, kde nezřídka začíná koroze, jako následek poškození laku od odletujících kamínků. Přes vše výše uvedené je Getz celkově poměrně spolehlivým vozem, zejména v benzinové motorizaci. Mezi malými automobily tak jde o zajímavou volbu, nad níž by se měl zájemce o levný malý vůz určitě zamyslet.

Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení modelu Getz (na vybraných trzích pod jménem Click) ve tří a pětidveřovém provedení se zážehovými čtyřválcovými motory 1.1i/46 kW, 1.3i/60 kW, 1.6 16V/77 kW a tříválcovým turbodieselem 1.5 CRDi/60 kW, motory kombinovány s šetistupňovou manuální převodovkou nebo čtyřstupňovým automatem.
2003 – výkon zážehové třináctistovky upraven na 63 kW.
2005 – facelift, motory 1.1i/49 kW (upravený výkon), nový agregát 1.4 16V/71 kW nahrazující původní třináctistovku, 1.6 16V/78 kW s upraveným výkonem a nový čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi/65 a 81 kW namísto staršího vznětového tříválce.
2008 – doprodej posledních vozů na evropském trhu, na podzim uvedeven nástupce Hyundai i20.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Hyundai Getz v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných a za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena pouze 1 hvězdou ze 4 možných.

10.11.2016 10:59| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist