autoweb.cz > Honda > Honda Civic > Honda Civic (výroba 2001 – 2005)
Honda Civic (výroba 2001 – 2005)
RADOSTI
Výborné jízdní vlastnosti, čilé motory, prostorný interiér, velice povedená sportovně laděná verze Type-R, opravdu zdařilá varianta 1.6 Sport.
STAROSTI
Existuje pouze ve verzi hatchback, slabší odhlučnění podvozku, nevýrazný design vozu nezaujme každého.
Sedmá generace Hondy Civic dorazila na trh v roce 2001, a to výhradně jako tří nebo pětidveřový hatchback. Zájemci o jiné karosářské verze tedy měli smůlu. Hatchbacku navíc mnozí vyčítali nepříliš výrazný design a na pohled vyšší stavbu karoserie. Někteří kritizovali i umístění řadicí páky.
Ta se totiž dostala nahoru na středový panel palubní desky, kde je řidiči doslova při ruce. Řady těchto kritiků se pak tenčili podle toho, jak někteří z nich měli možnost vyzkoušet klady vyvýšeného řazení, zejména při sportovní jízdě.
Té si nejvíce užijete ve sportovně laděném provedení Type-R, které kromě výkonného atmosférického motoru 2.0 VTEC/147 kW (DOHC) disponuje i tvrdým podvozkem (ve městě je jízda s tímto vozem ale utrpením) a sportovními sedadly. Pro denní užívání se proto více hodí provedení Sport s motorem 1.6 VTEC/81 kW (SOHC), který je opravdu čilý.
Na vyvýšené řazení si ale snadno zvyknete i v běžném provedení Hondy Civic. Jeho obsluha je totiž pohodlnější. Zatímco tento prvek můžeme pochválit, tvrdé plasty palubní desky už tolik nepotěší. Zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že se dají poměrně snadno poškrábat. U ojetých civiců nejsou poškrábané interiérové plasty výjimkou.
Kladné body vůz sbírá za pohodlná sedadla, vpředu se zdařilým bočním vedením těla. Ocenit musíme i vzdušnost interiéru. Prostornost ještě umocňuje absence klasického středového tunelu mezi předními sedadly – tedy u některých vozů. Byl totiž součástí příplatkové výbavy a nabízí držáky nápojů i prostornou uzavíratelnou schránku, do níž lze dát i velkou PET lahev. Vzhledem k tomu, že schránka před spolujezdcem je malá, další odkládací prostor určitě potěší.
Zavazadelník vozu nabízí objem 370 litrů, což není v dané třídě nic mimořádného. Ještě zmiňme třídveřové provedení, kde potěší dobrý přístup k zadním sedadlům, při odklopení a posunu sedačky vpředu.
Z hlediska jízdních vlastností není vozidlu co vytknout. Výborně drží stopu v zatáčkách a dobře tlumí nerovnosti. To neplatí pro již zmiňované provedení Type-R, jehož tvrdý podvozek je v zatáčkách excelentní, ale na větších nerovnostech je jízda s tímto vozem kolikrát šíleným zážitkem. Ani přejezd po městské dlažbě se vám nebude zamlouvat, natož když vymetete nějakou díru.
Základní motorizací se stala zážehová čtrnáctistovka o výkonu 66 kW, která propůjčuje Hondě Civic dostatek sil. Přesto daleko lepší svezení nabídne agregát 1.6 VTEC disponující výkonem 81 kW. S lehkou nohou se spokojí s rozumnou spotřebou, pokud jej ale budete prohánět, apetit motoru citelně poroste.
Přirozeně ještě větší nároky na spotřebu má jednotka 2.0 VTEC/110 či 118 kW (dle cílového trhu), o provedení 2.0 VTEC/147 kW v Type-R nemluvě. Tady se ale na spotřebu obvykle nehledí, důležitější jsou jiné vlastnosti. Zmiňme také turbodiesel od Isuzu, který se do této generace Hondy Civic montoval. Jde o motor 1.7 CTDi/74 kW se systémem vstřikování common rail a proměnnou geometrií lopatek turba.
„Právě lopatky turbodmychadla mohou způsobovat problémy. Zejména u vozů zpočátku výroby se tyto potíže objevovaly,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Benzinové motory hodnotíme jako spolehlivější. Celkově si ale z hlediska spolehlivosti stojí Civic opravdu dobře.
Při výběru vozu si dejte pozor na stav třecích segmentů brzd, tedy nejen brzdových destiček, ale i kotoučů. Někdy u nich dochází k vlnění, což je důsledek jejich opotřebení a tedy ztenčení. „Známé je vrzání přední nápravy. Důvod v tomto případě většinou naleznete ve vadném uložení stabilizátoru,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Občas narazíte na vůz s vytlučenými čepy přední nápravy, které lze měnit samostatně. „Častěji se však objevují vůle na táhlech stabilizátoru,“ dodává Topol.
Pozor také na mlžení předních světlometů, což se děje v případě průniku vlhkosti. Elektronika zde pracuje dobře a ani s výbavou nebývají potíže. Také antikorozní ochranu zvládl výrobce velice dobře.
Ve zpětném zrcátku
2001 – uvedení Hondy Civic sedmé generace na evropský trh v provedení tří a pětidveřový hatchback, s šestnáctiventilovými zážehovými motory 1.4 iS/66 kW, 1.6 VTEC/81 kW, 2.0 VTEC/110 či 118 kW.
2002 – uvedeno sportovně laděné provedení Type-R s atmosférickým zážehovým motorem 2.0 VTEC/147 kW, sportovními sedadly a tvrdým sportovním podvozkem, nově nabídka rozšířena o turbodiesel od japonského Isuzu 1.7 CTDi/74 kW.
2003 – modernizace modelu.
2005 – ukončení výroby a nahrazení Civicem osmé generace.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Honda Civic sedmé generace v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu dostala čtyři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem tři hvězdy ze čtyř maximálně udělovaných. Bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech (autosedačkách) se tehdy ještě samostatně nehodnotila.