Holden 48-215 (1948 – 1953)

První australský automobil vyjel postupně ve třech verzích poháněných shodným motorem. Nám se podařilo usednout do základního modelu sedan.

​RADOSTI
Unikátnost vozu (jde o první australský automobil); historická hodnota; jednoduchá technika.

STAROSTI
Nemalá pořizovací hodnota vozu; velmi obtížné hledání automobilu k prodeji.

Silvestrovský bazar je na Autowebu vždy jiný. V minulých letech jsme si tak mohli představit třeba koncepty Peugeot, které na silnici nikdy nepotkáte, legendární ameriku Cadillac 6200 nebo zámořského dravce Mercury Custom Pro Street. Tentokrát se podíváme na první australský automobil. Je jím vůz Holden sedan, který byl uveden pod interním označením 48-215. Bezejmenný vůz později dostal neoficiální jméno FX. Označení 48-215 ukrývá dva důležité údaje: 48 je rok zahájení výroby modelu a 215 je číslo využívané automobilkou ke značení základních verzí „Standard Sedan“.

„Automobilka Holden byla od roku 1931 součástí amerického koncernu GM. Design vozu byl původně navržen americkou automobilkou Chevrolet už v  roce 1938. Vedení GM však velikost navrženého vozu považovalo za nedostatečnou pro americký trh, a tak se původní návrh stal základem nového modelu značky Holden vyvíjeného pro Austrálii,“ vysvětluje vznik prvního australského automobilu Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Právě AAA AUTO jeden Holden 48-215 vlastní a vystavuje jej na svých pobočkách.„Vozy z první australské automobilky Holden jsou pro tamní obyvatele podobně silným symbolem, jaký pro Čechy představují první automobily Škoda,“ říká Čechoaustralan Anthony Denny, který vlastní největší středoevropskou síť autobazarů AAA AUTO. „Veterán značky Holden v  dobrém technickém stavu jsem dlouho sháněl. Nakonec se podařilo najít vůz z roku 1951 u obchodníka australského původu, který žije ve Švýcarsku. Byl ochotný vůz prodat a nyní je vidět na propagačních akcích v jednotlivých autocentrech AAA AUTO,“ vysvětluje Anthony Denny.

Sedan ale i později uvedené odvozené verze pick-up pod označením 50-2106 Utility Coupé (Australany hovorově označovaný jako Ute) a 48-215-257 Bussines Sedan pohání řadový šestiválec o objemu 2,2 litru a výkonu 45 kW (60 koní) při 3800 ot/min, který dosahuje maximálního točivého momentu 135 Nm při 2000 ot/min. Pohonná jednotka přitom spolupracuje s  ručně řazenou třístupňovou převodovkou.


​Řadicí páka je umístěna pod volantem. V jednoduchém interiéru zaujme malý přístrojový štít ukrývající pouze tachometr, palivoměr a sdružený přístroj vybavený kontrolkami pro dobíjení, teplotu chladicí kapaliny a oleje.

Z hlediska prostornosti na tom není vůz vůbec špatně, pokud v něm cestují čtyři lidé. Při plném obsazení se ukáže, proč se nemůže americkým bourákům rovnat. Ve své době ale plně vyhovoval potřebám většiny Australanů. Určitě zaujal i měkkými sedadly, avšak na nějakou bohatší výbavu zapomeňte. Původní automobil neměl směrová světla a vzadu byla pouze jediná koncová svítilna. To se postupem času změnilo a výbava vozu se zlepšovala.V motorovém prostoru nalezneme jen podélně uložený štíhlý řadový šestiválec a šestivoltový akumulátor. Člověk zvyklý na dnešní elektrárny pod kapotou musí být z takového pohledu unesen. Tak jednoduché a přesto funguje.

„Výkon 60 koní je prostřednictvím třístupňové manuální převodovky přenášen na zadní kola. Údaje o zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu se v různých dostupných zdrojích poněkud rozchází, nicméně dobové materiály hovoří o 20 vteřinách“, přibližuje schopnosti vozidla Jindřich Topol.


Nám se podařilo dohledat údaj 19 sekund pro zrychlení z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 129 kilometrů za hodinu. To jsou ale hodnoty, které za volantem takového automobilu opravdu nemáte potřebu zkoušet. Vůz doslova svádí k poklidné důstojné jízdě. Člověk k němu přistupuje s určitou úctou a obdivem. Na nějakou prověrku jízdních vlastností zapomeňte. Dnes jde u veteránů o zcela jiné hodnoty.Celkem bylo vyrobeno 120 402 vozů ve všech verzích (mnoho jich podlehlo korozi a nezájmu majitelů, ostatně jako řada jiných aut z té doby). Nejstarším známým registrovaným vozidlem (tedy provozovaným, to znamená mimo vozu č.1, který je vystaven v Australském národním muzeu a dalších dvou dochovaných v jiných sbírkách) je automobil s pořadovým číslem 48. Jeho cena byla podle dostupných údajů odhadnuta na 300 000 dolarů.

Technické údaje vozu Holden 48-215 FX
Motor: zážehový řadový šestiválec
Zdvihový objem: 2,2 l
Největší výkon: 60 k při 3800 ot/min
Největší točivý moment: 135 Nm při 2000 ot/min
Kompresní poměr: 6,5:1
Délka: 4370 mm
Šířka: 1702 mm
Výška: 1568 mm
Rozvor: 2616 mm
Pohotovostní hmotnost: 1012 kg
Počet míst: 6

Ve zpětném zrcátku
1852 – James Alexander Holden emigroval z Anglie do Austrálie.
1856 – založena sedlářská firma JA Holden & Co.
1886 – ke společnosti se připojuje Němec Frederick Henry Frost a název firmy se mění na Holden & Frost.
1905 – do společnosti vstupuje vnuk zakladatele Edward Holden, který neskrývá hájem o automobily.
1908 – firma se začíná zabývat opravami čalounění vozidel.
1913 – zahájena výroba motocyklových sajdkár.
1914 – zavedena stavba karoserií pro dovážené podvozky Lancia.
1917 – první světová válka donutila australskou vládu vydat dovozní embargo.
1919 – vzniká nová společnost Holden’s Motor Body Builders se zaměřením na výrobu karoserií, které dodává automobilkám Overland, Chevrolet, Durant, Hupmobile a Dodge.
1923 – roční produkce společnosti představuje 12 000 kusů.
1924 – roční produkce stoupla na 22 000 kusů z toho 11 000 společnost dodává koncernu GM.
1928 – George Rayner Hoff navrh znak firmy zobrazující lva a kámen.
1930 – roční výroba klesla z dřívějších 34 000 kusů na pouhých 1651, společnost prochází krizí.
1931 – General Motor vstupuje do Holden’s Motor Body Builders a vzniká tak nová společnost General Motors-Holden, předsedou představenstva a  generálním ředitelem se stává Edward Holden.
1934 – na postu ředitele Holdena nahrazuje Laurence Hartnett.
1944 – vzniká projekt prvního australského automobilu, který bude vycházet z  návrhu automobilky Chevrolet představeného v roce 1938, vedení GM tehdy považovalo velikost vozu za nedostatečnou pro americký trh, proto nedošlo k realizaci – na australském trhu je ale situace jiná a původní návrh tak lze oprášit a přepracovat dle potřeb.
1946 – v ameriském Detroitu vznikají první tři prototypy nového automobilu, dochoval se jediný s pořadovým číslem 1 a je vystaven v Australském národním muzeu.
1947 – Edward Holden ze zdravotních důvodů rezignuje na post předsedy představenstva General Motors-Holden, 17. června umírá ve věku 61 let, zanechává po sobě syna a dvě dcery, jednou z nich je Nancy Buttfield, která se zapisuje do historie jako první žena v australském parlamentu.
1948 – 29. listopadu vyjíždí první australský automobil Holden 48-215 Standard Sedan (později neoficiálně pojmenován Holden FX) poháněný zážehovým řadovým šestiválcem o objemu 2,2 litru a výkonu 45 kW (60 koní), motor spolupracuje se třístupňovou manuální převodovkou s řazením pod volantem, cena vozu byla stanovena na 1466 dolarů.
1951 – v  lednu je nabídka rozšířena o odvozený pick-up Holden 50-2106 Utility Coupé, k pohonu slouží stejný motor jako v případě sedanu.
1953 – v  červenci uveden další odvozený model Holden 48-215-257 Bussines Sedan, který je určen pro komerční využití například v oblasti taxislužeb, ještě téhož roku byla výroba prvního australského automobilu zastavena, nahradil jej totiž nový model Holden FJ konstrukčně vycházející ze svého předchůdce.

Milan Jirouš

1.1.2012 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist