Honda FR-V (2004 – 2009)

Šestimístný japonský automobil Honda FR-V není zrovna hitem mezi ojetinami. Na trhu je jen pár vozů, za zmínku ale rozhodně stojí.

RADOSTI
Šestimístný interiér, variabilita prostoru pro cestující, pohodlná sedadla, dobré jízdní vlastnosti, řada odkládacích prostor, výkonné a kultivované motory, přesné řízení a řazení.

STAROSTI
Slabší boční vedení sedadel, netradiční parkovací brzda může při vytažení vadit kolenu, málo ojetých vozidel na trhu, nešikovně řešený palubní počítač.

Automobil pro šestici cestujících uvedla Honda na trh v roce 2004. Jeho jediným přímým konkurentem byl Fiat Multipla. Proti italskému vozu je ale stejně starý japonský automobil znatelně dražší, což je dáno jak výrazně lepší pověstí značky, tak spolehlivostí Hondy FR-V.

Netradiční MPV zaujme na první pohled svou šířkou 1810 mm, díky níž se do vozidla s příkladně obestavěným vnitřním prostorem vejde trojice pasažérů do každé řady sedadel. Vzdušný interiér těží i z možnosti posunu prostředních sedaček v každé řadě, čímž vzniká větší prostor pro cestující v oblasti ramen. Zejména možnost výrazného posunu přední prostřední sedačky je skvělá, protože sedadlo se tak dostává prakticky doprostřed vozu. Opěradlo tohoto sedadla lze ale i sklopit a vytvořit tak praktický stolek mezi předními sedačkami.

Pohodlným sedadlům lze vytknout snad jen slabší boční vedení těla v zatáčkách. Pochvalná slova máme pro řadu odkládacích míst ve vozidle, kladně hodnotíme design i přehlednost palubní desky. Některé ovladače má však řidič poměrně daleko, navíc táhlo netradiční parkovací brzdy může vadit kolenu a ovládání palubního počítače v přístrojové kapličce také není zrovna praktické. Navíc mu chybí údaj o aktuální spotřebě. FR-V je prvním vozem Honda, který palubní počítač dostal, takže zákazníci značky byli rádi alespoň za toto.


Zavazadlový prostor o objemu 439 litrů není sice z největších, ale určitě ani neurazí. Nahoru výklopně dveře zavazadelníku jsou zárukou dobrého přístupu k přepravovaným věcem. Trojici zadních sedadel můžete navíc sklopit a vytvořit tak zcela rovnou ložnou plochu. Objem nákladového prostoru pak naroste na velice pěkných 1049 litrů (měřeno po spodní hranu bočních oken).

Honda FR-V si rozhodně zaslouží pochvalu za zdařilé odhlučnění interiéru, ale i za jisté jízdní vlastnosti. Nastavení podvozku přitom zaručuje dostatek pohodlí. Vyzdvihnout musíme především přesné řízení a řazení.

Pod kapotu automobilu se dostala trojice zážehových motorů a jeden turbodiesel. Zpočátku se ale nabízely jen dva benzinové agregáty, které pak nahradil jeden. Základ totiž tvořila sedmnáctistovka a vedle ní byl v nabídce také dvoulitr, v roce 2007 přišla místo těchto motorů osmnáctistovka, se shodným výkonem jako má turbodiesel.

Ale nepředbíhejme. Základní motor o objemu 1,7 litru disponuje výkonem 92 kW a stejně jako jiné agregáty v modelech Honda je i zde dostatečně silný. Souběžně nabízený dvoulitr pracuje s výkonem 110 kW, což na odezvě po sešlápnutí plynového pedálu rozhodně poznáte, přesto není sedmnáctistovka zlou volbou.

Později uvedená motorizace 1.8 i-VTEC o výkonu 103 kW je jasným kompromisem, který tlačil výrobní náklady dolů. Honda FRV neslavila na trhu bůh ví jaký úspěch a tak se každý ušetřený jen v japonské továrně v Suzuce počítal. Výkon benzinového motoru se tak navíc sladil s naftovým, který ale působí svižněji díky přítomnosti turbodmychadla.

Pohonná jednotka 2.2 i-CTDi o výkonu 103 kW je zárukou svižné jízdy s nízkou spotřebou nafty. Tento turbodiesel pochází přímo z dílen automobilky Honda, a pokud je s ním dobře zacházeno, vykazuje vysokou spolehlivost. Ostatně ještě vyšší se mohou pochlubit zážehové motory, které jsou odolnější vůči hrubšímu zacházení.

„Honda FRV se řadí mezi nadprůměrně spolehlivé automobily. Spíše než klasické závady se u tohoto modelu vyskytují potíže plynoucí z opotřebení,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. To platí třeba o stavu brzdového obložení a brzdových kotoučů, které někdy vykazují u ojetých „ef-er-véček“ nadměrné opotřebení a žádají si výměnu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zástupce AAA AUTO poukazuje také na možný problém u turbodieselu: „Zvýšenou pozornost věnujte stavu turbodmychadla. Ne vždy je u turbodieselu 2.2 i-CTDi v dobré kondici. Záleží na tom, jak se k vozidlu předchozí majitel choval. Stejně tak si zaslouží pozornost dvouhmotový setrvačník.“ Ten v modelu FRV sice vykazuje dobrou odolnost, avšak v případě nutnosti jeho výměny zjistíte, že jde o skutečně nákladnou záležitost.

Zřídka se u turbodieselu objeví porucha vstřikovače. Stejně jako u řady dalších vozidel i zde se můžete setkat s vůlemi na táhlech předního příčného stabilizátoru, v případě vysokého kilometrového proběhu i v silentblocích ramen. Elektronika v tomto modelu pracuje spolehlivě.

Známé jsou ale případy potíží s autobaterií. Určitě prověřte funkčnost klimatizace. Ta běžně funguje bez problémů, ale vyskytlo se také několik vozidel s porouchaným kompresorem. „Honda FRV je pro mnohé motoristy alternativou pro Fiat Multipla, který představuje jediného přímého konkurenta. Japonský vůz má však punc vyšší spolehlivosti, čímž dokáže zájemce o šestimístné MPV zaujmout,“ uzavírá zástupce AAA AUTO. Bohužel se tito motoristé musejí smířit s velmi omezenou nabídkou ojetin. To může výběr vozidla trochu komplikovat.

Ve zpětném zrcátku
2004 – uvedení šestimístného MPV na trh v Japonsku
2005 – uvedení vozu na evropské trhy se zážehovými motory 1.7 i-VTEC/92 kW, 2.0 i-VTEC/110 kW a turbodieselem 2.2 i-CTDi/103 kW.
2007 – agregáty 1.7 i-VTEC a 2.0 i-VTEC nahrazeny novým motorem 1.8 i-VTEC/103 kW.
2009 – ukončení výroby bez přímého nástupce.

Bezpečnost podle Euro NCAP
Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošla Honda FRV při svém uvedení na evropský trh v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu získala čtyř hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla ohodnocena trojicí hvězd z pěti maximálně udělovaných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil vysloužil tři hvězdičky ze čtyř možných.

7.2.2016 11:28| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist