Hyundai Atos Prime (2004 – 2008)

Mini vůz Hyundai Atos Prime není na trhu ojetin vidět tak často. Od počátku výroby se totiž potýkal s prodejně zdatnými konkurenty, kteří se v bazarech těší většímu zájmu. Jde například o vozy Fiat Panda, Daewoo Matiz a Chevrolet Spark.

RADOSTI
Na svou třídu prostorný zavazadelník, příznivé ceny ojetin, živé čtyřválce bez nežádoucích vibrací.

STAROSTI
Úzký interiér, málo místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech, horší jízdní vlastnosti, tvrdá sedadla, aerodynamický hluk.

Historie modelu Atos sahá do roku 1998. O dva roky později byla nabídka rozšířena o faceliftovanou variantu s přídomkem Prime, ale na českém trhu se nejvýrazněji prosadila až poslední verze nabízená od roku 2004.
Malý a úzký pětidveřový hatchback zaujme na první pohled vyšší stavbou karoserie. Pod jeho kapotu výrobce montoval pouze dva zážehové agregáty – 1.0/40 kW a 1.1/43 kW. U silnější jedenáctistovky došlo o dva roky později k navýšení výkonu na 46 kW.
Koncem roku 2007 byl na boloňském autosalonu představen nástupce pod jménem i10. Následující rok model Atos Prime na evropském trhu nahradil.
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Hyundai Atos Prime v roce 2000 a za ochranu posádky při nárazu vybojoval tři hvězdičky z pěti možných. Tehdy šlo o vůz vycházející z původního modelu Atos. Z trhu byl stažen v roce 2002. Jeho nástupce uvedený o dva roky později ale nárazový test Euro NCAP neabsolvoval.Pozice na trhu
Cena Atosu Prime poslední řady začíná přibližně na 90 000 korunách, což není špatné. Automobil je to ale malý a designem mnoho zájemců o mini vůz neosloví.
Větší pozornosti se těší například Fiat Panda nebo designérsky velice povedená Kia Picanto. Důvodem však nejsou jen tvary karoserie. Oba jmenované automobily totiž nabídnou i více prostoru pro posádku.Zpracování
Přestože kvalita použitých materiálů proti původnímu Atosu vzrostla, zázraky nečekejte. Stále jde o levný automobil. Nepřekvapí tedy, že palubní desku tvoří tvrdý plast. Lépe vybavené vozy nabídnou dvoubarevné čalounění sedadel a dveří, což značně oživuje interiér.
Pokud jde o odkládací místa, Atos nepotěší obyčejnou policí před spolujezdcem namísto uzavíratelné schránky. Nechybí však držáky nápojů u řadicí páky a některé vozy mají i praktické šuplíky pod předními sedadly.
S nabídkou místa pro posádku tento čtyřmístný korejec dost zaostává. Interiér je totiž hodně úzký, a tak cestující sedí nalepeni na dveřích. Jejich madla navíc tlačí do kolen. Aby toho nebylo málo, při obsazení obou předních sedadel není moc prostoru pro řazení. Snadno se stane, že ruka řidiče při volbě rychlostních stupňů naráží do nohou předních cestujících. Vzadu zase komplikuje situaci malý prostor pro nohy.
Pochvalu si zaslouží nečekaně velký zavazadelník disponující objemem 253 litrů v základním uspořádání. Pod podlahou je přitom ukryto plnohodnotné rezervní kolo. Sklopením zadních sedadel naroste přepravní kapacita na 990 litrů.Jízda
Zatímco v městských ulicích si automobil nevede špatně, mimo něj se situace mění. S narůstající rychlostí ztrácí na stabilitě a je citlivý na boční vítr. Kladně lze hodnotit lehce jdoucí a poměrně přesné řazení. Jen škoda již zmiňovaného omezeného prostoru. V zatáčkách vyšší stavbu karoserie rozhodně pocítíte. Držení stopy není ideální a tak je dobré volit nájezdovou rychlost s rozvahou.Motorizace
Litrový agregát byl dostupný jenom na některých trzích. Hledejte zážehový čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 46 kW. U vozu vyrobeného před rokem 2006 se však budete muset spokojit se 43 kW. Motor 1.1 se dodával v kombinaci s pětistupňovou přímo řazenou, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.
Pro pohyb po městě je pohonná jednotka o objemu 1,1 litru ideální, dostatečně pružná a tichá. Pokud ale vyrazíte na dálnici, počítejte s tím, že hlučnost motoru ve vyšší rychlosti stoupá. K tomu se přidává i aerodynamický hluk.

Zážehové motory: 1.0/40 kW, 1.1/43 kW, 1.1/46 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.1/46 kW
Atos je městským vozem a v ulicích bude jedenáctistovka naprosto vyhovující. Pokud ji nebudete vytáčet, poběží tiše. Lepší volbu pro tento vůz nenajdete.

Nevhodný: 1.0/40 kW
Jde o pohonnou jednotku prodávanou ještě v předchozím provedením Hyundaie Atos. V posledním modelu se nabízela jen krátce a to pouze na vybraných trzích.

Časté závady
Podle statistik má k nejspolehlivějším vozům Hyundai Atos celkem daleko. Zástupci autobazarů ale zastávají názor, že se mu zásadní problémy vyhýbají. „Objevují se potíže se startérem nebo poruchy zámků dveří,“ líčí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Upozorňuje také na drobné poruchy elektroinstalace: „Můžete se setkat například s nefunkčním centrálním zamykáním.“
Zřídka se lze vyskytují závady v elektronice motorů. Častěji se na trhu najdou vozidla s opotřebovanými brzdovými segmenty či korozí brzdového systému. „Obehranou písničkou jsou vůle na přední nápravě,“ doplňuje výčet možných potíží Vaněček.

25.6.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist