První jízdní dojmy: Honda Civic desáté generace - Turbo revoluce pokračuje

První jízda | vydáno 16. 2. 2017

Velikost textu: a a a

Provětrali jsme novou Hondu Civic desáté generace po silnicích v kopcích kolem španělské Barcelony. Jak fungují nové přeplňované motory a podvozek s nezávislou zadní nápravou?

Příliš často se nestává, aby nějaké auto vydrželo ve výrobě po deset generací. Honda Civic se však může pochlubit právě desátým pokračováním. Jubilejní vydání se chlubí pořádnou revolucí, a také že se událo mnoho změn.

Třeba karosářské verze. Hatchback samozřejmě nemůže chybět, ačkoliv tvarově připomíná spíš liftback, podobně matoucí je i sedan, který neskrývá inspiraci ve čtyřdveřových kupé. A když je řeč o kupé, nechybí ani dvoudveřová verze, nicméně ta se na českém trhu nabízet nebude. Stejné je to i s kombíkem, který vypadl z nabídky úplně.

Bez turba ani krok

Velké změny se udály i pod kapotou. Pryč je doba atmosférických benzínových motorů, kterými se Honda v minulosti nejvíce proslavila - nastává éra přeplňování, kterou nastínil již předchozí (nutno říct velmi povedený) Type-R. Mimochodem, ten dorazí už na podzim tohoto roku.

  • Zadní partie dost připomínají liftback

Základem je nový tříválec 1.0 VTEC Turbo o výkonu 129 koní při 5500 ot./min. a točivém momentu 200 Nm při 2250 ot./min., druhým zážehovým motorem je pak 1.5 VTEC Turbo s parametry 182 koní při 5500 ot./min. a 240 Nm v rozmezí 1900 až 5000 otáček.

Volit můžete mezi šestistupňovým manuálem a bezstupňovou převodovkou CVT, se kterou je točivý moment vždy o nepatrných 20 Nm nižší, zato však v širším spektru otáček. Převodovka slibuje lepší odezvu a sedm předvolených virtuálních stupňů. Později přibude ještě turbodiesel 1.6 i-DTEC, ten však na mezinárodní prezentaci v Barceloně chyběl.

Pevnější, lehčí, obratnější

Velkou technickou revolucí prošla i samotná karoserie využívající nově až z 21 % vysokopevnostní ocel, která zaručuje o 52 % vyšší torzní tuhost. Pevnější jsou i nápravy - přední McPherson o 48  %, zadní Multi-Link dokonce o 88 %.  Žhavou novinkou je i adaptivní podvozek, nově na všech čtyřech kolech, nikoliv jen vzadu jako na předchozím kombíku. Celkově je to na autě skutečně cítit - auto se méně naklání a podvozek lépe poslouchá pokyny řízení.

  • Podvozek můžete nastavovat ve dvou režimech - komfortní a sportovní

Ostatně nové je i samotné řízení - pochopitelně s elektrickým posilovačem, který je ovšem nově umístěn v samostatném pastorku mimo pastorek řízení. Opět i tato změna je cítit, zejména u silnější benzínové motorizace ostřejším, přesnějším a vyváženějším řízením.

V souvislosti s pocitem z řízení se zlepšila i poloha za volantem. Přední sedačky jsou ukotveny o 35 mm níž než dřív, takže ještě lépe ucítíte chování podvozku a usadíte se útulněji. Honda Civic ovšem přišla o chytré řešení zadních sedaček Magic Seats, jelikož se palivová nádrž posunula zpět dozadu. Inženýři však jedním dechem hrdě dodávají, že prioritou při vývoji nové generace byl sportovnější pocit z řízení, kterému obětovali část praktičnosti. Palec nahoru! Zároveň se nemusíte obávat, praktičnost nijak zásadně neutrpěla. Sklopené opěrky stále vytvoří celkem rovnou plochu a v kufru je jen minimální schod.

Bezpečí v základu

Zůstaňme chvíli v interiéru a podívejme se na novinky uvnitř. Přístrojový štít se nově chlubí jemnější grafikou a vylepšený je i multimediální systém se základem v systému Android. Samozřejmostí je propojení se světem Honda Connect s funkcemi Apple CarPlay a Android Auto. Volant doznal také velkých změn a perfektně padne do ruky, škoda jen, že zmatená logika ovládání palubního počítače zůstala. Plast středového tunelu pak trochu tlačí do kolen.

  • Magic Seats jsou pryč, zato se tu ještě lépe sedí

Z bezpečnostních systémů nelze nezmínit Honda Sensing. Zahrnuje aktivní brzdění, asistent jízdy v pruzích, hlídání jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu, hlídání vzadu projíždějících vozidel, adaptivní tempomat s možností přepnutí do pasivního módu či čtení dopravních značek s inteligentním omezovačem rychlosti. Nově také můžete dobíjet mobilní telefon indukčně.

To vše dostanete již v základní výbavě - Honda tímto nabízí plně bezpečnostně vybavené auto. Počáteční cena nové Hondy Civic s motorem 1.0 VTEC Turbo vychází na 469 900,- korun, za 509 900,- dostanete Comfort s rozumnou výbavou jako rádiem s bluetooth a osmi reproduktory, automatickou klimatizací, vyhřívanými sedadly, Honda Sensing, elektrickými okny a zrcátky nebo 16" koly a dalšími drobnostmi. Převodovka CVT pak vyjde na rozumných 35 tisíc.

Litr obstojný, patnáctistovka skvělá

Právě nad bezstupňovou převodovkou je vhodné zamyslet se, pokud zvolíte slabší 1.0 VTEC Turbo. Odezva na plyn v kombinaci s necitlivou spojkou u manuálu je totiž natolik otupělá, že CVT začíná dávat nejen praktický smysl. Auto se ovládá mnohem více uvolněně a odpadají časté trapné momenty s nepodařeným rozjezdem a chcípnutým motorem. Zvláštní je také omezovač v brzkých 5700 ot./min. Jistě, maximum výkonu dostanete v 5500 otáček, takže hnát se výš vypadá zbytečně, jenže najednou se nepřirozeně zaseknete a dál nezrychlujete. Pozor musíte dávat i při podřazování, abyste motor náhodou nepřetočili.

  • Patnáctistovku poznáte podle výfuků uprostřed - vydávají hezky znělé melodie

Silově na tom ale litrový tříválec není vůbec špatně a zrychluje obstojně, především ve středních otáčkách. A to jak s manuálem, tak s automatem. Příjemný je i zvukový doprovod. Chlupy na zádech vám vstávat nebudou, zato ani vlasy hrůzou ne. Motor je navíc dobře odhlučněný, a jakmile jej vytočíte, ozve se překvapivě příjemným tříválcovým cvrkotem. Sám o sobě se povedl, ale kvlůli sladění s plynem, spojkou a řazením je mnohem příjemnější jezdit s CVT, které je navíc zase o kousek lépe odladěné a méně otravné.

Patnáctistovka je ovšem úplně jiná liga. Výkonového potenciálu má dotatek, odezvu na plyn na hony vzdálenou tříválci, spojka také zabírá s větším odporem, zvuk je krásně chraplavý a řazení působí nepatrně pevněji a přesněji, ačkoliv při rychlých změnách kvaltů stále mírně zadrhává a původní honďácky mechanický pocit se trochu vytratil. Maximum výkonu opět dostanete v 5500 ot./min. a největší šťouchanec do zad ve středním pásmu otáček, jenže motor se ochotně vytáčí až do šesti a půl a dokonce i v omezovači zaštěká. Zbytečné, ale uspokojivé.

Ovladatelnost ze staré školy

Změřit vypovídající spotřebu paliva se mi nepodařilo - jednak jsem se navzdory rekordní nezaměstnanosti a ledabylé pracovní morálce místního obyvatelstva zasekl v ranní špičce, zadruhé příslib opuštěných a klikatých okresek v okolních kopcích zněl až moc lákavě. Také jsem se slušně pobavil!

  • Protahovat novou Hondu Civic zatáčkami je radost

Základem je perfektní podvozek, nově s nezávislým zavěšením zadní nápravy, které zajišťuje více stability v podélném směru. Jakmile totiž auto poskládáte do zatáčky a podvozek zaklekne, jen těžko jej vyvedete z přísně neutrálního vyvážení. Zadní náprava vlastně zprvu působí poněkud nudně a modulace plynu nemá za následek nijak dramatickou změnu stopy či rovnou přetáčivé drama, ale po celou dobu cítíte, jak pod vámi podvozek pracuje, statečně pohlcuje mírná zvrásnění a trhliny asfaltu a předává do hýždí důležité signály. Příjemně naladěná je i stabilizace, přestože ji pouze omezíte a nikdy její služby nevypovíte úplně. Dramatické nejsou ani změny v nastavení podvozku - dynamický mód jen trochu více potlačí náklony, než aby dramaticky změnil charakter auta.

Honda Civic ještě lépe začne fungovat v momentě, kdy se ve vás probudí nadšení a trochu přitvrdíte. Dílčí věci jako řízení, řazení, plyn a brzdy nejsou vždy dokonalé samy o sobě, všechno ale do sebe začne hezky zapadat, jakmile přiostříte tempo. Zároveň však nesedíte v přehnaně ostrém stroji - Civic je civilizovaný a dobře vychovaný, pokud se prostě jenom vezete. Sedmnáctipalcová kola jsou rozumnou volbou, která zaručí naprosto bezproblémový komfort. Vlastně jsem si ani jednou nevšiml, že by podvozek nějak bouchl nebo se zatřásl, a to silnice v Katalánsku nejsou vždy perfektní.

První dojem

Nová Honda Civic je velmi sympatickým druhem auta. Místo aby vás marketingové oddělení krmilo žvásty o dynamickém a fluidním designu, který přitáhne hlavně mladé a bůh ví co ještě, z inženýrů stojících za stavbou auta cítíte, že jim stále ještě záleželo na autě jako stroji a nenahlíželi na něj jen jako na módní doplněk. Podívejte se třeba na Magic Seats, unikátní a chytré řešení, které Honda obětovala, jenom aby se v autě lépe sedělo a lépe se ovládalo.

  • Honda Civic X je jízdně hodně povedené auto 

Litr je sice méně povedený, ale s CVT funguje obstojně, jedna-pětka je potom vyloženě za hvězdu. Zajímavě vypadá, uvnitř nepůsobí zastarale, nabídne moderní technologie a nasadí slušnou cenu v poměru k výbavě. "Cenou od se švihadly bez klimy" vás neurazí, místo toho dostanete rovnou seriózní auto. A jako bonus radost z řízení jako ze staré školy, bez toho, aby nová Honda Civic působila zastarale.

Komentáře ke článku

  • technické údaje... Zobrazit
    9. 10. 2017, feroj

C3 Aircross: malé SUV má co nabídnout

Francouzský Citroën uvedl na český trh nové SUV. Model C3 Aircross zaujme jak vydařeným designem, tak komfortem odpružení. Dostane i většího bratra.

C3 Aircross: malé SUV má co nabídnout
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, kdysi dávno jste tady odpovídal na nějaký dotaz a psal js... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist