Honda Civic 1.5 VTEC Turbo Sedan: Revoluce na jedničku

Velký test | vydáno 14. 9. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Stejně jako ve světě politiky, ani ve světě automobilů nemusejí revoluce dopadnout dobře. Hondě se ovšem přechod z atmosférických motorů na ryze přeplňované podařil výborně.

Radosti

  • Silný a jadrný motor
  • Slušná spotřeba paliva
  • Mechanicky přesné řazení
  • Výborná pozice za volantem
  • Ovladatelný a pohodlný podvozek
  • Vyváženější design oproti hatchbacku

Starosti

  • Pouze dotykový displej a pomalý systém multimédií
  • Jako liftback mohl být v Evropě konkurenceschopnější
  • Chytré sklápění sedadel Magic Seats je nenávratně pryč

Honda si ve světě automobilů vydobyla věhlas především svými točivými atmosférickými motory, které fanoušci značky milovali pro jejich nenapodobitelný charakter. Jenže v branži plné stále větších tlaků se musela i japonská automobilka podvolit a přejít na dnes módní a nutné přeplňování turbodmychadlem. Pro značku je to doslova revoluce. Už předchozí Civic Type-R přinesl přeplňování, teď ani nabídka obyčejných Civiků nenabízí žádný atmosférický motor. Je to špatně? Stejně jako ve světě politiky, ani ve světě automobilů nemusejí revoluce dopadnout nejlépe. Hondě se ovšem přechod v případě nového Civiku vydařil na jedničku.

Hatchback jsme už dříve zkoušeli se všemi možnými motory i převodovkami, teď tady máme novinku v podobě karosářské varianty sedan. Už první pohled prozrazuje o něco méně divoký design. Především v oblasti zadních partií jsou tvary více uhlazené, přestože zadní světla stále výrazně křičí do světa. Celkově ovšem nelze sedanu upřít elegantnější siluetu se splývající zádí připomínající liftback. Jakkoliv můžete očekávat zadní výklopné víko kufru, nenechte se zmást, tenhle Civic je stále sedan.

Interiér

Zavazadlový prostor je přes užší otvor skutečně veliký, oproti hatchbacku nabízí bez jedné krabice mléka přesně o 100 litrů větší objem (519 vs. 420 litrů). Praktičnost co do velikosti kufru se tedy sedanu určitě upřít nedá. Ovšem trochu zamrzí absence inovativního sklápění sedadel Magic Seats (hatchback jej také nemá). Díky chytrému mechanismu jste dříve mohli jedním elegantním pohybem sklopit opěradla i sedáky, případně sedáky zvednou vzhůru a převést třeba bicykl, nebo jen tak pod sedáky něco zastrčit. Jako bonus jste pak získali zcela rovnou podlahu v kufru. Bylo to geniální řešení a v konkurenci rodinných automobilů i pádný důvod, proč si pořídit právě Civic.

Bohužel, Honda tohle řešení opustila. Jelikož se palivová nádrž posunula opět o něco vzad, na oplátku dostanete nižší řidičskou pozici, která je opravdu znát. Sedíte příjemně nízko, podvozek tak ještě lépe cítíte v hýždích, a volant, který se mimochodem pěkně drží, přitáhnete hezky blízko k tělu. Řidičské pozici tady není co vytknout. Dobrá je také ergonomie téměř všech ovladačů, přestože v logice palubního počítače budete chvíli tápat. Trpělivostí se musíte obrnit také při používání multimédií. Základ v systému Android sice slibuje jednoduchost, rychlost a individualizaci, jenže ovládání je čistě dotykové a často velmi pomalé.

Pohon a spotřeba

Chuť vám inhed spraví nový čtyřválec přeplňovaný turbem. Z objemu 1,5 litru vymáčkne 182 koní v poměrně nízkých 5 500 ot./min. a 240 Nm v širokém pásmu od 1 900 do 5 000 otáček. Síly má tedy dostatek a nemusíte se příliš snažit, když potřebujete okamžitě vyrazit vpředu. Přestože už nemusíte výkon dolovat až ve vysokých otáčkách, motor má stále co nabídnout, jelikož se projevuje jadrným charakterem. Zvukový doprovod nezní vůbec utrápeně, jak bývá zvykem, ale příjemně se poslouchá. Naprosto skvostná je šestistupňová manuální převodovka, která se pohybuje v přesné kulise s krásně mechanickým odporem.

Vsadit si můžete i na dobrou spotřebu paliva. Městskou džunglí jsem se během celého týdne proplétal za 7,6 l/100 km, při volnějším výletu za hranicemi města pak spotřeba klesla až na hranici šesti litrů. Downsizing z atmosférické jedna-osmičky na "oturbenou" patnáctistovku sice nepřinesl výraznou úsporu paliva v reálných podmínkách, to hlavní, co potěší, je nárůst výkonového potenciálu za současného udržení velmi dobré spotřeby.

Ovladatelnost

Civic se blýskne i vynikající ovladatelností. Začíná to výše zmíněnou pozicí za volantem, která ve vás vyvolá pocit jisté kontroly nad strojem, a pokračuje dobrým sladěním všech ovládacích prvků. Řízení je sice odtažité jako každé jiné s elektrickým posilovačem, ovšem přesnost a příjemné vyvážení mu nechybí. Řazení si už svoji chvilku slávy užilo, ale nemohu jej znovu nevyzdvihnout. V tomhle odvětví může směle konkurovat jenom Mazda. Tohle auto se vám zkrátka bude dobře řídit, ať už vás to baví, nebo se jenom vezete.

Podvozek potom všemu nasazuje korunu. Není přehnaně tuhý ani vyloženě vyměklý, inženýrům se naopak podařilo dosáhnout málo vídaného kompromisu, který ideálně vyhovuje ve všech myslitelných situacích. Jízda po městě i rozbité okresce je příjemně poddajná, když podvozek dobře odfiltruje většinu nerovností, při rychlé jízdě po dálnici je auto velmi stabilní a na zatočených silnicích zábavné. Podvozek je celkově vyvážený spíš neutrálně a přilnavě, ale sem tam jej vyprovokujete i ke kontrolované přetáčivosti. Už jsem říkal, že je tohle auto radost řídit? 

Verdikt

Hondě se revoluce pod kapotou podařila na jedničku. Fanatičtí vyznavači vysokých otáček možná zamáčknou slzu, Civic ovšem zásadními změnami osobnosti netrpí. Přeplňovaný motor nejenže přináší vyšší hodnotu a využitelnost výkonu, hlavně si udržuje příjemný charakter a slušnou spotřebu. Podvozek je brilantně naladěný jak pro pohodlnou jízdu, tak svižnější přesuny po hezkých silnicích. Celkově je to pořád stroj, který překypuje mechanickou čistotou, a pokud provedete generační obměnu z minulého Civika na současného, bude vám jeho řízení hodně povědomé.

V konkurenčním boji může trochu ztrácet především na evropské soupeře, kteří jsou přece jenom o trochu dotaženější v interiéru a svou roli může hrát i absence výklopného víka zavazadlového prostoru. Jízdně se ovšem Civiku vyrovná jenom máloco, snad jenom Mazda může Hondě pořádně zatopit. Už jenom z tohoto hlediska je existence nové Hondy Civic příjemnou skutečností. A pakliže řízení zrovna neholdujete, i tak naleznete v tomhle konkrétním kusu velmi dobré auto.

Měření a technické údaje

MotorHonda Civic 1.5 VTEC TURBO Sedan
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín, min. 95 okt.
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1498
Kompresní poměr10,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/50 R17 Bridgestone Turanza ER33
Pneumatiky vzadu215/50 R17 Bridgestone Turanza ER33
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)134 / 182 v 5500
Točivý moment (Nm)240 v 1900 - 5000
Výkon/hmotnost (k/t)135
0-100 km/h (s)8,4
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4 / 4,7 / 5,7
Objem nádrže (l)46
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4648
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1416
Rozvor náprav (mm)2698
Provozní hmotnost (kg)1350
Celková hmotnost (kg)1740
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)519 / -
Ceny
Základní cena modelu584 900,- (1.5 VTEC TURBO Comfort)
Základní cena test. verze584 900,- (1.5 VTEC TURBO Comfort)

Komentáře ke článku

BMW X5 M od G-Power je stodola se 750 koňmi

Už tak dost zběsilé BMW X5 M má po návštěvě u G-Power šílených 750 koní a 980 Nm. Díky tomu si troufne i na rychlost přes 300 km/h.

BMW X5 M od G-Power je stodola se 750 koňmi
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Zaparkovala jsem příliš blízko 2. auta. Já jsem s mírným diskomfortem z... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist