Hyundai Getz (od 2002)

Korejské vozy zažily v posledních letech výrazný kvalitativní růst. Jedním z prvních hodně dobře hodnocených je konkurent Škody Fabia, malý automobil Hyundai Getz.

Model Getz znamenal pro automobilku Hyundai posun ve všech směrech. Najednou tu byl automobil designově přívětivý pro evropského řidiče s dobrými jízdními vlastnostmi a později i nadprůměrným hodnocením spolehlivosti.

Na trh Getz vstoupil v roce 2002 v provedení tří a pětidveřový hatchback. Do prodeje se dostal se třemi benzinovými motory a jedním turbodieselem – tříválcem 1.5 CRDi (nebyl k dispozici pro náš trh). V roce 2003 byl mírně navýšen výkon zážehové třináctistovky a na jaře příštího roku se začala prodávat vznětová verze i v ČR. V témže roce prošel model faceliftem.

Rok 2005 přinesl určité omezení nabídky, když byl v České republice dočasně přerušen prodej vozů se živou šestnáctistovkou. Rok 2006 znamenal pro milovníky nafty zásadní obrat k lepšímu. Nepovedený tříválcový turbodiesel totiž nahradil čtyřválec o stejném objemu.

Pokud jde o bezpečnost, zde si Hyundai Getz nestojí špatně. V roce 2004 totiž získal v nárazovém testu Euro NCAP čtyři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky.

Za volantem

Interiér vozu nabídne prostor o něco menší než třeba konkurenční Škoda Fabia a to platí i pro zavazadelník. Ten má objem 254 litrů v základním uspořádání. U dražších verzí malého hyundaie potěší posuvní zadní lavice.

Palubní desku tvoří sice odolné, ale lacině působící tvrdé plasty. Výhodu představuje bohatá základní výbava. Zdařilé naladění podvozku zajišťuje dobré jízdní vlastnosti vozu, potěší i přesné řazení.

Z pohonných jednotek můžeme vřele doporučit živou třináctistovku i čtrnáctistovku, která ji později nahradila. Nejmenší agregát o objemu 1,1 litru má s automobilem dost práce, šestnáctistovka bude vyhovovat sportovně založeným řidičům. Musíte u ní ale počítat s vyšší sazbou povinného ručení než u motoru 1.3 a o trochu vyšší spotřebou. Ta však není neúměrná.

Nejhorší volbu představuje tříválcový turbodiesel 1.5 CRDi/60 kW. Je hlučný, i přes použití vyvažovací hřídele nadměrně vibruje, což pocítí celá posádka vozu a navíc jej trápí některé závady. Často trpí nadměrnou spotřebou oleje a mohou se u něj vyskytnou problémy se vstřikovači. Proti tomu jsou později uvedené čtyřválce 1.5 CRDi/65 a 81 kW pravým opakem. Otázkou je, zda se vyplatí vyšší investice do turbodieselu u malého vozu, který pravděpodobně nebude sloužit pro jízdu na velké vzdálenosti.

Časté závady

Pozor si dejte i na spotřebu motorového oleje u agregátu 1.3. Tu můžete pozorovat při rychlejší jízdě, například po dálnici. Jeho nízký stav může pohonnou jednotku vážně poškodit.

Častěji se vyskytují vůle na přední nápravě, poruchy centrálního zamykání a klepání od zadních brzd. Obehranou písničkou je praskání žárovek ve světlometech a zarezlý závit antény, která pak nejde odmontovat třeba před vjezdem do myčky.

Motorizace

Benzinové motory: 1.1 12 V/46 kW, 1.3 12 V/60 a 62 kW, 1.4 16V/71 kW, 1.6 16V/77 kW
Dieselové motory: tříválec 1.5 CRDi kW, čtyřválce 1.5 CRDi/65 a 81 kW

KLADY
bohatá základní výbava
dobré jízdní vlastnosti
nízký výskyt závad
úsporný a výkonný motor 1.3

ZÁPORY
horší odhlučnění motorů
vibrace a nižší spolehlivost tříválce 1.5 CRDi
tvrdé plasty v interiéru
existuje pouze v provedení hatchback

Milan Jirouš

22.8.2008 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist